Ja det ble brått stille her, men sånn går det ofte når bilen er ferdig mappet - har jeg sett.
Takk for at du deler.
Jeg blir stadig overrasket over hvor mye tenningsretard som brukes på østsiden av fjellet sammenlignet med hva som brukes her lokalt. 6 - 7 grader tenningretard de første 0,5 BAR burde være unødvendig på en lavkompmotor.
Her ditt tenningkart som kurver.
Her mitt BASE-map..
Presiserer at dette er ett basemap som ikke hvem som helst kan bruke helt ukritisk. Esso 98 blyfri anbefales under testingog både "125 kpa" og "250 kpa" økes gradvis mot 150 og 300 utover i mappeprosessen.
![]()
Overdrevet tenningsretard sender eksostemperaturen til himmels og da sliter man med varme og glødene eksosmanifold og turbinhus som er beviset på at energien i bensinen ikke brukes inne i sylindrene, men etter at eksosventilene har åpnet.
Kun 3 grader vakum advance gjør ingen tjenester i forhold til å holde forbruket nede.
Godt, mindre turbinhus og komfortabelt understell og drivverk gjør underverker for kjøregleden og eiergleden.
Så er vi over på fuelmappet:
![]()