Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Ustabil servo - XC90

  1. #1
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    98
    Antall takk

    Standard Ustabil servo - XC90

    Hei

    Jeg har skiftet tannstang på min Volvo XC90 D5
    AWD
    2012 modell R-design. I tiden før byttet, var det problemer med at det til tider var veldig tungt på rattet når bilen står stille eller når man skal kjøre fra stillestående og legge over med en gang enten det er fremover eller bakover.

    Før byttet av tannstang ble det forsøkt byttet servoolje. Det hjalp ikke, men de fant spon i oljen pga slitasje. Men skifter all olje igjen når de skiftet tannstangen.

    Men etter dette er det fortsatt problemer. Men det er sporadisk. Noen ganger fungerer servo som den skal ved stillestående, andre ganger er det som om det glipper og bremser og glipper og bremser når jeg skal svinge på parkeringsplass fra stillestående. Andre ganger er det bare kjempetungt og jeg er nødt til å kjøre fremover eller bakover for å få dreid nok på rattet. Dette er så og så umulig på trange parkeringsplasser med den lange og store bilen.

    Er det gåen servo pumpe som er problemet eller kan det være noe annet? Er det noen måte jeg kan teste på?

    Jeg Hører ingen klar ulyd når servo ikke fungerer, heller ikke ellers. Ikke fra førersetet ihvertfall.

    Hva er isåfall modellnummeret på pumpen til min bil med kjennemerke KB41643

    Må man av med registerreim for å få ut pumpen? Hva må jeg forvente av pris på en slik pumpe og ikke minst på å få skiftet den?

    Takk for alle gode innspill.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.424
    Antall takk

    Standard

    Ble rattakselkrysset byttet?

    Skulle du få lyst til å bytte pumpen på misstanke, er tyngste jobben å ta bort aggregatreima, som du gjerne kan bytte om den ikke er flunkende ny, deretter enkel skruing (hull i reimskiva for festeskruene)
    Klem igjen tilførselsslangen fra servotanken ved pumpen for å minimere søl (jo, du kommer til å søle litt allikevel, så forbered deg på det)
    Du vil kanskje trenge en liten skvett CHF-11S/202 til etterfylling.

    Delenummer på pumpen er 36050559 , og den finner du i både S80 -2006 og XC90 -2014

  3. #3
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Dersom det er fartsavhengig servostyring, kan rele/styreenhet være synder
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 200 hk / 320 Nm
    2007 Volvo XC90 3.2 AWD aut Summum (B6324S) 232 hk / 320 Nm
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 230 hk / 500 Nm

  4. #4
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    98
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Dersom det er fartsavhengig servostyring, kan rele/styreenhet være synder
    Er det noe måte å teste om det er pumpen eller rele/styreenhet?

    Forstår det slik at når en står i ro og merker at rattet er tungt, så kan man prøve å gi litt gass for å kjenne om det blir lettere å styre. Hvis det er tilfelle, så forstår jeg det slik at det er veldig sannsynlig at det er pumpen?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.424
    Antall takk

    Standard

    Turtallsøkning vil gjerne få en sliten pumpe til å gi litt mere trykk (servovirkning) ja, og så lenge vi kan anta at det ikke er restriksjoner i tannstangens hydraulikk-system så burde den testen gi en god indikasjon.
    Men ta en titt på tannstangen og sjekk om den har en ledning tilkoblet en solenoid-ventil like nedenfor rattakselkrysset.
    (Rett over mansjetten på bilde)

    For som MadAss sier så kan feil i dette systemet skape lignende symptomer som de du beskriver.
    Feil i den hastighetsavhengige servoen vil ikke gi feilkoder, men heller merkbare symptomer som vanligvis er dårlig servovirkning der symptomet er ganske likt uansett om det er solenoiden eller PSU-modulen ("reléet") som har sviktet.
    Ved feil på solenoid-siden i systemet skal PSU koble ut til neste start av bilen = tung styring resten av kjøreturen.


    Har ikke kjørt XC90 med defekt hastighetsavhengig servo, men på V70/S60 så blir styringen tung i lav fart men det er ikke noe problem å manøvrere bilen (dreie på rattet), men det går ikke å kun bruke handflaten til å sveive rundt ved "parkeringsmanøvrering" såfremt bilen har bredere dekk enn 195.
    Jeg er så gammel at jeg har hatt biler uten servo, og har dratt med meg vanen med å ikke dreie på rattet med stillestående bil, den skal være i bevegelse før man svinger, men så er det sjelden jeg trenger å lukeparkere da...

    Bildet er lånt fra Skandix.de
    Sist endret av jiha1968; 15/07/24 kl 12:36

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.424
    Antall takk

    Standard

    Turtallsøkning vil gjerne få en sliten pumpe til å gi litt mere trykk (servovirkning) ja, og så lenge vi kan anta at det ikke er restriksjoner i tannstangens hydraulikk-system så burde den testen gi en god indikasjon.
    Men ta en titt på tannstangen og sjekk om den har en ledning tilkoblet en solenoid-ventil like nedenfor rattakselkrysset.
    (Rett over mansjetten på bilde)

    For som MadAss sier så kan feil i dette systemet skape lignende symptomer.
    Feil i den hastighetsavhengige servoen vil ikke gi feilkoder, men heller merkbare symptomer som vanligvis er dårlig servovirkning der symptomet er ganske likt uansett om det er solenoiden eller PSU-modulen ("reléet")
    Ved feil på solenoid-siden i systemet skal PSU koble ut til neste start av bilen = tung styring resten av kjøreturen.


    Har ikke kjørt XC90 med defekt hastighetsavhengig servo, men på V70/S60 så blir styringen tung i lav fart, men det er ikke noe problem å manøvrere bilen (dreie på rattet), men det går ikke å kun bruke handflaten til å sveive rundt ved "parkeringsmaøvrering" såfremt bilen har bredere dekk enn 195. (ingen servovirkning i det hele tatt er noe helt annet, da må man omtrentlig ta spenntak med bein og armer for å svinge)
    Jeg er så gammel at jeg har hatt biler uten servo, og har dratt med meg vanen med å ikke dreie på rattet med stillestående bil, den skal være i bevegelse før man svinger, men så er det sjelden jeg trenger å lukeparkere da...




    EDIT: Ut ifra symptombeskrivelsen din så synes jeg at oppførselen ligner mest på et dårlig rattakselkryss som binder seg ved vridning med belastning.
    Men isåfall bør du kjenne lignende symptomer ved store rattutslag i fart.
    Så jeg gjentar spørsmålet: Ble rattakselkrysset byttet sammen med tannstangen?
    Sist endret av jiha1968; 15/07/24 kl 21:00

Lignende tråder

  1. ustabil tomgang
    By javist in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 26/10/17, 12:46
  2. Volvo 240 rattstamme - Servo/ikkje servo
    By volvobrage in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 21/04/17, 22:39
  3. V70 2007 - Progressiv servo/hastighetsstyrt servo - erfaringer
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 24
    Siste post: 07/02/15, 10:13
  4. Ustabil radio
    By Tace in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 25/09/12, 18:57
  5. Tankmåler ustabil V70 2001
    By Nick V70N in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 08/07/12, 12:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •