5 år gamle klosser som mest trolig har rullet rundt 30-70.000km (?) vil trenge en del mil for å tilpasse seg de nye skivene. (personlig så synes jeg dette var drøyt, om ikke bilen/bremsene heller har stått seg ihjel)
Bremsepedalen vil trolig ikke føles normal før du har kjørt 20-100 mil blandet kjøring, hvis du ikke tar ekspressinnkjøring med gjentatte harde oppbremsinger for å fremskynde prosessen.
Vanligvis unngår vi gamle klosser på nye skiver, men i desto bedre stand de gamle skivene/klossene var, desto mindre problemer, men litt skjevslitte klosser eller ujevne klosser på annet vis vil forsinke innkjøringsprosessen, og eventuelt gi slitasje- eller rust-skader på skivene om ikke tilpassningen er mulig/skjer raskt nok.
Angående lyktene bør du få lest ut feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr, trenger ikke å være feil på høyde/still-motor.
Hver lykt har en HeadlampControlUnit (LHCU/RHCU) på undersiden, Venstre er Master og høyre (passasjer) lykt er Slave. Disse styrer bl.a. høyde-motoren, og snakker med medCEM. Men hvis bilen harABL(Svingslys) så styres begge lyktenes høyde/sidemotor avHCM(HeadlightControlModule) som sitter inne i venstre hjulhus, ovenfor motorstyringen (ECM).
Modulene vil sette feilkoder når lykten ikke beveger seg som den skal, feilkodene kan hjelpe deg på vei til å finne feilen.
Det skader selvfølgelig ikke om du tar en visuell kontroll på modulene/lyktene, fuktskader er ikke helt ukjent...
PS: En bil med Xenonlykter der automatisk høydejustering ikke virker som tiltenkt, skal ikke godkjennes på PKK/EU-kontroll pga blendingsfare for andre kjøretøy om du laster et par fete (subwoofere?) bak i bilen.