Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 26

Tråd: Diverse feil - - Volvo S40 2.0D 2009 mod.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard Diverse feil - - Volvo S40 2.0D 2009 mod.

    Bilen har nettopp vært på EU-kontroll.
    Ble en noen punkter som utbedres. Utfører rep. noe selv (bytte bremseskive fremme, bytte bremsevæske, bytte blink-lyspærer, ikke nok oransje farge på de lenger) og noe på verksted.

    Et av punktene som feilet er hovedlykt - lyktespyler virker ikke, begge sider.
    Tenkte å gjøre denne jobben selv men er litt usikker på hva årsaken her kan være.
    Spylearmen åpner seg ikke fra under luken på støtfanger, på begge sider.
    Skal sjekke sikring, men kan også være pumpe. Er det en eller to pumper til lyktespylere?
    Er det evt. vanskelig å bytte pumpe?
    Noen tips til å sjekke.S


    Annet punkt er hovedlykter - innstilling, feil innstilling, begge sider, for lav.
    Ser at xenon lysene ikke lenger justeres automatisk når jeg startet bilen.
    Er det sensor bak på bærearm/opphengsarm som er defekt? Verksted skal bytte begge nedre bærearmer bak da er for sterk korrodert. De har priset inn justering av lykter, men ikke evt bytte av sensor.
    Er det trolig at sensor er defekt når automatisk lys justering/ballast justering slutter å fungere?


    Takker for svar.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Bilen din har en egen "høytrykks"-pylerpumpe til lyktene, den strømforsynes via sikring F11 20A , nær midten i motorrommets sikringsboks. Der finner du også relé 9 som styrer strømmen til spylermotoren.
    Mest sannsynlig defekt spylerpumpe, må av med høyre framhjul og innerskjerm, litt kronglete men neppe problematisk.
    Mener pumpen er 8620396 (fra og med ch.nr 547568 i 2010 og nyere er det 31349350)
    Feilsøkes gjerne med (hjemmelaget) prøvelampe for å se om pumpen får spenning ved spyling og om jordingen er hel, Voltmeter kan også brukes, men tenk da på at du må ha belastning i kretsen du måler ellers er det lett å lure seg selv.

    Når det gjelder lysene dine så har nok minst en av sensorene tatt kveld
    (det kan være andre årsaker, og slike feil kan enklest finnes med å bruke en Volvo-tilpasset feilkodeleser, som f.eks Jula eller Biltema sin, eller bedre)
    Ved feil i justeringssystemet for hovedlyktene stilles de "rett i bakken" for å sikre at motgående trafikk ikke blendes, da systemet ikke lengre vet hvor tungt bilen er lastet osv.

    Lykke til med jobben, fortell oss gjerne hvordan det går

  3. Takk ferale takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Bilen din har en egen "høytrykks"-pylerpumpe til lyktene, den strømforsynes via sikring F11 20A , nær midten i motorrommets sikringsboks. Der finner du også relé 9 som styrer strømmen til spylermotoren.
    Mest sannsynlig defekt spylerpumpe, må av med høyre framhjul og innerskjerm, litt kronglete men neppe problematisk.
    Mener pumpen er 8620396 (fra og med ch.nr 547568 i 2010 og nyere er det 31349350)
    Feilsøkes gjerne med (hjemmelaget) prøvelampe for å se om pumpen får spenning ved spyling og om jordingen er hel, Voltmeter kan også brukes, men tenk da på at du må ha belastning i kretsen du måler ellers er det lett å lure seg selv.

    Når det gjelder lysene dine så har nok minst en av sensorene tatt kveld
    (det kan være andre årsaker, og slike feil kan enklest finnes med å bruke en Volvo-tilpasset feilkodeleser, som f.eks Jula eller Biltema sin, eller bedre)
    Ved feil i justeringssystemet for hovedlyktene stilles de "rett i bakken" for å sikre at motgående trafikk ikke blendes, da systemet ikke lengre vet hvor tungt bilen er lastet osv.

    Lykke til med jobben, fortell oss gjerne hvordan det går
    Takk for gode utfyllende svar.
    Skal sjekke det med lyktespylere. Ikke sjekket sikring enda, men ligger sikringboks til denne sikring i fot-brønn passasjerside? Mener å ha lest at det var der sikring lå.
    Men skal sjekke spylerpumpe når jeg bytter bremseskive framme. Er det en pumpe til begge spylerne?

    Er det denne pumpen? https://www.skruvat.no/Vaskevannspum...-
    P1
    351525.aspx




    Men møtte på nok en ny utfordring idag, når jeg skulle bytte bremseskive framme.
    Har gjort dette før, og vet at dette er en enkel jobb.
    Men fikk fa** ikke opp bolten til klaven som holder calipper på plass.

    Sprayer på med WD40/5-56 og varmet den opp med varmluftpistol, men den rikket seg ikke. Den begynner å bli rund i kantene nå, så nå glipper den bare. Den sitter bom fast.
    Ikke har jeg nye bolter heller.

    Tenker det blir en tur på verksted, med forespørsel om de kan bytte alle 4 boltene fremme for meg, siden den er rund nå og de sitter bom fast.
    Så får jeg bytter bremskiver fremme etterpå.

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Bilen din har sikringer under hanskerommet ja (der finner du
    CEM
    , hovedelektronikksentralen) men for lyktespylerpumpen får du prøve å følge tidligere anvisning.
    Du har funnet riktig pumpe etter hva jeg kan se, og du trenger 1stk hvis feilsøkingen viser defekt pumpe.

    Varmluftpistol? Du kan like godt pisse på boltene, selv en vanlig gassbrenner/blåselampe blir gjerne for tamt til dette, minimum induksjonsvarmer eller Acetylenbrenner, sveiseapparat i nødsfall. Men så klart man prøver med de hjelpemidlene man har.
    Om du liker å skru på bilen din og etter hvert finner ut hvilke størrelser som trengs av koppnøkler, invester i noen få løse kopper med 6-kant innvendig (ikke 12-kant) fra en godt renomert verktøyprodusent, for det finnes mye rimelig verktøy i dag som ikke på noen måte klarer å ta seg av en jobb som denne med godt rustne bolter med Locktite i tillegg.
    Men nå er det jo mulig at verktøyet er tipptopp, bare at det meste på bilen er rustet dønn fast, og i tillegg har hodestørrelsen på boltene krympet i av rusten, da trengs det gjerne kraftigere medisin...
    Sist endret av jiha1968; 12/05/24 kl 19:32

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Takk for info.
    Skal få sjekket sikring F11 20A , i motorrommets sikringsboks. Hvis ikke så bestiller jeg en pumpe. Så den var billigere på Eurodel, så har bestilt der ifra nå.

    (https://www.eurodel.no/vaskevannspum...parts-81430396)
    Så får jeg bytte den.

    Ja de boltene satt dønn fast, og rustet ja. De var litt dårlige i utg. pkt da bilverksted som sist gang skrudde de på.
    Men skal sjekke med verkstedet om de kan få byttet alle disse boltene foran for meg. Så får jeg bytte skiver etterpå.

    Skrur ikke så mye, men liker å skru på det som jeg har anledning og verktøy til å skru på. Siden bilen er såpass gammel nå (men ser utrolig fin ut) så ønsker jeg å beholde den lengt mulig.
    Sist endret av ferale; 13/05/24 kl 07:02

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg vært på verksted og fått byttet fire klave-bolter. De koster 75,-kr/stk + 30 min arbeid. total pris 1500,-
    Så har i dag kveld fått byttet bremseskiver fremme begge sider samt byttet bremseveske. Luftet alle nipler og bremsen føler de tar litt lengre inne enn tidligere. Litt usikker på om det stemmer, men det føles slik. Hva skal til for at bremser skal ta lengre ute, altså en en ikke må trykke pedalen så langt inn før den tar ?

    Fikk også sprayet litt WD40 på nivå regulatoren i høyre hjulbrønn for justeringen av xenon lysene når de starter opp. Men det er bare venstre lyskaster som justerer seg? Hvor sitter motor på disse lyskasterne?

  8. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Dobbelsjekk at fjærbøylen på caliper virkelig er på riktig plass.

    Er pedalfølelsen ok når pedalen er trykt langt nok ned, eller er bremsene svake og pedalen myk/fjærende?
    Ble det byttet kun skiver, ikke klosser? Hvordan var tilstanden på de gamle skivene, rustne eller mye riller?

    Lyshøydemotoren sitter inne i lykta, på Halogen er den lett synlig mellom nær og fjernlys, mens på Xenon er den vel knapt synlig pga mindre lokk vil jeg tro.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Dobbelsjekk at fjærbøylen på caliper virkelig er på riktig plass.

    Er pedalfølelsen ok når pedalen er trykt langt nok ned, eller er bremsene svake og pedalen myk/fjærende?
    Ble det byttet kun skiver, ikke klosser? Hvordan var tilstanden på de gamle skivene, rustne eller mye riller?

    Lyshøydemotoren sitter inne i lykta, på Halogen er den lett synlig mellom nær og fjernlys, mens på Xenon er den vel knapt synlig pga mindre lokk vil jeg tro.
    Ja fjærbøylen er virkelig på riktig plass. Den sitter som den skal.

    Pedalfølelsen er muligens noe lengre inn før bremsene tar, men når de tar er pedalen hard, og bremsene tar. Husker jo ikke i detalj hvor langt ned pedalen måtte før bremsen tok før jeg byttet bremsevæske. Men mulig det er det samme nå.
    Byttet kun skiver ja. Klosser er ok. De gamle skivene var rustne bakpå men ikke mer enn normalt vil jeg tro. De har vel stått på bilen siden 2019. Ikke mye riller nei.

    Det med lyshøydemotoren vet jeg jo ikke om den er defekt eller ikke på høyre side. Men når jeg byttet skiver, rikslet jeg og sprayet opp mekanismen inne i hjulbuen mens jeg holdt på med skivebyttet på den siden. Da bilen ble startet opp etterpå så jeg at lysene beveget seg ned/opp ved oppstart. Men det var bare venstre side som beveget seg, ikke høyre. Begge virket så vidt jeg husker og la merke til , før de sluttet å virke.

    kan det være dårlig kontakt til lyskaster, som gjøre at motor ikke virker. Hvis ikke en kan bytte motor, uten større kostnad, får verksted bare stille på høyrelampe, slik at den lyser korrekt, da jeg egentlig ikke ønsker å kjøpe nye motor.

  10. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    5 år gamle klosser som mest trolig har rullet rundt 30-70.000km (?) vil trenge en del mil for å tilpasse seg de nye skivene. (personlig så synes jeg dette var drøyt, om ikke bilen/bremsene heller har stått seg ihjel)
    Bremsepedalen vil trolig ikke føles normal før du har kjørt 20-100 mil blandet kjøring, hvis du ikke tar ekspressinnkjøring med gjentatte harde oppbremsinger for å fremskynde prosessen.
    Vanligvis unngår vi gamle klosser på nye skiver, men i desto bedre stand de gamle skivene/klossene var, desto mindre problemer, men litt skjevslitte klosser eller ujevne klosser på annet vis vil forsinke innkjøringsprosessen, og eventuelt gi slitasje- eller rust-skader på skivene om ikke tilpassningen er mulig/skjer raskt nok.

    Angående lyktene bør du få lest ut feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr, trenger ikke å være feil på høyde/still-motor.
    Hver lykt har en HeadlampControlUnit (LHCU/RHCU) på undersiden, Venstre er Master og høyre (passasjer) lykt er Slave. Disse styrer bl.a. høyde-motoren, og snakker med med
    CEM
    . Men hvis bilen har
    ABL
    (Svingslys) så styres begge lyktenes høyde/sidemotor av
    HCM
    (HeadlightControlModule) som sitter inne i venstre hjulhus, ovenfor motorstyringen (
    ECM
    ).
    Modulene vil sette feilkoder når lykten ikke beveger seg som den skal, feilkodene kan hjelpe deg på vei til å finne feilen.
    Det skader selvfølgelig ikke om du tar en visuell kontroll på modulene/lyktene, fuktskader er ikke helt ukjent...

    PS: En bil med Xenonlykter der automatisk høydejustering ikke virker som tiltenkt, skal ikke godkjennes på PKK/EU-kontroll pga blendingsfare for andre kjøretøy om du laster et par fete (subwoofere?) bak i bilen.
    Sist endret av jiha1968; 16/05/24 kl 22:04

  11. Takk ferale takket for denne posten
  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    takk for svar. Har nå fått sjekket sikring 11 i sikringsboks i motorrom, og den ser ok ut. Tok den ut og satte den inn igjen, men fortsatt ingen lyktespylere som fungerer.
    Mistenker derfor at det er nok pumpe som er defekt. Er ny på vei i posten, så når denne er mottatt så blir det å få installert denne.

    Men en ting som jeg ikke skjønner. Sett noen video'er der det kan se ut som om det er samme pumpe til vindusspylerne og til lyktespylerne. Den pumpen i høyre fremhjul som sitter på selve spylevæske beholderen er det samme pumpe som pumper spylevæske til lyktespylerne?

    Vindusspylerne fungerer jo, det er jo kun lyktespylerne som ikke fungerer. Kanskje pumpen ikke er defekt da?
    Eller sitter det en egen dedikert pumpe til lyktespylerne ?
    Sist endret av ferale; 18/05/24 kl 17:11

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    har i kveld skrudd av høyre framhjul, og tatt ut spylerbeholder. der var den en pumpe festet til tanken som lå opp under skjermen. men delen som jeg har er jo ikke lik den som linket.(https://www.eurodel.no/vaskevannspum...parts-81430396)

    Skrudde så av venstre framhjul for å se om det var noe pumpe der, men ikke der heller.

    hvor ligger pumpen til lyktespylerne?

    pumpen jeg fant har nummer 1s71-17k624-dd på seg og er lik denne: https://www.skruvat.no/Spylerpumpe-P...SABEgIqhfD_BwE

    Men det er vel spylerpumpen til vindusvaskerne.

    Noen tips????

  14. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard


  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    ja det er pumpen, jeg fant, men den pumpen er ikke lik den delen du linket til som jeg har bestilt. den du viser på bildet her, er det pumpen til lyktespylerne?

  16. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Har du funnet begge pumpene på spylervæskebeholderen?
    Det er en pumpe på hver side av tanken, en med tynn spylerslange (to tynne slanger på V50/C30) til vindu, som sitter på "utsiden", den andre som vist på bilde med grov slange går til lyktene og sitter på baksiden av tanken mot dieselmotoren. (bilde skal vise lyktespylerpumpen ja)
    I tillegg er det en nivåføler i tanken, omtrentlig på samme side som rute-pumpen.
    Skulle ikke dette gi mening, følg spylerslangen fra lyktespylerne i fronten på bilen, tilbake til spylerpumpen.

    PS: det er to ulike utgaver av lyktespylerpumpen, men din bil burde ikke ha noen annen utgave enn den det delenummeret jeg mente var riktig, om ikke noen har byttet til "feil" spylertank.
    Sist endret av jiha1968; 25/05/24 kl 15:23

  17. Takk ferale takket for denne posten
  18. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard


  19. Takk ferale takket for denne posten
  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode svar. Da skjønner jeg at spylerpumpen til lyktene ligger på baksiden. hadde ikke ut hele spylertanken, så så ikke baksiden. Men ser på bildene dine, at pumpen jeg har ikke passer, da den jeg bestilte er lengre, og større en dem som vises på bildet ditt.

    Så har nå bedt det lokale bilverkstedet om pris på ny pumpe og bytte av pumpe.
    Har ikke tid nok til å vente på ny pumpe i posten, da det tar ca en uke før jeg har den. Får sende den jeg har i retur til Eurodel.

    Bilverkstedet godkjenner ikke bilen til EU kontroll, da de skriver at 4.1.2 Hovedlykter - instilling - a)feil innstilling, begge sider, for lav.
    Trodde jeg hadde ordnet dette med at de ikke justerte seg opp/ned når jeg starter bilen, men fikk løsnet dette fremme i høyre hjuloppheng når jeg skiftet skiver der.
    men de sier at de ikke får justert, lys, da det er knekt regulering høyre side, og går bare rundt venstre side.

    Så de skal sjekke pris på lykter begge sider.
    Noen som har tips til hvor dette kan kjøpes billigst.
    Har Xenon pære på bilen.

  21. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode svar. Da skjønner jeg at spylerpumpen til lyktene ligger på baksiden. hadde ikke ut hele spylertanken, så så ikke baksiden. Men ser på bildene dine, at pumpen jeg har ikke passer, da den jeg bestilte er lengre, og større en dem som vises på bildet ditt.

    Så har nå bedt det lokale bilverkstedet om pris på ny pumpe og bytte av pumpe.
    Har ikke tid nok til å vente på ny pumpe i posten, da det tar ca en uke før jeg har den. Får sende den jeg har i retur til Eurodel.

    Bilverkstedet godkjenner ikke bilen til EU kontroll, da de skriver at 4.1.2 Hovedlykter - instilling - a)feil innstilling, begge sider, for lav.
    Trodde jeg hadde ordnet dette med at de ikke justerte seg opp/ned når jeg starter bilen, men fikk løsnet dette fremme i høyre hjuloppheng når jeg skiftet skiver der.
    men de sier at de ikke får justert, lys, da det er knekt regulering høyre side, og går bare rundt venstre side.

    Så de skal sjekke pris på lykter begge sider.
    Noen som har tips til hvor dette kan kjøpes billigst. Kan jeg bruke lykter ifra f.eks V50, C30 ??
    Har Xenon pære på bilen.


    Sist endret av ferale; 27/05/24 kl 16:49

  22. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Lyktejusteringen skades som regel av at noen forsøker å justere dem når de står i "limp mode", da knekker justeringene.
    Nye Xenonlykter er temmelig stive i pris, sjekk bruktmarkedet, V50 og S40 har identiske lykter, der de nye delenumrene er 32206144 og 32206145, i tillegg kan du søke etter dine gamle delenummer. 2008 og opp skal være like, men du kan ikke bruke
    ABL
    -versjonen ("svinglys"/
    ABL
    ).
    C30 og C70 skal vel i teorien passe, men det blir på eget ansvar. EDIT: C3O og C70-lyktene bruker annen type Xenon-pære, så de utgår selv om de passer fysisk, og for den som har Halogenlykter så går de om hverandre, men fargen skiller. EDIT2: Glem lykter fra C30 og C70, de passer ikke...

    Når det gjelder lyktespylerpumpen så skal pumpen du fikk numret på være til din bil, men har du fått noe annet så blir det ikke like enkelt. Jeg ville ha sjekket litt mer nøye på hva som får plass eller ikke, bildene er kun for posisjonsvisning ikke absolutt utseende på pumpene.
    Sist endret av jiha1968; I går kl 13:18

  23. Takk ferale takket for denne posten
  24. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Lyktejusteringen skades som regel av at noen forsøker å justere dem når de står i "limp mode", da knekker justeringene.
    Nye Xenonlykter er temmelig stive i pris, sjekk bruktmarkedet, V50 og S40 har identiske lykter, der de nye delenumrene er 32206144 og 32206145, i tillegg kan du søke etter dine gamle delenummer. 2008 og opp skal være like, men du kan ikke bruke
    ABL
    -versjonen ("svinglys"/
    ABL
    ).
    C30 og C70 skal vel i teorien passe, men det blir på eget ansvar.

    Når det gjelder lyktespyler pumpen så skal pumpen du fikk numret på være til din bil, men har du fått noe annet så blir det ikke like enkelt. Jeg ville ha sjekket litt mer nøye på hva som får plass eller ikke, bildene er kun for posisjons visning ikke absolutt utseende på pumpene.
    Takk igjen for gode svar og oppfølging. Grunnen dette haster er at bilen har siste frist for godkjent for kontroll 31.05. Så etter det er vel bilen ikke lov å bruke vil jeg tro.

    Ja vet ikke hvordan de evt. har knekt eller blitt ødelagt. Sikker aldring. Har ikke justert på noen av lyktene noen gang. bare byttet en xenon pære en gang.
    Men vil det si at de ikke kan justeres på noen måte, og eneste utvei er å kjøpe nye?


    Sitter og sjekker de originale delehummerne, og finner en del brukte lykter ute i Europa (Sverige, Nederland)
    I Sverige skal de ha 9000SEK for begge brukte lykter. I Nederland finner jeg til ca 630EUR uten frakt. Begge lands lykter er originale delenummer og brukte.
    i Nederland:
    https://www.necoparts.nl/nl/auto-ond...ineel-31265698
    https://www.necoparts.nl/nl/auto-ond...5699-origineel

    Kan ikke finne nye i noen delebutikker på nett med mine original nummer. Blir spent å se hva evt verksted finner for meg.
    Vil de nye delehummerne 32206144 og 32206145 passe min bil altså?
    Skal søke litt på disse og se hva jeg finner.
    Finner du lykter du ser jeg evt kan kjøpe, så takker jeg for link/info om dette.

    På forhånd takk

  25. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Du kan se på finndel.no eller bruktdel.no og krysse av Volvo V50 eller S40 2008+ , lete opp "frontlykt xenon venstre/høyre" så finner du lykter.
    Som sagt så kan du ikke bruke
    ABL
    -lykter, men disse ser du lett forskjell på, og de er i tillegg ganske sjeldne å finne.
    Huggerne noterer som regel om det er Halogen eller Xenon, men delenummer er de ikke spesielt gode på...

    Delenumrene du fikk er de du får om du bestiller nye lykter hos Volvo, og huggeriene refererer gjerne til første og beste delenummer de finner med egne søk, eller skriver i beste fall ett av numrene som står på delen. (du skal ha flaks for å få treff med delenummersøk hos Norske huggerier)

    Høydejusteringen kan som regel fikses midlertidig såfremt bilen klarer å "vippe" lysene ved oppstart, og at de ikke går i "limp mode"/rett i bakken deretter.
    Sist endret av jiha1968; 27/05/24 kl 18:46

  26. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Så litt på disse sidene, men det var ikke mye. Var bare noen få lykter.

    Lyktene vipper ved oppstart, men antar at de ikke går langt nok opp når bilen starter. Men de vipper ja.
    Hva/hvordan kan disse da justeres da?

    Får se hva pris verksted kommer med på lykter. Hva evt koster disse hos volvo da?
    Ellers lurer jeg på om jeg skal kjøpe de to i fra Nederland som jeg linket til tidligere i posten.

    Sendt også en pris forespørsel til selger på bilbasen.se og se om dat var noe å hente på pris på begge lykter. De stod til 4500SEK /stk så 9000SEk,. så kommer vel frakt og toll i tillegg.

  27. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Reparasjonstips finner du f.eks her, klikk på "see more" i første post.

    Nye lykter? Tipper på 12-15 laken pr lykt hos Volvo


    Så du vil ikke ha noen av disse brukte lyktene?

    Høyre 1: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=351&dnr=66812
    Høyre 2: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=401&dnr=103685
    Høyre 3: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=707&dnr=398790

    Venstre 1: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=351&dnr=66813
    Venstre 2: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=708&dnr=453125


    PS: for å hjelpe deg med "delenummerskrekken", så har Volvos egen delekatalog i
    VIDA
    fra 2014 listet opp 31299613 og 31299614 som "nyeste" delenummer til din S40 2009, så det er ikke bare ett sett med delenummer på lyktene som kan brukes på din bil. Delenumrene skifter ved endring av produsent eller andre oppdateringer.

    EDIT: det ligger også en annonse på Finn.no (annonse 346468309)
    Sist endret av jiha1968; 27/05/24 kl 22:06

  28. #23
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    837
    Antall takk

    Standard

    C30 lyktene er lengre i størrelse en V50 lykter så de vil ikke fysisk passe heller
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  29. Takk jiha1968, ferale takket for denne posten
  30. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo245gl Vis post
    C30 lyktene er lengre i størrelse en V50 lykter så de vil ikke fysisk passe heller
    Det har du helt rett i, C30 lykt-saken skyldes forhåpentligvis en "brain fart" referert til noen mørkfargede V50-lykter en gang for lenge siden. C70-lyktene passer like dårlig. Har rettet innlegget
    Sist endret av jiha1968; I går kl 13:31

  31. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Reparasjonstips finner du f.eks her, klikk på "see more" i første post.

    Nye lykter? Tipper på 12-15 laken pr lykt hos Volvo


    Så du vil ikke ha noen av disse brukte lyktene?

    Høyre 1: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=351&dnr=66812
    Høyre 2: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=401&dnr=103685
    Høyre 3: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=707&dnr=398790

    Venstre 1: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=351&dnr=66813
    Venstre 2: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=708&dnr=453125


    PS: for å hjelpe deg med "delenummerskrekken", så har Volvos egen delekatalog i
    VIDA
    fra 2014 listet opp 31299613 og 31299614 som "nyeste" delenummer til din S40 2009, så det er ikke bare ett sett med delenummer på lyktene som kan brukes på din bil. Delenumrene skifter ved endring av produsent eller andre oppdateringer.

    EDIT: det ligger også en annonse på Finn.no (annonse 346468309)


    Takk for flotte og gode svar.
    Nå har verksted informert om at nye lykter koster 19.000 for begge.
    Ikke aktuelt for min del.

    De har funnet brukte lykter som de kan montere for 2500,- kr/stk. Vet ikke hvor de kjøper disse ifra, men har sett ett bilde av en lykte. Kjenner jeg de rett legger de nok på noen kroner per lykt de selger til meg.
    Bedt de også bytte spylerpumpe samtidig.
    Alt komplett med bytte av lykter og justering av lykter, bytte av spylerpumpe, frakt på deler og arbeidstid, totalpris: 10k.

    Så da blir bilen EU-godkjent.

    Bedt også om å få med mine gamle lyktene tilbake med hjem igjen.
    Tenker kanskje å bytte over glass ifra mine hvis glass på de som de kjøper og setter på er skikkelige matte/evt full i riper.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. V50 2007 1.6TDI - Feil på diverse moduler
    By badegakk in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 24/03/22, 09:40
  2. V70 2009 med feil på parkeringsbrems
    By Mortens1 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 10/11/17, 10:58
  3. 89 modell 740 GL B230F, M47 og diverse feil
    By eirik_89 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 05/04/12, 20:32
  4. diverse feil 1992 245
    By Voolvoo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 32
    Siste post: 16/11/11, 12:42
  5. 740 -90: Diverse feil med instrumentpanel
    By Olav in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 18/10/11, 20:20

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •