Du jobber på ser jeg. Hva er det du ikke er fornøyd med og vil forbedre?
Det er vanskelig å beskrive hvor viktig ett korrekt mappet tenningskart er for en turbomotor og hvor viktig det er å få denne på plass så fort som mulig. Selv om det er helt naturlig å fokusere på full gass resultatet, så vil ett titt på en logg som viser motorens driftstilstand de siste 50 timene vise at alt annet enn full gass på fullt ladetrykk brukes KLART mest. Jeg synes ikke at det er en god ide å utsett dette til neste år.
Det er sånn ca. 1 psi forskjell i tillatt maks ladetrykk pr. forskjell i oktan. 3 oktan forskjell mellom 95 blyfri og 98 blyfri = 3 psi = 0,2 BAR ladetrykk.
Motoren kan altså HELT FINT mappes på ren 95 blyfri opp til "den teoretiske sugemotoreffekten" forteller at "nå er det nok." Da vil du få en veldig kjekk og grei bil å leve med og så kan du senere fylle 98 blyfri og kjøre på med vanninnsprut og øke trykket. Jeg mener at det er det som er måten å gjøre det på. En motor som er bygget etter kjent oppskrift med dreide stempler m.v. vil ett meget gi godt resultat på ren 95 blyfri også, vet du.![]()
Helt klart viktig at bilen gir maksimalt med kjøreglede og eierglede på det drivstoffet som i praksis er tilgjengelig og som det i praksis vil bli kjørt på. Hvis man ser bort fra hva folk sier at det gjør og heller ser på hva de faktisk gjør, evt. hva kvitteringen viser at det gjorde, da ser vi at folk FYLLER 95 blyfri, de fyller IKKE 98 blyfri. Det er derfor det er så viktig at motoren uansett mappes på ren 95 blyfri og at ladetrykket settes til det som da avsløres til å være KORREKT nivå for dette drivstoffet på akkurat denne motoren. 98 blyfri osv osv kommer i ettertid.
Vel, jeg har en motor som går på REN Biltema rødsprit så jeg ser ingen problemer med å bare fylle på, men "en skvett", det blir ALT for lille. Husk at 10L med E85 er 8,5L sprit og 1,5L bensin. En liten skvett er sånn EU-godkjenning -Tricks og jeg må nok ha med meg en 4-liter kanne når jeg skal på etterkontroll med vår bil. Møter da opp med maks 1/4 tank slik blandingen fort blir potent nok til å få ned CO.
Det er i praksis behov for ca. 70% større kapasitet på bensinpumper og dyser når man kjører E85 i forhold til bensin.