Hvis du med rolig forbevegelse trykker normalt hardt på bremsepedalen under kjøring, får en svært dårlig bremsevirkning da, mens den er ok ved kjapp fotbevegelse på pedalen, så mener jeg du har en defekt bremseservo.
Vanligvis er det mulig å høre at bremseservoen puster og peser mer enn normalt i slike tilfeller, men...
Hvis pedalen synker sakte mot bunn med å holde normalt bremsetrykk i flere sekunder med foten, misstenkes det lekkasje i hovedsylinder (forsvinner det bremsevæske, så er lekkasjen mest trolig i en caliper eller bremserør, og vil gi søl etter hvert.
Eventuell lav pedal etter bremsebytte bruker å gi seg etter en lengre tur (eller noen få dager med matpakkekjøring) med mye bremsing, gjerne på dårlig vei, slik at caliper får ristet seg på plass, stempelpakningene har kommet i rett stilling, og innkjøringsbelegget på klossene er slitt bort
XC90-en tipper jeg harDSTC, mens V70-en vil jeg tro kun harSTC, og det betyr isåfall ulike bremseservoer,
Det er også ulike bremsecalipere, bremseslangelengder og kjøretøyvekt, som kan forklare noen av de normalt opplevde bremse-ulikhetene mellom bilene.
Det er jo litt pussig at symptomet dukket opp samtidig med bremseservicen,men det kan selvfølgelig være tilfeldigheter.
Det skader sikkert ikke å bytte bremseslanger om de er gamle, i det minste ta en visuell kontroll av dem mens noen trykker godt på bremsepedalen, og gjerne samtidig ta en trippelsjekk på at arbeidet man har gjort er riktig utført, ingen tvinnede bremseslanger, alle skruer og klips sitter som de skal, og ikke forvekslet indre og ytre bremsekloss framme.