Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  239
Side 21 av 30 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 525 av 745

Tråd: TurboThomas - 740 - Turbo

Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det holder med ett skyvelær.
    1. Hvis du bare vil justere på kamdrevet så må man først legge det justerbare kamdrevet oppå ett originalt kamdrev og 0-stille det. Grunnen er at mange justerbare kamdrev IKKE gir original kamtiming når de står på 0-merket sitt. Så vrir man ytterdrevet MOT klokken ca. 1/3 - 1/2 tann.

2. Det er det som er vår erfaring også, men hvis du sjekker i EFR papirene så tåler EFR actuatoren myye mer forspenn enn alle andre actuatorer som vi har vært borti.

3. Dere må gjøre det som dere er komfortable med. Det er alltid "Better safe than sorry."

Det er jo en grei begynnelse.
    Grunnet regn og tidsmangel justerte vi kamdrevet litt under en halv tann og dro på litt mer forspenn på wg.
    Litt vanskelig å dømme hva kammen gjør hittil, men det oppleves hvert fall ikke dårligere.
    Ladetrykket ser ut til å ha økt fra cirka 1.6 til 1.8 (peak/best case scenario)

Sent fra min AC2003 via Tapatalk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Grunnet regn og tidsmangel justerte vi kamdrevet litt under en halv tann og dro på litt mer forspenn på wg.
    Litt vanskelig å dømme hva kammen gjør hittil, men det oppleves hvert fall ikke dårligere.
    Ladetrykket ser ut til å ha økt fra cirka 1.6 til 1.8 (peak/best case scenario)
    Takk for at du holder oss oppdatert.
    Hvis man bruker kammen med originalt kamdrev så blir motoren lat i på lave turtall. Jeg forsøkte å forklare kamprodusenten at jeg ønsket at pinnen til kamdrevet ble sideforskjøvet for korrekt kamtiming med ett originalt kamdrev, men p.g.a. div. utfordringer så var ikke dette mulig å gjennomføre med Volvokammer, dessverre.

Hvis dere ikke merker betydelig forskjell på endret kamtiming, da er kamtimingen enda ikke korrekt eller så kjøres det med feil tenningstidspunkt.

Hvis alt er på stell så skal det være ganske så bra med morsomt trøkk i seteryggen med det ladetrykket på det oppsettet.

Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Antall takk

Standard

Takk for at du holder oss oppdatert.
    Hvis man bruker kammen med originalt kamdrev så blir motoren lat i på lave turtall. Jeg forsøkte å forklare kamprodusenten at jeg ønsket at pinnen til kamdrevet ble sideforskjøvet for korrekt kamtiming med ett originalt kamdrev, men p.g.a. div. utfordringer så var ikke dette mulig å gjennomføre med Volvokammer, dessverre.

Hvis dere ikke merker betydelig forskjell på endret kamtiming, da er kamtimingen enda ikke korrekt eller så kjøres det med feil tenningstidspunkt.

Hvis alt er på stell så skal det være ganske så bra med morsomt trøkk i seteryggen med det ladetrykket på det oppsettet.
    Etter litt bykjøring sitter vi igjen med et inntrykk av at den er både lettkjørt og sterk på bunn, å den ser ut til å våkne relativt fort bare man gir på fra 2000rpm, så vi er nok i nærheten på kammen

Det skyver også godt nok ifra til å utfordre veigrepet i andre gir på fuktig asfalt, noe som må være en brukbar bragd med sperreaksling og 18" bakhjul. Det tar i hvert fall ikke lang tid å komme opp i 150+ nå...

Videre tenker jeg Thomas kan få ordne seg stivere wg og finjustere kammen, så kan han ta seg en tur i benk for å se på tenning. Da er det nok godt potensiale for 400+, uten at jeg kan se for meg større problemer.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Etter litt bykjøring sitter vi igjen med et inntrykk av at den er både lettkjørt og sterk på bunn, å den ser ut til å våkne relativt fort bare man gir på fra 2000rpm, så vi er nok i nærheten på kammen

Det skyver også godt nok ifra til å utfordre veigrepet i andre gir på fuktig asfalt, noe som må være en brukbar bragd med sperreaksling og 18" bakhjul. Det tar i hvert fall ikke lang tid å komme opp i 150+ nå...

Videre tenker jeg Thomas kan få ordne seg stivere wg og finjustere kammen, så kan han ta seg en tur i benk for å se på tenning. Da er det nok godt potensiale for 400+, uten at jeg kan se for meg større problemer.
    Da høres det ut som dere er i nærheten ja.

Jeg mener at det skal fungere slik at hvis dere kjører bortover på ca. 3500 o/min. på 2.gear, rett frem på tørr asfalt og smeller gassen i bunn, så skal bakhjulene rives løs. På våt vei er 4. gear farlig og man bør være litt forsiktig.

Det er jeg enig i.
    Alltid spennende å sammenligne det første pullet i benken med det siste.

Jeg mener at oppsettet til TurboThomas skal sørge for at bilen hans, etter en kompetent mapping, skal gå bedre enn denne:

De med gode ører hører Hollywood lydene her:

Sist endret av Batland; 28/07/21 kl 14:34

Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Antall takk

Standard

Da høres det ut som dere er i nærheten ja.

Jeg mener at det skal fungere slik at hvis dere kjører bortover på ca. 3500 o/min. på 2.gear, rett frem på tørr asfalt og smeller gassen i bunn, så skal bakhjulene rives løs. På våt vei er 4. gear farlig og man bør være litt forsiktig.

Det er jeg enig i.
    Alltid spennende å sammenligne det første pullet i benken med det siste.

Jeg mener at oppsettet til TurboThomas skal sørge for at bilen hans, etter en kompetent mapping, skal gå bedre enn denne:

De med gode ører hører Hollywood lydene her:

Jeg tror faktisk ikke "bare" 400 hester holder om man skal rive løs de hjula i cirka 60km/t på tørr asfalt... Bilen biter så latterlig godt fast. Men det hadde vært interessant å prøvd originale hjul, for å ha et mer universalt grunnlag for sammenligning
    Men det hadde så klart hjulpet med desto raskere spool, sånn at man får følelsen av å skru på ladetrykk istedet for å lade opp, siden det vil gi litt samme resultat som å sparke clutchen.

Edit: han kjører jo forøvrig 3.54 i bakenda i tillegg, dere har vel som regel brukt noe vesentlig lettere?
    Sist endret av vangsfreaken; 28/07/21 kl 15:31

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg tror faktisk ikke "bare" 400 hester holder om man skal rive løs de hjula i cirka 60km/t på tørr asfalt... Bilen biter så latterlig godt fast. Men det hadde vært interessant å prøvd originale hjul, for å ha et mer universalt grunnlag for sammenligning
    Men det hadde så klart hjulpet med desto raskere spool, sånn at man får følelsen av å skru på ladetrykk istedet for å lade opp, siden det vil gi litt samme resultat som å sparke clutchen.

Edit: han kjører jo forøvrig 3.54 i bakenda i tillegg, dere har vel som regel brukt noe vesentlig lettere?
    Jeg har i mange å vært opptatt av at man med fordel kan fokuse på å få ut minst 300 hp på 4000 o/min. Klarer man dette så er vår erfaring at man vanligvis river løs 2. gearet på tørr asfalt, rett frem.
    Hvis grepet er så godt at dette ikke skjer, da er det jaggu bra aks i bilen.

Det har vært brukt forskjellige utvekslinger rundtom her og med de letteste så ligger man på grensen til at det også river løs på 3. gear med vanlige gatedekk.

Jeg pleier å analyser lokale resultater på denne måten og vår erfaring er at 10 000 N mellom gatedekk og tørr asfalt er i grenseland for hva dekkene klarer å overføre.

Sist endret av Batland; 28/07/21 kl 21:04

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Jeg har i mange å vært opptatt av at man med fordel kan fokuse på å få ut minst 300 hp på 4000 o/min. Klarer man dette så er vår erfaring at man vanligvis river løs 2. gearet på tørr asfalt, rett frem.
    Hvis grepet er så godt at dette ikke skjer, da er det jaggu bra aks i bilen.

Det har vært brukt forskjellige utvekslinger rundtom her og med de letteste så ligger man på grensen til at det også river løs på 3. gear med vanlige gatedekk.

Jeg pleier å analyser lokale resultater på denne måten og vår erfaring er at 10 000 N mellom gatedekk og tørr asfalt er i grenseland for hva dekkene klarer å overføre.

Nå skal det også i tilegg til sperre, tung utveksling, store 18" hjul sies at jeg har sikkert godt over 100kg i bagasjen (Pikk pakk til ferie og en basskasse). I tilegg så får jeg ikke fullt trykk i de lettere gira (da sikkert igjen for svak wg som potensielt ødelegger for både spool og maks trykk. Det er også noe ujevnt). Ifjor da jeg hadde så godt som null vekt baki så var det direkte skummelt å gi full gass i 4 gir på våt asfalt. Jeg har et helt annet grep nå iallefall med den ekstra vekten.
    Jeg kan dog si at jeg kjenner jeg er på grensen hva grep er nå også, så med en skikkelig mapping og litt lavere vekt i bagasjen så kan man ikke se bort ifra at den kan lage 11 tall

Jeg synes imidlertid at det begynner å bli godt drag i bilen, i tilegg så er responsen og registreret noe helt annet sammenlignet med ifjor.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    Sist endret av TurboThomas; 29/07/21 kl 19:22
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

8. Takk JK95, Batland, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Som dere kanskje merka hadde jeg et par dager før og frem til oppstart besøk vangsfreaken som hadde "æren" av å være med å hjelpe meg å få sammen siste rest av bilen og motivasjon til å ta den med på ferie.
    Jeg dro så ned til han og hjalp han med å få inn bla bakaksling med Truetrac (Jada jeg skal kjøpe meg en selv etterhvert også så du slipper å være vitne til jukkinga fra auissie lockern ) og fjørbein og litt snacks. Etter det bar turen litt oppover igjen på Moelv og Dombås der foreldra mine hadde leid hytte som blir siste stopp før hjemtur imorgen

Så, tilbake til bilen igjen. Siden det ble en del "stress" rett før oppstart og jeg måtte kaste meg rundt for å dra på ferie så kan jeg legge ut noen "stemningsbilder" fra den perioden nå siden det har roet seg litt

Fant en ny plassering på oljekjøler, da jeg ville ha maks kjøling fra cooler og radiator istedet for å ha en klump til foran der..

Rett før oppstart

Ut av garasjen

På med fanger, skilt og grill

Første oljeskift etter steg 1 av innkjøring

På plass i Vang/Hamar

Oog, campingen på dombås

Jeg ser nå at det nesten ble et lite reiseblogg-innlegg, men det får være

Sist endret av TurboThomas; 29/07/21 kl 20:00
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

10. Takk Batland, Anders Dybvadsskog, vangsfreaken takket for denne posten
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Skrudde litt i helgen, fikk skifta olje, filter og kjøleveske (Kjørte rent vann før) samt at jeg fikk bytta veskebeholderen, noe som gjore seg..

Fikk justert kammen til rett spec, vertfall så bra som jeg får det til med et skyvlær.

Deretter så jeg litt mer på wg, fant ut at jeg ikke hadde annen wg som var lang nok, så jeg prøvde med enda mer forspenn på den som er på. Jeg tror jeg er over maks forspenn nå siden trykket driver og "vandrer" mellom 1,5-1,8 på maks trykk så jeg får nesten justere ned forspennet igjen.

Så, enten må jeg skaffe meg High Boost EFR wg eller en Toports wg sånn at jeg kunne kjørt motrykk å hatt skikkelig kontroll på ladetrykket.

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

12. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Antall takk

Standard

Staget på kinugawa'n kan byttes mot gjengestag i valgfri lengde...

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Staget på kinugawa'n kan byttes mot gjengestag i valgfri lengde...

Tanken strefia meg, men tror ikke jeg har passende stag her.. Det skal prøves ivertfall, den er jo litt stivere med den "1.7" fjøra..

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Tanken strefia meg, men tror ikke jeg har passende stag her.. Det skal prøves ivertfall, den er jo litt stivere med den "1.7" fjøra..

Gjengestag fra biltema er mye billigere enn ny wg

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Gjengestag fra biltema er mye billigere enn ny wg

Det er sant. Men er det ikke linksgjenger inni selve wgn tro?

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Antall takk

Standard

Det er sant. Men er det ikke linksgjenger inni selve wgn tro?

Næh, mener det er vanlige gjenger... Prøv en skrue da vel?
    Jeg innbiller meg forøvrig at jeg kjører gjengestag selv.

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Prøvde kinugawa'n med den sterkeste fjøra og gjengestag, det resulterte i lavere trykk (1,4), så jeg må nok skaffe en ny wg..

Liten vask

Dessuten så har bilen begynt å oppføre seg rart, turtelleren "kutter" sammen med at bilen fjusker, spesielt på motorbrems og det er veldig ujevnt trykk og smelling. I tilegg så driver pad'en å kobler ut akkurat i det skjer så får ikke sett hva som er galt.. Begynner å frykte noe er iveien med ecu-boksen..

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

19. Takk HansOla takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Dessuten så har bilen begynt å oppføre seg rart, turtelleren "kutter" sammen med at bilen fjusker, spesielt på motorbrems og det er veldig ujevnt trykk og smelling. I tilegg så driver pad'en å kobler ut akkurat i det skjer så får ikke sett hva som er galt.. Begynner å frykte noe er iveien med ecu-boksen..
    Her ser du hvorfor jeg har så urokkelig stor tro på blokkmontert fordeler.

Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Antall takk

Standard

Her ser du hvorfor jeg har så urokkelig stor tro på blokkmontert fordeler.
    Det hjelper vel ikke stort med fordeler om man ikke har ordentlig jording mellom motor og bil
    Hørte rykter om at den ble frisk igjen når han fikk skrudd fast jordinga bakpå toppen...

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Det hjelper vel ikke stort med fordeler om man ikke har ordentlig jording mellom motor og bil
    Hørte rykter om at den ble frisk igjen når han fikk skrudd fast jordinga bakpå toppen...

Du kom meg vist i for kjøpet var jordingskablen til sprutet som ikke var skrudd til skikkelig eller noen egna plass, så fant ny plass å bilen virker til å funke nå.

100% duty cylcke gir kun 1.8 bar, dog stabilt. Så det er nok baktrykket som sparker opp wg, så får se om det ikke blir en sånn high boost wg

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hehehe, definitivt ikke.
    Flott at det ordnet seg.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Du kom meg vist i for kjøpet var jordingskablen til sprutet som ikke var skrudd til skikkelig eller noen egna plass, så fant ny plass å bilen virker til å funke nå.

100% duty cylcke gir kun 1.8 bar, dog stabilt. Så det er nok baktrykket som sparker opp wg, så får se om det ikke blir en sånn high boost wg
    Da håper vi at alt er stabilt og pålitelig i fremtiden.
    1,8 BAR ladetrykk gjør at en 2316ccm motor får ett praktisk motorvolum på 2316 ccm x 2,8 BAR MAP = 6485 ccm så det skal var bra trøkk i bilen om tenningen er korrekt. Høyere ladetrykk uten korrekt tenning er noe jeg fraråder pga de høye eksostemperaturer som retardert tenning alltid fører til.

"Vi" har sett at disse oppsettene, med vanninsprut, trenger, takler og tåler utrolig høy tenning selv med 2,0 + BAR ladetrykk på pumpebensin. Ugunstig lav tenning, såkalt "trygg" tenning, fører til at turbinhjulet smelter fordi all energien som ikke blir omdannet til hk, går rett i turbinhjulet som varme.

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Da håper vi at alt er stabilt og pålitelig i fremtiden.
    1,8 BAR ladetrykk gjør at en 2316ccm motor får ett praktisk motorvolum på 2316 ccm x 2,8 BAR MAP = 6485 ccm så det skal var bra trøkk i bilen om tenningen er korrekt. Høyere ladetrykk uten korrekt tenning er noe jeg fraråder pga de høye eksostemperaturer som retardert tenning alltid fører til.

"Vi" har sett at disse oppsettene, med vanninsprut, trenger, takler og tåler utrolig høy tenning selv med 2,0 + BAR ladetrykk på pumpebensin. Ugunstig lav tenning, såkalt "trygg" tenning, fører til at turbinhjulet smelter fordi all energien som ikke blir omdannet til hk, går rett i turbinhjulet som varme.
    Jepp, jeg blir nok å senke trykket litt igjen, siden det viste seg at jeg treffer fuelcut ibland på de tyngste gira (2 bar), å jeg ser ofte det står oppunder 1.9 i tredje. 1.6 holder nok fint til jeg får kjørt den til benking

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

26. Takk Batland takket for denne posten
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Motorbukken kledde ikke å være naken så mon tro om det ikke blir turbobygg i vinter også?? Tenkte å se om jeg får redda den gamle f motoren fra den blå. Blir isåfall litt mildere enn den jeg har bygget nå. Men blir fortsatt lavkomp, porta topp, samme innsug og eksosmanifold som den nye. Denne har dog ikke underspyling, men 13mm rådene. Denne blir litt mer sånn "man tar hva man haver" opplegg. Jeg har det meste til å få den i bil liggende. Så det blir litt mer budsjett. Tenkte 250-300hk burde holde lenge. Tiltenkt "gullfisken" Turboen er bare til pynt foressten, jeg har alt fra GR.A T3 turbo med ar.63 hus (ganske lik spec som netics e40), turbonetics e46, precision 5431e og Holset'n. Så da er det bare å velge tenker nok valget blir en av de to første

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

28. Takk Anders Dybvadsskog, Batland takket for denne posten
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Antall takk

Standard

Den der kan du vaske også bare heise inn sånn den ser ut, så ser det ut som den har hatt turbomotor i 30 år

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Den der kan du vaske også bare heise inn sånn den ser ut, så ser det ut som den har hatt turbomotor i 30 år

Hahah, joa forsåvidt.. Det er litt morsommere når ting er blankt og fint, men samtidig så ser det mer trimma ut ja..

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

31. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Gikk vist på en smell å handla meg en bil til.. Kjekt at man holder seg til en type bil så man slipper å endre tittel..

Jeg tror det er en 85 modell, jeg tror den har alt av utstyr man fikk da den var ny.. 4x el vindu og speil, el-takluke, LSD diff og diverse smånips som turbogrill, turbovinge, snowcap, pennehylle, rsport ratt (Roma?) osv.. Dessverre så har denne stått i sikkert ti år, å mesteparten på gress/jord. Så den er full i rust. Den egner seg nok best som delebil, litt synd siden jeg liker fargekomboen (hvit bil med rødt interiør) og ekstrautstyr..

Slenger med et par bilder fra da jeg henta den

Hjemme og klar for en vask

Litt møkkete

Nå ser den jo nesten ok ut Den har vel ikke fått såppass med stell på en god stund. Greit at den ser nogenlunde ren og ok ut også

Fulgte faktisk med en rustfri og fin førerdør i samme farge..

Ble en lang post detta, men har ikke skjedd så mye annet. Den blå har jeg bare brukt innimellom når det har vært finvær og har fungert greit. Har begynt å få litt dårlig veigrep i 2re gir blandt annet på tørt så den virker enda iallefall

Driver som smått å gjør klar gullfisken til eu også, kommer oppdatering når jeg har gjort litt mer

Sist endret av TurboThomas; 03/09/21 kl 19:50
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

33. Takk HansOla, Anders Dybvadsskog, Bergstaden takket for denne posten
Side 21 av 30 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Bytte av slange fra LMM til turbo - '86 740 Turbo
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 25/09/12, 00:52
  2. Orginal 740 Turbo vinge/spoiler og turbo grill.
    By kristofferlund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/01/12, 12:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •