Da er jobben gjort! Ønsker å rette stor takk til alle som har hjulpet meg – spesielt jiha1968 – vet ikke hva jeg skulle gjort uten dine råd!
Det ble mye frem og tilbake mtp. deler og hvilken løsning som ville lønne seg. Det endte med at jeg kjøpte en ny tannstang fra VPARTS av typen SMI. Dette betød at jeg også måtte bytte trykkrør, returslange og rattakselkryss, fordi mitt originale system var av typen ZF. Som det ble sagt tidligere så fulgte jeg protokollen VPARTS hadde lagt ved sin tannstang om at følgende deler også måtte kjøpes:
Trykkrør: 16041901
Returrør: 16041903
Rattakselkryss: 20051902
DISSE RØRENE ER FEIL, så ikke kjøp. Det ble ytret skepsis til disse delene, og av god grunn. Rattakselkrysset er riktig, men både trykkrøret og returrøret er IDENTISKE med de rørene som allerede satt på mitt ZF-system.
DE RIKTIGE DELENE OM DU BYGGER FRA ZF TIL SMI ER:
Trykkrør: 8671397 (bensinturbo)
Returrør: 30665037
Rattakselkryss: 20051902
Og så en hyllest til VPARTS:
Jeg ringte VPARTS og forklarte at rørene de sendte meg var identiske med de jeg hadde. De tok fullt ansvar, og sa at jeg skulle dra på volvo lokalt og kjøpe nye rør, sende de kviteringa og så skulle de rabattere meg på tannstanga tilsvarende mellomlegget. Trykkrør og returrør på volvo kom på 4000 kr; VPARTS tilbakebetaler dermed 3000 kr (om de holder ord). For min del ser det ut som det ordnet seg greit, men med den latterlige prisen på rør fra volvo er det lite lønnsomt å bytte til SMI-system om man ikke får tak i rørene billigere. Jeg tror jeg heller ville forsøkt meg på å bøye til de gamle rørene om jeg ikke hadde fått dette rabattert. Uansett, fantastisk service fra VPARTS. De har forøvrig tatt ned anbefalingen om bytte av disse rørene; blir spennende å se om de får tatt inn nye rør som faktisk passer til tannstanga de fører.
Om selv jobben:
Jobben gikk egentlig veldig greit. Med unntak av klusset med deler, støtte jeg på 3 utfordringer: (1) det er veldig trangt og vanskelig å komme til bunnbolten på det nedre motorfestet. Her måtte jeg bruke en kombinasjon av ledd og forlengere for å komme til bolten, og det var fortsatt såvidt det var mulig å få den ut, selv når subframen var senket; (2) rattkrysset går veldig trangt ned på tannstanga, så her måtte jeg banke inn 2 kubbetrekkere i sprekken på rattkrysset for å lage stor nok åpning for å få sklidd krysset ned på tannstanga etter at den var montert på bilen; (3) å entre spesielt det nedre trykkrøret i den nye tannstanga var en forferdelig prosess. Etter flere timer endte det med at jeg måtte brekke en stor skrutrekker mot mutteren samtidig som jeg skrudde med en fastnøkkel. Her er det så trangt at man skulle ikke tro at det går ann å få skrudd dette sammen.
Om noen skulle begi seg ut på denne jobben, så laget jeg en "bruksanvisning" før jeg satte igang med bilder og forklaringer fra youtube på hele prosessen (både bytte av tannstang, rattkryss og rør. Jeg legger ved denne som PDF her. Hvis lenken skulle dø så kan jeg sende over PM.