Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 34

Tråd: AleksanderK: Volvo 940 - Ny tråd etter å ha stått i 9 år

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Spørsmålet er hvorfor er du så opptatt av 14,7:1 i AFR på tomgang?
    Redusere AFR til ett lavere tall er å feite opp blandingen ja. Personlig synes jeg ikke noe særlig om AFR skalaen. Den er jo vanligvis feil. Det er lambda som er tingen.
    At en gammel 2V motor, med korrekt tenning, går lettere og med høyere manifoldvakum på samme turtall når AFR viser 14;7:1, enn f.eks. 13,9:1, det må jeg se med egne øyne før jeg tror det. Du kan jo legge inn rundt 14 grader tenning for tomgangen og legge en knekk linje på 800 o/min. som gir 13,:1 i AFR på tomgang og en på 1200 o/min som gir 14,7:1 og se hva tomgangen faktisk blir? Motoren vil nok finne plassen sin.

Jeg tok en titt på bildet av mappet ditt å du verden så mange knekk-linjer du har lagt inn. Det blir veldig mye trykking for å fylle inn alt det der og jeg ser ikke poenget. Føler du for å forklare?
    For å tegne en rett linje trenger man bare to punktet, begynnelse og slutt. En hel haug med punkter på samme linjen tilfører ingenting av praktisk betydning.
    Man trenger bare knekk-linjer rundt der hvor motoren har problemer med tenningsbank eller har plutselige og store endringer i VE.
    Kan gi ett eksempel; man kjører avgårde på 1000 o/min. på 4. gear, gir full gass og drar til turtallsperre. Alt funker godt og det er ikke tenningsbank.
    Så stopper man og laucher bilen for dragracing og når clutchen går ut på 3. og 4 gear så hører man tenningsbank. Da kan man legge inn knekk-liner på det turtallet motoren havner på etter gearshiftet og trekke av noe tenning akkurat der.
    Man kan også legge inn en knekk-linje litt før turtallsperre slik at motoren får godt med fuel rett før gearshiftet slik at den har godt med fuel å ta av når man smeller gassen i bunn etter gearshiftet.
    Jeg mener at det er slik man kan og bør bruke og utnytte knekk-linjene i sprut som er såpass moderne at man kan velge disse akkurat som man vil.

Det var kjekt å høre.
    Vi må jo se om du får noe fart på Volvoen din og evt. se om du får stilt opp på Street Legal med den.
    Sist endret av Batland; 26/04/21 kl 18:59

Lignende tråder

1. AleksanderK: Volvo 850 2.5 20v [SOLGT]
    By AleksanderK in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 69
    Siste post: 29/11/15, 12:17
  2. AleksanderK: Volvo 940. DATASPRUT!
    By AleksanderK in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 312
    Siste post: 12/03/14, 15:43
  3. AleksanderK: Volvo 850 - SOLGT!
    By AleksanderK in forum 850 / x70 -serien