Da min forrige tråd på denne bilen har dødd ut så oppretter jeg en ny en. Det er forståelig at den har dødd ut da jeg ikke har gjort noe med bilen på mange år.
Dette er da en Volvo 940 1994 modell med B230FB, M47 og åpen diff. Farge er 019 svart. Jeg har eid bilen i 9,5 år, og den har stått avskiltet i 9 av de
Bilen så grei ut når jeg kjøpte den, og den har holdt seg overraskende greit alle disse årene den har stått i ro, og det eneste den har vært flyttet på er når jeg har flyttet og kjøpt hus og flyttet igjen.
Jeg har fått forhåndsgodkjent motorbytte til B5234T, og har motor stående. Mangler girkasse, så hvis noen har en kasse til salgt så er det bare å gi beskjed. Kan være interessert i alt fra 960 automatkasse til ZF fra 530D.
Her er et par bilder fra "den gang":
Jeg gjorde litt med bilen, og den ble ganske pen syns jeg:
Julaften 2011
Jeg har forsøkt å ta vare på bilen selv om økonomien lenge fortalte meg at denne bilen aldri kommer til å få skilter igjen. Så den har fått en vask eller tre.
Utrolig nok så har bilen holdt seg tørr innvendig, og det har ikke vært antydninger til myggel eller noe. Helt til jeg tok tak i bilen igjen og tok en gjennomgang. Da tok den inn vann her og del og er nå kliss våt på venstre side både foran og bak. Mest sannsynlig er det takluken som lekker.
Etter å ha sett over bilen så har jeg funnet litt rust. Værst var jekkfestet på venstre bak, som forsvant opp i kanalen når jeg jekket opp bilen. Dette er fikset, og bilen er nå 2% 240
Ellers ser bilen helt grei ut under. Denne har stått lenge på gress.
Hva må til for å få bilen gjennom EU-kontroll og få skiltene tilbake?
- Alle bremser må byttes
- Sveise litt rust under bilen
- Innerskjerm må sveises og skjøt mellom rammevang og innerskjermer må sandblåses og lakkeres på begge sider.
Denne gangen skriver jeg ingenting om planene med bilen. Jeg har ikke noe spesifikt annet enn at jeg vil ha bilen på veien igjen, og så får jeg ta det derfra. T5 bygget vet jeg ikke om det blir noe av, men vi får nå bare se.
9 år i ro har spist opp en framskjerm og leppe som dørpakning over vindu henger på. Skjerm er byttet men i feil farge og jeg er på let etter nye dører. Dette er nok noe av det som skjer først etter det er skiltet på bilen.
Lover ingen voldsom fremgang, men noe må jeg jo få til. Det blir en balansegang mellom totalrenovering av enebolig og kvalitetstid i en alt for liten garasje.