Hvis vi ser på hva biler som hovedsaklig kjöres på motorvei trenger, så er det nöyaktig motsatt av hva biler som skal akslere hardt fra 0 - 150 km/t (eller mph) trenger.
Hvis du hovedsakling kjörer på motorvei, så beholder du motorveiutvekslingen og bygger motoren deretter, dvs sverigeoppsett = stor, tung og treg Holset turbo og ett patetisk register. Dette er plenti godt nok for "motorveibiler". De som ser på dragracing fra sverige har helt sikkert sett at de fleste motoren bare totaldör når clutchen går ut på 2. gear. Dette p.g.a. at oppsettene ikke har ett turtallsregister. De har kun en effekt topp med lite etter dette turtallet og ingenting för dette turtallet. Det er som sagt godt nok for de fleste. Det er jo så "flotte tall". :(
Alternativet er ett komprimiss. Problemet med komprimiss er at det enten krever höyere kompetanse, höyere budsjett og större innsats - eller så blir sluttresultatet dårligere.
Si at du kjörer rolig avgårde på 1. gear, gir full gass og drar til 10% over turtallet hvor maks effekt avgis, kamikazegearer over i 2. gear og drar til samme turtall. Hvis denne övelsen opplevels som ubehagelig og irriterende treg, da er lettere utveksling det rette å vurdere.
Hvilket turtall har du i hvilken hastighet nå?
Hvilken gearkasse og hvilken utveksling har du på 5. eller 6. nå?
Hvilket turtall önsker du egentlig å ha i denne hastigheten?