Går stadig framover Gleder meg til å se hvordan dette blir
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Går stadig framover Gleder meg til å se hvordan dette blir
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
jada tidvis ujevn fremgang, men har gått jevnt i det siste bare fordi jeg vet vinteren nærmer seg sendte melding til DreRacing istad om sprut og diverse elektronikk også, han mente han skulle ha det meste tilgjengelig iløpet av neste uke... så med engang det blir oppholdsvær er det bare å få bilen opp fra bakken å begynne å ribbe, om man skal ha noe håp om å bli ferdig før snøen legger seg
Jeg vil bare benytte anledningen til å minnes en trofast følgesvenn, som nå har gjort sin siste omdreining...
Fordi nå er den på vei ut faktisk litt vemodig, må nok kjøpe igjen en 740 sugis senere...
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
2 timer skruing etter jobb så var den ute
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Winter is coming! Å jeg stresser med å få ferdig vinterbilen siste uka oppsummert i bilder, som jeg er alt for dårlig til å ta...
Rensket ut original eksos (verste jeg har sett...), fikk på plass motorfester og tok litt rust i motorrommet. Bare en kjapp runde med stålbørste på drillen, ferrobet og rød maling, får ta lakkering neste gang motoren er ute.
Deretter fikk jeg hengt opp nye motoren og ordnet alt på baksiden. Bytta ut originale hylsa i veiva med støttelager og fikk på letta svinghjul, 6-pucka sinter og sachs 763 blir nok ikke det beste til bykjøring, men livredd for sluring
Å idag fikk jeg heist inn motor og gir! Alt var på plass og skrudd fast på cirka en time, grei skuring så lenge man får med et par hender ekstra litt trangt å tre kassa inn i tunnelen og veldig trangt å få inn bolta på motorfestene, men greit så lenge man er to til å løfte og vri.
Må jo si jeg er veldig fornøyd med at alt passa, spesielt rundt turbo. Glad jeg lagde ny brakett til wastegate, med den originale braketten hadde det havna 10cm lenger ut
Å helt til slutt: kom ei pakke med 1din-ramme idag, i tillegg ga jeg nettopp 2750,- til Pedersen
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Jeg er ikke død! Hverdagen kom bare litt i veien... Har skjedd litt av hvert, å omtrent like mye gjenstår men nå står vinterbilen tørt og godt i en garasje, hvilket gir mye mening... Så satser på litt fremgang igjen snart
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Sist endret av vangsfreaken; 14/12/19 kl 03:18
Plutselig skjer det ting når man kan stå innendørs med lys og strøm fått på plass intercooler/radiator/vifte, vannslanger og generelt nesa på bilen ikveld, i tillegg til at jeg fikk prøvd noe deler jeg har 3D-printa til pluggledningene
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Looking Good Ble veldig bra med coiler på den plassen der, greit at det ser nogenlunde org ut
Hører jeg oppstart før året er omme?
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Sist endret av TurboThomas; 15/12/19 kl 01:18
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
ble fornøyd med plasseringa, ja! å kjekt å se at både coilbrakett og "ledningsfixere" fungerte som planlagt, så har jeg ikke printa settet ditt forgjeves ønsker meg kortere, svarte kabler for å gjøre motorrommet så rent og ryddig som mulig, men det kan jeg finne ut av senere. disse duger til det går som det skal.
jeg har et lite håp om det, største frykten er at jeg plutselig trenger deler på en helligdag nå som ferien nærmer seg kommer vel nytt sveiseapparat iløpet av noen dager å, så jeg får helsveist eksosen...
Boink! Jaggu er jeg dårlig til å oppdatere... Men ting skjer, innimellom all juleribba! Jeg har hverken bilder eller hukommelse av hver eneste skrue jeg har rørt, så vi får heller oppsummere litt...
Bygd trykkrør: do88/4" på turbosiden, hjemmelaget med uttak til tomgangsregulator, lufttemp og dumpventil på innsugssiden, alt lakkert mattsvart for anonym look.
Ellers har jeg generelt fått fullført bensinsystem, kjølesystem (inkludert vannkjølt holset! Det var forøvrig en deilig følelse å begynne å fylle væsker på en nybygd motor) og diverse smådill av slanger og ledninger, i tillegg har jeg begynt på dette...
Har fått målt/merka hver eneste kontakt og begynt installasjon i motorrom.
Det som gjenstår før oppstart er, i grove trekk:
-de 4-5 ledningene i sprutet som ikke har ferdige kontakter
-det som trengs av originalt nett (primært instrumenter/varsellamper). Plukker nettet av b230f'n å klipper bort det jeg ikke trenger.
-kilereimer
-fylle olje
-hekte på eksos. Den er ferdig, men på grunn av plassmangel i garasjen må jeg dytte bilen ut for å få under jekken...
-montere målere/stereoramme. Jeg vil veldig gjerne ha på plass oljetrykk i hvert fall før jeg vrir om nøkkelen
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Sist endret av vangsfreaken; 03/01/20 kl 04:02
Ser bra ut det der
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Veldig kjekt å se dette oppsettet i en så flott utförelse. Ser frem til fortsettelsen og sluttresultatet.
Jeg anbefaler på det ALLER sterkeste at du vurderer å gjöre fölgende med luftfilteret fordi det har LANGT större positiv innvirkning på resultatet enn det de som ikke har forsökt det tror på forhånd. Å ha ett tungt batteri helt fremme i hjörnet på bilen er den dårligste lösningen ever.
Sist endret av Batland; 03/01/20 kl 14:40
Artig at du følger med
Jeg skal si meg enig, det er ikke ideelt, men jeg har 2 argumenter imot...
1. Bilen kjøres året rundt, i alt slags vær. I tillegg har den heller dårlig bakkeklaring, så et sånt filter under bilen byr på utfordringer... Det må eventuelt kapsles inn.
2. I tillegg til motorbygging er jeg over snittet interessert i bilstereo, så å fjerne batteriet er på ingen måte aktuelt, å plassen i bagasjen brukes allerede av et annet batteri.
Alternativet kunne vært å flytte batteriet til andre siden, over spylervæsketanken, for så å kapsle inn luftfilteret med luftkanaler/trakter fra under batterikassa, men det kan forbli en langsiktig drøm enn så lenge
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Det er kjekt å fölge med på gode og interessante prosjekter med höyt potensiale hvor det er god produksjon og god fremdrift i arbeidet.
Den e go. Da har du vurdert det og da er alt på stell. Alternativt kan luftfilteret legges i området fremfor intercooleren.
Frisk, kald og tett luft er särdeles viktig for turboen, for motoren og for resultatet du får.
Under panseret er det BARE varm luft å hente:
Sist endret av Batland; 04/01/20 kl 00:23
Etter å ha skrudd døgnet rundt hele ferien gjenstår følgende...
-elvifta. Har ingen sikringsholder.
-sveise inn en lambdamutter i den ellers ferdige eksosen, denne har SELVFØLGELIG blitt borte.
-ladetrykksstyring. Dette er visst lagt opp i sprutet, men ledningen er ikke å finne etter noen timers leting...
Så oppstart utgår, å jeg er passe lei
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Er det kabelen til boostkontroll du ikke finner igjen? Den er vertfall grå og er terminert på nr13 i følge mitt skjema
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 05/01/20 kl 17:12
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
ja... spurte Dre å fikk til svar "jeg tror den ligger inni kabelen til coil A. eller coil B." godt tips: finn den før du legger opp sprutet... lite gira på å skjære opp nettet for å finne den igjen, hvert fall akkurat nå om jeg ikke finner den selv bruker vel Dre 10 minutter på å finne den og dra opp nye kabler uansett, så kanskje like greit å la det være til benking problemet er at han har vært litt for ivrig på å isolere ubrukte kabler, så den ligger i teorien inni her
siden det nærmer seg oppstart kan jeg jo forresten spørre... hva har folk av innkjøringsritualer? har lest mye forskjellige oppskrifter rundt på forumet, å kommet fram til følgende plan for egen motor...
- 1. oppstart: 1500-2500rpm i 20-30 minutter med billig mineralolje (biltema 10w-40, fordi det har visst ikke noe å si når den bare blir 30 minutter gammel), deretter olje/filterskift.
- 2. oppstart: ny runde med rent filter og mineralolje, ut på tur. cirka halvtime med vekselvis moderat pådrag og motorbremsing, for stempelringers skyld. litt trykk og turtall tillatt, men ingen langvarig/hard tukting. deretter olje/filterskift.
- 3. oppstart: alt ferskt, igjen! rent filter og castrol 5w-40, klar for bruk?
det virker som dette er en tålig universal og godkjent metode her inne som jeg er komfortabel med, men samtidig har jeg sett før at folk kan mene noe helt annet etter et par år regner med enkelte har noe innspill her, spesielt Batland
er forøvrig bare 2-3 timer unna oppstart, men legen har gitt meg en boks piller med rød trekant på siden jeg har hatt litt pustebesvær siden november, så jeg venter på å kunne gå trapper uten å brekke meg...
Jeg gjorde følgende:
- ny olje og filter, biltema 20w50 classic mineral
- varmkjøring og se etter lekasjer, bensintrykk, oljetrykk osv
- rett ut på tur der jeg tok 10-15 drag på 3.gir 3000-5000omdr der jeg vekslet mellom max pådrag og motorbrems.
- hjem å bytte olje og filter, fortsatt 20w50 olje. Så kjørte jeg 1-2 bensintanker med 20w50 olje. Så bytta jeg olje og filter, denne gang mobil3000 5w40
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 10/01/20 kl 08:58
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Dere strider mot alle trådene jeg har lest, hvor det gjerne er de samme som svarer gang på gang... Godt man spør, finnes vel ingen sikker fasit
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg er så old-school at jeg mener at det er Zink m.v. som gjelder. Billig mineral er ikke i närheten av godt nok til innkjöring av ny kam med oppgraderte ventilfjärer. Alle kamfabrikanter abefaler bruk av innkjörigsolje på det sterkeste. Kanskje en irriterende merkostnad, men deefinitivt bedre enn en ödelagt kam. Hvis jeg etter kaminnkjöringen skal spesifisere motorolje så er 1. valget alltid en olje med API rating SG, SH eller SJ:
Her ett godt eksempel på en god olje som holder SG kravene: https://www.biltema.no/batutstyr/bat...-30-2000023444
Her tilsvarende for SJ: https://www.biltema.no/bilpleie/moto...-50-2000022963
Jeg vil foreslå at du bruker (innkjöringsolje til pkt. 1) men hvis du nekter, så Classic oljen til pkt. 1 og 2 på listen din og Outoboard oljen på pkt. 3 fordi du IKKE skal stresse og eller forhaste deg med å fylle helsyntetisk, moderne frökenpiss nedpå en gammel og overhalt motor.
Det andre der hörtes ikke bra ut, så du må ha god bedring.
Sist endret av Batland; 10/01/20 kl 18:58
Kammen er heldigvis brukt, så noen har forhåpentligvis kjørt den inn allerede... Håper jeg morsomt å se hvordan folk endrer mening over årene da, men det er vel en naturlig følge av erfaring
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk