Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1175

Tråd: forgasserturbo-tråden

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.692
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Hei igjen,

    Eg parkerer ikkje bilen for vinteren, no har den fått vinterhjul montert


    Monterte utetemperaturmålaren min inn i røyret mellom intercooler og forgasser.


    Når eg no køyrer bilen på ca 1 bar ladetrykk, så får eg ikkje antydning til tenningsbank på 2. gir, men når eg girar til 3. og 4.gir så kjem tenningsbanken så fort eg passerer ca 0,6bar.
    No har eg testa med tempfølar, lufta mellom IC og trykkboks ligg mellom 2 og 20 grader C og det er ingen forskjell på tenningsbanken - den kjem akkurat på det same turbotrykket kvar gong.

    Er det den originale IC som er årsaka, eller er det ytterlegare senking av kompresjon kan fjerne tenningsbanken? Eller er det begge deler?

    Batland: du har full innboks

    Mvh
    Frank Egil
    Det går fremover og du er på rett vei her.

    Som du vet så anbefaler jeg på generelt grunnlag ett kompresjonsforhold som skrives med ett 7-tall först. Nå når 98 oktan närmer seg 20 kr. pr. liter så mener jeg at dette er spesielt viktig fordi folk lett faller for fristelsen til å kjöre 95 oktan.

    Når jeg konverterer en A-forgassere til turbobruk eller en AT-forgasser til bruk på en trimmet motor, så er det en god del, rundt ett dusin endringer som gjöres. Så godt som alle modifiseringene handler om å bekjempe tenningsbank.

    Er det bare når du akselerer gjennom gearene at det tenningsbanker eller banker det også når du gir full gass fra lave turtall på 3. og 4. gear?
    Merk deg på hvilke turtall det banker. Du kan gjöre en test med tykkere olje i forgasseren.

    Hvis "nei", må det jobbes med tenningen og akkurat dette er grunnen til at datatenning er så gustig på turbomotorer fordi man kan retardere tnningen på akkurat det turtallet hvor det er tenningsbank - ofte i nabolaget 4000 - 4500 o/min. Dette er grunnen til at det kan kjöres höyere kompresjonsforhold på motorer med datatenning enn på motorer uten denne muligheten.

    Hvis "ja", da har du en kombinasjon av for höyt kompresjonsforhold, for höy tenning og drivstoff med for lav oktan.

    Utformingen av forbrenningskammeret påvirker også og dette er grunnen til at anbefalingene tidlig i denne tråden er slik de er.
    Sist endret av Batland; 30/11/19 kl 14:12

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 12:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •