Takk for svært informativt innlegg

Jeg har aldri hatt ny bil, og mine opplevelser er basert på godt brukte, gjerne 10 år gamle biler.

Jeg bor på sørvest-landet, og her har vi sjelden snø og minusgrader. Salt på veiene har vi derimot svært mye av. Jeg har god erfaring med å spyle bilens understell og karosseri etter kjøring på saltet vei. Jeg er heldig som har uteslange ved siden av carporten, og det er dermed lettvint å spyle raskt av bilen. Har også lagt opp varmt vann til utekranen, og spyler med varmt vann av og til. Har en selvvask i nærheten, og pleier også å svinge innom der, putte på kr 10, og spyle av den verste skitten.

Hver "ny" bil jeg har kjøpt, har blitt godt spylt med høytrykksspyler under. Jekker da bilen opp på ene siden, og tar av hjul, slik at jeg kommer godt til. Lar bilen tørke noen dager før jeg sprøyter på Fluid film. Har pleid å kjøpe Fluid film i stor beholder, og kjøpte for mange år siden også en dedikert trykksprøyte til formålet. Sauser godt inn overalt. Tar som regel også av dørtrekk og tepper, og sprøyter eller pensler der jeg kommer til innvendig. Understellet sprøyter jeg en gang i året, og opplever at allerede utviklet rust ikke videreutvikler seg. En annen fordel er at alt av skruer og mutrer løsner lett etter bruk av Fluid film. Som beskrevet ovenfor, så er det noe griseri å skru på i etterkant, men her pleier jeg å spyle med høytrykksspyler der jeg skal skru. Blir mye triveligere å skru da.

Har også god erfaring med linolje. Den er seigere enn Fluid film, og bygger etterhvert opp et fint slitesjikt etter mange påføringer. Er heller ikke så griset å skru under med linolje. Synes ikke den kryper så godt, og har heller ikke den fine, rustløsende effekten.

Har tidligere prøvd meg på Owatrol, men synes ikke den rustbeskyttende effekten er så god. Kanskje den var bedre før? Har også prøvd hammerslagslakk, men der har jeg dårlig erfaring med at den harde lakken sprekker, med påfølgende fuktinntrenging.

For meg fungerer hyppig avspyling og Fluid film godt, men noen mirakelkur er det ikke.