Nja.
Jeg har alltid ment at det er intervallet 3,89 - 4,27 som er det rette i de aller fleste tilfeller.
Folk som kjörer motorvei maser alltid om lav utvksling, forståelig nok. Dette er da kun av interesse på top gear. M47 skrotet har 0,83:1 på 5. gear og 3,73 x 0,83 = 3,096:1 i totalutveksling.
Med den bedre M46 kassen så kan man kjöre 3,91:1 for langt over 5% hardere akselerasjon og totalutvekslingen blir ikke höyere enn 3,116:1
Dette betyr da kun 3116 - 3096 = 20 o/min. höyere turtall i ca. 116 km/t for langt over 5% forbedret akselerasjonsevne.
Så kan man legge inn den nydelige M90H2 utvekslingen med 0,7:1 på 5 gir. Med den effektive 4,10:1 diff. utvekslingen blir sluttutvekslingen 2,87:1 og motorturtallet i 116 km/t kun 2870 o/min.
Som du ser er det enkelt å se hvorfor jeg mener at 3,73:1 er for tungt i de fleste tilfeller.
