740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Off topp: Gratulerer med dagen i dag. Jeg synes at du skriver saklig og beskrivende, og lett leselig om vanskelige utbedringer. Stor takk for at du deler erfaringer, og beste ønsker når det gjelder både denne dagen, og hele prosjektet!
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ingen årsak
Følger med her også når det ikke skrives 15 poster hver dag, ingen fare
Jeg endrer planer fortere enn dama bytter truser... Jeg gikk for 145mm råder med arp2000 og dreide b23et stempler til slutt. Better safe than sorry. Sveisa også inn an10 oljeretur. Stempelringer ble justert så ingen ringgap havner på trykkside. Ca 120° mellom gapene
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 16/01/19 kl 18:08
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Good.
Senest forrige uke var det en Volvo med redusert rådeforhold i den lokale dynapacken og resultatene på ren pumpebensin var uvanlig fine.
Håper det blir en solid morromakin ja
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg har surfet litt på nett angående moment på arp boltene.. i papiret som fulgte med så sto det at det var anbefalt å bruke måleur og kontrollere boltene med, men man kunne også trekke de til med 55ft-lbs noe som tilsvarer 75nm. Dette har jeg gjort og motor går veldig lett og fint rundt. Når jeg titter på f.eks acm og andre kjente levrandører så skal 3/8" - 1.600" bolter trekkes til med 62nm. Burde jeg følge papirene som fulgte med boltene eller skal jeg følge acm og de andre som sier 62nm?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 28/09/18 kl 11:20
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Du bør trekke til det momentet som de boltene som du bruker, er oppgitt til å skulle ha, d.v.s. 75 Nm slik jeg oppfatter det.
Det er så mye pillråtten svindel rundtom i dag at man ikke kan stole på noe. Det finnes faktisk kinakopi ARP bolter.
Det er særdeles tvilsomt at disse tåler å bli trekt med det samme momentet som genuine ARP bolter.
Som så mange andre som skal overleve i bransjen, så er vel SPM og ACM også kinakonger?
Sist endret av Batland; 28/09/18 kl 11:23
Omtrent alt du får kjøpt av H-profil til en overkommelig penge er vel kinavare, dessverre. Dog er det forskjell på bra og dårlig kinavare da Dette er genuine ARP, så da stoler jeg på monteringsbeskrivelsen. Jeg ble bare litt i tvil siden boltene og rådene ikke er kjøpt som et komplett kit, og det fulgte derfor ikke med noe beskrivelse med rådene.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Er vel forskjell i newton ved bruk av arp fett og ikke også.
Ja dette var med fett på både skiva og på bolten, som anvist i bruksanvisningen Noe som da betyr at momenter fort er høyere enn 75nm uten fett
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Oljepumpa er rengjort og montert igjen, 12.9 studs er montert og ny elring toppakning er på plass. Den originale oljepumpa var helt strøken innvendig! Og den har vært med i +/- 800000km Var tenkt å montere en oljepumpe fra FT, men når jeg åpna den hadde den store sår i både drev og i huset.. Så den har spist litt grov olje Nå skal jeg få bytta kam i Scimec-toppen min, så skal den skrues på plass.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 06/10/18 kl 17:41
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ser riktigt najs ut!
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Grenrøret skal ikke brukes. Det blir original turbomanifold som er portet opp til T3 størrelse
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 06/10/18 kl 17:41
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Siden bilen ikke kommer til å bli ferdig før til våren uansett, så har jeg avtalt med GMV å kjøpe hans efr7064 når han får skaffet seg ny. Så da er det bare å legge av litt penger i et par måneder fremover Siden denne har både integrert wastegate, dumpventil og boostcontrol så blir ikke prisen så ille og man får veldig enkle rørgater fra turbo til innsug. Jeg gleder meg allerede
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Heftig!
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
1990 Volvo 240
Ja dette kan bli riktig spennende! Det er jaggu rart med meg og mine prosjekter, hvordan de ekskalerer så hinsides hele tiden
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det er sant
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Driver å degraderer scimec toppen til K kam.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Good.
K-kam er hissig nok til den originale eksosmanifolden. Dynotester har med stor tydelighet avslört at hissige trimkammer ödelegger alt av potensiale og resultater når de kombineres med original eksosmanifold.
Finner ingenting å kritisere her så dette MÅ bli riktig bra.
Sist endret av Batland; 07/10/18 kl 11:07
Jeg kjøpte jo en D kam, men tørr ikke bruke den for den hadde ganske stygge sår.. Spørs om den har stått i en skeiv topp for den hadde fått stygg medfart av kammen.. Så i frykt for å skade toppen min så bruker jeg K kammen.
Ja dette må jo bli brukbart til slutt! Det var litt tidkrevende å bytte kam i toppen siden det er brukt lengre ventiler.. så jeg har slipt ned stammen så mye jeg klarer for uten at ventiltrykkern tar i retaineren. Låsen på ventilstammen satt litt høyt oppe. Så får jeg prøve å finne tynne nok shim til å få nok ventilklaring. Jeg klarte å komme frem til 0.3, men syns kanskje det var litt lite? hadde håpet på kanskje 0.35 på eksos og innsug, evt 0.3 på innsug og 0.35 på eksos
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 07/10/18 kl 11:50
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Da var prosjektets dyreste enkeltkomponent kjøpt... BW EFR7064 Nå skal jeg kjøpe turbosmart to-ports IWG for å fintune ladetrykkskurva
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt