Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
95 og 98 oktan vil ikke gi noen effektendring, men 98 reduserer sjansen for tenningsbank. Det er ikke mer eller mindre energi den ene eller andre, men med 98 kan man kjøre på høyere ladetrykk nettopp på grunn av mindre sannsynlighet for tenningsbank.
Er ikke dette selvmotsigende? Høyere ladetrykk vil jo gi høyere kompressjon, som jo gir høyere effekt.

Det er riktig at det gir liten eller ingen effekt å fylle 98 på en bil hvor motoren ikke krever det og den ikke justerer ladetrykk og tenningstidspunkt basert på informasjon fra bla. tenningsbanksensoren.

Men dette er jo en direkteinsprøytet motorer og den juster jo drivstoffmengde, ladetrykk og tenningsvinkel og en masse annet i ett kjør. Jeg ville bli veldig forundret om bilen ikke tok nytte av muligheten å kjøre så høy kompressjon som forsvarlig for det tilgjengelige drivstoffet. Det gir jo tross alt både høyere toppeffekt og bedre energiøkonomi.