Javisst önskar jag att den hade gett lite mer vilket den säkert hade gjort med ett bättre tändsystem.
Hur mycket är tappet i drivlinan 12% ? då motsvarar 110 NAV hk 125 hk i motorn.
Jag vill gärna dra några exempel att jämföra med:
Trendab trimmade en B21ET åt Bilsports 240 T-Gul. B21ET med portad topp, K-kam, gnistat sprut, standard turbo och Intercooler och tändsystem
Den gav 219hk i motorn vid 5700rpm @1,15 bar det är teoretiskt 102 sugmotor hk i motorn.
http://www.240.se/tidningar/Bilsport...%C3%A4star.pdf
En bekant till mig har byggt en Grupp-A replika. B21ET 92,30 bottendel med Grupp-A Gen.2 kolvar, portad 405 topp, T5-kam, Grupp-A turbo, intercooler, inloppsrör, stora Grupp-A sprutet, Grupp-A Gen.2 tändsystem (mekanisk Bosch motorsport fördelare) Den gav 280 NAV hk @1,4 bar. Det är teoretiskt 117 NAV sugmotor hk.
Jag har även tillgång till dokumentation från Volvo Motor Sport.
Enligt dokumentet B21ETL-Grupp-A som baseras på en standard B21ET typ samma koncept som min motor, med standard 405-topp, Grupp-A kam, Grupp-A turbo, intercooler, inloppsrör och B21ET tändsystem så ger den 225hk i motorn vid 5700rpm @1,05bar. Det motsvarar teoretiskt 110 sugmotor hk i motorn.
En Grupp-A race motor bromsad i Volvos testlab 1986 med Gen.4 kolvar 7,5:1 i komp.förh. Gen.4 Tändsystem och T5-kam gav som mest 345hk vid 6800rpm @1,4bar tändning 38 grader och 360hk vid 6800rpm @1,6bar tändning 36 grader i motorn.
Maxvrid 420Nm med momentbegränsning och 460Nm utan momentbegränsning vid 4400rpm. Varvstopp 7750rpm. Det motsvarar teoretiskt 138-144 sugmotor hk i motorn.
Jämförelsevis kan jag inte se att det skulle vara något större fel på min motor. Hur mycket skulle min motor ge med T5-kam och riktigt tändsystem vid 6800rpm?