En motor fungerer best i turtallsintervallet mellom maks dreiemoment og maks effekt. For en vellykket ekstra-high-performance-motor er maks dreiemoment på 4000 o/min og maks effekt på 7000 o/min optimalt. Ett annet vellykket resultat er 3500 o/min og 6500 o/min.
Her min enkle B23AT.
Ikke perfekt, men som du ser er det maks ladetrykk på 3500 o/min og hvis operatören hadde dradd pullet til 6600 o/min så hadde man sett at effekten på 6500 o/min ikke var SÅ veldig redusert i forhold til maks effekten. Dette er helt ok til å väre ett så enkelt oppsett.![]()
Hvis du trekker to loddrette streker ned fra toppene på kurvene og ser avstanden mellom dem på bremsepapiret ditt, så ser du at avstanden mellom dem, og ergo intervallet hvor motoren fungerer best er helt minimalt. Dette gir en ultratreg bil i forhold til effekt. Forklaringen er sannsynligvis:
1. Når selve motoroppsettet fungerer på lave turtall, da lader ikke turboen fordi turboen er ALT for stor.
2. Når turboen endelig klarer å levere maks ladetrykk, da er turtallet langt over det turtallet hvor A-kammen gir motoren maksimalt dreiemoment og VE avtar kraftig.
3. Videre ut på turtall öker baktrykket ytterligere fordi turbinen er den samme som på KL sin 50 mm turbo og dreiemomentet stuper ekstra raskt.