NEEI-DA!.Dette er garantert kun pga. peak sylindertrykk p.g.a. kombinasjonen høykomp. motor som går på høyoktan drivstoff og er blitt misbrukt med fullt hjulspinn fra våt vei og inn tørr tunell så blårøyken står mens motoren dras ned i turtall mot fullt gasspådrag og høyt ladetrykk.
Det er slik at Nm kan sies å våre effekt pr. 1 stk. motoromdreining. (Hk er egentilg effekt (dvs arbeid) pr. minutt.)
Jo lavere turtallet er jo lengre TID er det høyt trykk oppå stempelet som komprimerer råden. Hvis vi ser til svenskene som kjører heftige trimkammer og turboer som Holset HX40 så er det LANGT over 500 navNm uten problemer. Har man høyt dreiemoment på høye turtall så er den tiden råden blir maksimalt belastet så kort at den ikke får tid til å bøye seg og den heftige kammen reduserer det dynamiske kompresjonsforholdet og kompresjonstrykket.
Husk også at denne motoren i praksis, pga vaninnsprutet, går med høyoktan drivstoff som tillater bruk av høyt kompresjonsforhold. Høyt kompresjonsforhold øker Peak sylindertrykk dramatisk og dette dramatisk høye sylindertrykket belaster selvsagt råden maksimalt.
Med vanlig pumpebensin og stempler dreide for å klare samme ladetrykk på lave turtall, så reduseres PEAK trykket (IKKE! meantrykket (gjennomsnittstrykket)) og derfor hadde dette ALDRI skjedd med dreide stempler og pumpebensin.
![]()
Jeg ser det slik:
Høykomp = høyt budsjett.
Lavbudsjett = lavkomp!!![]()