Da har eieren montert en seriøs bensinpumpe, oppgradert strømforsyningen til den, "piggy back'et" på ett eldre datasprut og mappet motoren.
Første overraskelse ble at denne helt originale B230FK motoren, kun modifisert med delene; moderne BOSCH design III dyser, BSRT5+ kam og EFR7064RS turbo, "fint" tåler 1,6 BAR ladetrykk på 98 blyfri, uten vanninnsprut og uten redusert effektivitet. Den "teoretiske sugemotorens prestasjoner" er like som før, det er ikke tenningsbank og det er lite og ingen turbinhusglødning.![]()
Med vanninnsprutet aktivert og AFR og tenningsmappet tilpasset dette, ble sluttresultatet 300,6 hp målt på svep på NAV gjennom automatkassen med urørt 530 topp. Målet er nådd.![]()
Planen for 2018 er å få montert en 530 topp portet for bruk på turbomotor og med en portet F-manifold. Vi har tidligere sett at andre 8V B230 motorer har hatt "den teoretiske sugemotorens prestasjoner" rundt hele 40% høyere enn det denne motoren har for øyeblikket, så det blir interessant å få avslørt hva som holder HP-tallet på denne motoren mest tilbake akkuat nå, automatkassen, portingen eller kompresjonsforholdet.![]()