Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  48
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 76 til 98 av 98

Tråd: eab - volvo 740 med b21

  1. #76
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    ....
    Sist endret av Batland; 22/09/20 kl 09:36

  2. #77
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard







    ET-motoren jeg hentet i går viste seg å være ei a-blokk med a-innmat. Sannsynligvis har noen rasa motoren og bare erstattet den med en a-bunndel tidligere en gang. Så da får vi håpe at alternativ 2 er en ekte et-motor.

  3. #78
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard







    Kjølevæske, tenningsbank og ladetrykk vs. m-råder

  4. Takk Batland, vangsfreaken takket for denne posten
  5. #79
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard



    Kamakslingen har kommet, men jeg mangler fortsatt motor. Så egentlig har jeg tenkt mer og mer på forslaget om 149mm råder i en f-motor, noe som vil gi ca 7,6:1?. Så nye råder, nye stempelringer og lager blir vel den enkleste veien å gå. Litt mer volum skader jo heller ikke

  6. #80
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Du gjør stadig gode valg ser jeg:

    F-motoren er vel oppgitt til ett kompresjonsforhold på 9,8:1. Med 3 mm kortere råder så reduseres rådeforholdet noe fra idiotiske 1,9:1, og kompresjonsforholdet til 7,62:1 ja.

    Selv om det ikke er aktuelt her så ser du nok at B23 stempler og 142 mm lange råder ikke er noe dårlig valg. Rådeforholdet blir 1,78:1 som er mer enn høyt nok og kompresjonsforholdet blir 7,73:1.
    Sist endret av Batland; 02/11/17 kl 08:47

  7. #81
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Bestillte 149mm råder fra acm for ei lita uke siden, forhåpentligvis dukker de opp snart.

    Så i første omgang blir det b230f med 149mm råder, fordeler med hallgiver, bsrt kammen og b21 svinghjul med 618 trykkplate. Så får vi se om 262 kassa og 3,54 akslingen kommer på plass etterhvert. Og kanskje litt bearbeiding av toppen.

  8. Takk Kristian N, HansOla, Skårholen takket for denne posten
  9. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Good! Direkte glimrende. Fölger med og ser frem til fortsettelsen.

  10. #83
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Ingen spennende oppdatering nå heller, men jeg har kjøpt meg enda mer arbeid i form av 46/38mm ventiler. Begynner å bevege seg litt bort fra lavbudsjett og "man tager vad man haver i garasjen" føler jeg

  11. #84
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Det gjør overhodet ingenting, bare enda litt mer spennende God jul

  12. #85
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Snøballen ruller videre og denne gang snubla jeg over ei omsveisa zf-kasse fra 325/525tds (samme som m3, bortsett fra utvekslinger). Det var litt impulskjøp, og den har visst en tendens til å låse seg i tredjegir. Men for 2000kr tok jeg sjansen. Håper det bare er å fikse det som står beskrevet i blant annet denne (og denne) tråden, samt bruke rett olje.

    Må få bilen gjennom eukontroll nå snart, og så kan den morsomme skruinga starte
    Sist endret av eab; 22/01/18 kl 19:27

  13. Takk HansOla takket for denne posten
  14. #86
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Ny (brukt) svinghjulssensor ser ut til å hjelpe, så nå går bilen igjen.

    Men jeg ser i loggene at 630cc dysene er litt i minste laget. Fra 5500rpm og opp med 2,2 bar ladd ligger dc på 95%, og lambda på 0,79 (11,61 i afr).
    Disse tallene foreslår at motoren din flytter 44 lb/min med luft som alle turbofabrikanter oppgir til 440 hk. Hvis du tror at dette er for optimistisk så tyder det på at bensintrykket ditt IKKE er 3,0 BAR höyere enn ladetrykket på 95% duty. Det er i tilfellet HELT vanlig da så godt som alle bensinpumper sliter med å holdet trykket på önsket nivå ved maks effekt.

  15. #87
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitatet der stammer fra da 630dysene gikk på 3 bar grunntrykk, med walbro255 pumpe uten modifisert overtrykksventil. Typiske tall med DW pumpa og 55psi grunntrykk (tilsvarer 708,8cc/min):

    5600rpm - 320kPa, 83% duty (17,9mS) og lambda 0,79
    6800rpm - 318kPa, 98% duty (17,4mS) og lambda 0,72

    Stemmer disse tallene mer med effektuttaket på 350whp @ 5660rpm?

    Glemte iat, som kanskje er relevant i kalkulasjonen din? Den er isåfall rundt 30-33 grader
    Sist endret av eab; 22/01/18 kl 23:28

  16. #88
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Sitatet der stammer fra da 630dysene gikk på 3 bar grunntrykk, med walbro255 pumpe uten modifisert overtrykksventil. Typiske tall med DW pumpa og 55psi grunntrykk (tilsvarer 708,8cc/min):

    5600rpm - 320kPa, 83% duty (17,9mS) og lambda 0,79
    6800rpm - 318kPa, 98% duty (17,4mS) og lambda 0,72

    Stemmer disse tallene mer med effektuttaket på 350whp @ 5660rpm?

    Glemte iat, som kanskje er relevant i kalkulasjonen din? Den er isåfall rundt 30-33 grader
    Akkurat.
    Med denne type utregning så er det meste inkludert da AFR kompenserer for alt.
    Med utgangspunkt i 709 ccm dysekapasitet, 83% praktisk dyty og lambda 0,79 for AFR11,6:1 så blir bensinflødet 2,25 L/min og luftflødet 43,34 lb/min. Tar man hensyn til at dette er en 8V motor som går på pumpbensin så synes jeg at det ser realistisk ut.
    2,25L/min. = 214 lb/hr som med 0,60 B.S.F.C => 356 hk. Jeg og Bergen StreetRacing Team regner med å I PRAKSIS få ut ca. 8,5 hk pr. 1 lb/min. luft som passerer gjennom motoren og får derfor at 43,34 * 8,5 indikerer 368 hk.

    For 98% duty og lambda 0,72 blir bensinflødet 2,78L/min som støtter 441 hk, men lambda 0,72 begrenser "The all important" luftflødet til 47 lb/min. som da indikerer (47 * 8,5) nesten 400 hk.
    350 whp / 399,5 svinghjul = 0,876. -> 1/0,876 = 14% drivverkstap som iallefall er nok.
    Tar vi 350 whp og deler på MAP trykket 3,18 så får en en teoretisk sugemotoreffekt på 110 hk som helt klart ikke realistisk, korrekt og kanskje til og med litt lavt.
    Alt ser så realistisk, troverdig og konservativt ut her at det er en fryd slik jeg vurderer det. Bilen går nok godt den.
    Sist endret av Batland; 03/05/18 kl 11:44

  17. #89
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard



    Det er bra eukontrollen bare er hvert andre år. Det er litt prakk å bytte fjærer, bremser, eksos og motor bare for å godkjenne bilen. Mangler bare småpirk rundt motoren og å lage til noe i sprutet så den klarer å kjøre til kontrollen, bestå avgasstest og så kjøre hjem igjen.

  18. #90
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    lever denne enda/igjen da?

  19. #91
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Står fotsatt parkert på akkurat samme plassen som på bildet over her. Det eneste som har skjedd er at jeg har fått igjen toppen fra Tore Østhus portet med 46/38 ventiler og bsrt5+ kammen ferdig montert. Tida har gått med på jobb, leilighet, regreimhavari på v70'n og annet snacks.

    Satser på at det skjer mer etterhvert som v70'n blir eugodkjent og solgt.
    Sist endret av eab; 27/04/19 kl 07:44

  20. Takk Batland, Kjapp1 takket for denne posten
  21. #92
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.986
    Antall takk

    Standard

    Hvordan har det gått med denne de siste årene?

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  22. #93
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Den har stått og modnet, som en god flaske vin.

    V70'n nevnt i forrige post er nå ferdig og skal selges, så det går ikke så fort med bilprosjektene her i gården

  23. #94
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.986
    Antall takk

    Standard

    Ikke så nøye om det ikke går så fort, så lenge man ikke mister gnisten og ting blir stående å støve ned

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  24. #95
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    få bort vogna og få liv i 740'n! nå er det straks 3 740'r på forumet med rødblokk og HY35, så du må slenge deg med

  25. #96
    Registrerte brukere mr.turbo sin avatar
    Medlem siden
    03. jan. 2010
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    110
    Antall takk

    Standard

    Rått, har du bilde av løsningen med dyse rett i topp ? siden Photobucket er trasig.

  26. #97
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr.turbo Vis post
    Rått, har du bilde av løsningen med dyse rett i topp ? siden Photobucket er trasig.
    du ser noen eksempler her mulig du finner noen i prosjekttråden min også.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...oppen-fuelrail

  27. #98
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.986
    Antall takk

    Standard

    På et par av mine topper har jeg gjort slik





    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  28. Takk Bergstaden, Batland takket for denne posten
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •