Ok. Har hatt utrolig lite problem med blow by iforhold til hva jeg trodde skulle være tilfelle. Blir spennende å se hvordan din blir
![]()
Ok. Har hatt utrolig lite problem med blow by iforhold til hva jeg trodde skulle være tilfelle. Blir spennende å se hvordan din blir
![]()
Da har jeg endelig fått tid til og starte volvoen! Så har kjørt den litt i benken i kveld. Motoren har aldri gått så pent før værtfall så jeg er veldig happy. rakler ikke noe i girkassa heller som det bruker og gjøre.
Jeg har tvangsåpnet wastegaten med 2 bar trykkluft så den lader så lite den klarer nå, peaker seg oppover mot 0.4 bar. Er VELDIG turtallsvillig. har 242hk på hjul nå med 25 grader fortenning, der den trives best.
Blr spennende og se hva som skjer når jeg skal lade på litt.
kurven der den kryper som opp mot 0.4 bar
Åpner wastegate maks med trykkluft
![]()
Kult! Blir spennende med litt ladetrykk
Lagde du innsug sjøl Dre ? Blir bra dættaMen E30n er grommest enda
![]()
Nei innsuget var det en svenske som laget til meg for tja, 10 år siden, lg-speed heter han vel nå. skulle gjerne ha laget ett nytt ett nå, men pga plassen så får det bare være.
Bremset litt til i dag, fått opp trykket til grunntrykk nå. 1.2 bar. gir da 380hk og 450nm på hjul.
Er nødt til og bytte bakaksel skal det bli noe mere bremsing her.
Var ute på en test tur i dag også, dæven det sitter på de 240iene. håpløst og spinne forhold til med e30
Riktig. Tenkte å lage i vinter selv kanskje. Så får vi se om vi ikke får lurt ut noe mer effekt.
Jeg visste att turboen min var ferdig etter en inspeksjon før jeg satte sammen motoren.
Jeg så att turbinhjulet var smeltet pga høy eksostemp ved en tidligere anledning.
ikke uvanlig heller på gamle turbonetics turboen da materialet ikke tåler veldig høye temperaturer.
men jeg valgte og bare kjøre med turboen til jeg evt fant en ny.
og nå fikk jeg tak i en nyere type lik den jeg har som da heter HP-66.
denne er semi-kulelagret og har inconel aksel. litt mindre eksoshus skal jeg prøve også, går fra 1.15 til 1.00
ny turbo:
gammel smeltet:
![]()
Sist endret av Dreracing@; 10/12/16 kl 21:48
Fikk kastet på den nye turboen i går og fikk tatt ett kjapt drag i benken før kalkunen skulle inntas. meget fornøyd. Gidder ikke legge opp kurvene, men kom ca 500rpm tidligere nå. Den lader nå 1.4 istedet for 1.2 på grunnladd. til tross for dette økte toppeffekten med bare 30hk, fra 390->420. men jeg har ikke mappet noe på det høyere trykket.
Der jeg nå har 1.2bar hadde jeg før 0.7 (spool) der jeg før hadde 400nm har jeg nå 490nm (4700rpm).
Nå skal jeg bytte utveksling til 3.15 så bilen går litt tyngre i rulla, vil få ennå litt tidligere spool da. også øke trykket og se når effekten stopper
Sist endret av Dreracing@; 01/01/17 kl 11:51
Har montert temp givere i bakaksel og girkasse for og bare kunne se hva det ligger på.
Den i girkassa måtte jeg modde sensoren litt for den bygde veldig mye og kom til å gå i bakken da den sitter i bunnpluggen
Nye bremsekurver med ny bakaksel og bedre tuning! den gamle bakakselen lagde ulyder og gikk sykt tungt, fant vel delvis ut av det da jeg ikke monterte bremseskjoldene og klemte lagrene no jævlig.
blå og lilla er test drag for og sjekke repeterbarheten (att det ikke spinner osv) grønn er opp 2 grader tenning, gul er opp 2 grader til (hele fjæla)
https://www.facebook.com/29808540686...6420698369693/
fått justert opp trykket litt. ligger på 2.0 bar nå med elektronisk boostcontroller gjennom sprutet, og 575whp
Krutt!![]()
https://photos.google.com/share/AF1Q...ZPMVZwY3A0b3ZR
fikk tatt en film av akselrasjon 140-200
Speedometeret er omkalibrert til å viseGPSfart så ikke noe juksemeter her heller
Sist endret av Dreracing@; 28/05/17 kl 13:17
Ikke bare bare å strekke seg fram å bytte til NRKP2på fullt skyv! Fortsatt på 2 bar?
VW Golf 1,4 ACT
X: Volvo C70 -01
X: MB 230 CE -89
X: Volvo V70 -99
X: Volvo 240 -86
trykket er 1.8-1.9 nå. har også gått ned litt på tenning, men jeg ligger helt på grensa mtp tenning. fyllte 95 på circle K her om dagen å da hørte jeg faan tenningsbank! enda jeg har mappet på 95 fra unoX, forskjell på det også da. men nå fyller jeg bare 98. men jeg skal legge opp en knapp som senker tenninga 2-3 grader på topp som jeg kan trykke på om jeg får på noe dårlig suppe
sesongen endte med sprekt blokk, så det må bli foringer nå i vinter.
Men bilen har værtfall fungert bra og går skikkelig godt!
kan også se merket etter en ventil jeg mistet pga aluretainers skal man ikke ha. Men hadde veldig flaks med den....
Hvilken borring har du kjørt på den ☺?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
første overdim. betongfylte og da måtte jeg borre
Fortsatt fornøgd med stempla??Synd blokka rauk.
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Nå har jeg ikke fått hatt opp å sett på de ennå. men jeg tror de er like fine javirker da som de tåler mer enn blokka da
![]()
Mister ikke mye kjørling me betong? Har ein kompis som kjørte med betong sprak til han og. Jeg kjører uten betong det har funka siden 2014. Sprek vel ein dag ja. Satse på kun foringa på neste blokk jeg.
Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
Hadde veldig god kjøling på denne. stor alu radiator. Fylte vel ikke mer enn 3cm betong. men blokka blir jo ikke noe tykkere av og fylle betong så jeg tror det er liten vits å gjøre det dessverre.