Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Det er så sant så sant. Senest forrige uke ble jeg fortalt om en kar som nylig ble realitetsorientert på lett brutalt vis. Det var overflod av effekt i motorbremsebenken og motorinnstallasjonen er gjort i bilen etter beste evner og tilgjengelig plass. Bilen går som en kule den, men det ble raskt nesten 120 graders vanntemp og dette er 40 - 50 grader over det bilen ble mappet med. Jeg mistenker at bankesensorene jobbet effektivt, retarderte tenningen til nödvendig nivå og sendte eksostemp. til himmels. Det meste av saker og ting under panseret ble fryktelig varmt og det ble lite hyggelige problemer.

Ett eneste spm. Hva tror du / dere om kompresjonsforholdet på denne motoren som ble kjört på pumpebensin? Det deles ut 0 poeng til de som tipper höykomp. da dette resultatet er en selvfölge for oss som har värt med en stund.
"Another (optimist) one bites the (high compression) dust."
Jo mer effekt man har jo bedre kjøling trenger man, det gjelder uansett kompresjons nivå motoren er på mener jeg. "Problemet" er at bra kjøling koster mye penger som oftest. Og det gjelder både vann, olje og (turbo)luft. I den ideele verden har hver av de sin egen friskluft tilførsel, men sannheten er at man i 99% av tilfellene må inngå et ganske stort kompromiss i vanlig bil. De blir ofte stående etter hverandre .
I min egen 240 sitter nå denne:

https://www.summitracing.com/parts/fld-fhp35-shelby

Foreløpig har jeg ikke hatt kjøle problem med den, men den står bak en intercooler så en ombygging til tripple pass av radiatoren er igang for mer margin mot eventuelt mer effekt ved senere anledning.

Mottoet blir vel, det går ikke ha for mye kjøling.



Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk