Kjører svenskene generelt høyere komp en her til lands?
Noen som kan regne komp i min?
B23a motor. 96 mm bor. 80 slag. Org m rådene. Stemplene dreid 83x4,5 mm. Forbrennings kammer åpnet opp ca 5 ml. Standard volvo topp pakning.
Kjører svenskene generelt høyere komp en her til lands?
Noen som kan regne komp i min?
B23a motor. 96 mm bor. 80 slag. Org m rådene. Stemplene dreid 83x4,5 mm. Forbrennings kammer åpnet opp ca 5 ml. Standard volvo topp pakning.
Sist endret av Hansi86; 10/10/17 kl 20:38
Har ett klart inntrykk av det ja.
En B23 motor med flate stempler og 160/398/530 topp er oppgitt til å ha 10,3.1 i kompforhold. Dette avslörer ett volum over stempelet i ÖD på 62,25 ccm. 83x4,5 mm öker dette volummet med 24,3 ccm. 5 ccm ekstra volum i toppen öker totalen til 91,6 ccm. Dette gir ett kompforhold på turbo og pumpebensin gunstige 7,3:1.
Det ble såpass lavt ja. 98 oktan begynner å bli sjelden vare så sikkert like greit.
Kan nevnes at til tross for den lave kompen har jeg aldri hatt en volvo som er mer lettstartet.
Skal handle en B19 som jeg har planer om å turbokonvertere. Noen som har en god oppskrift på å kunne bikke 200hjulhester?
Helt perfekt til dem som kjører 95 blyfri, har vanlig 87 - 93 graders termostat og ønsker god akselerasjon fra en driftsikker og holdbar motor.
En god forgasser og ett godt tenningsanlegg = ALLTID lettstartet.
Det tror jeg på. Bortsett fra at bensinforbruket på rolig langkjøring øker, så er det i praksis få og ingen ulemper med lavt kompresjonsforhold på milde motoroppsett.
Det er ville kamakslinger og svære turboer som ødelegger bunndraget, ikke kompresjonsforholdet.
Sist endret av Batland; 11/10/17 kl 12:34
Tja prøve å få det til å bli ett ganske billig bygg tenkte jeg.
Elektrisk bensinpumpe har jeg, mulig regulator også. Har ett par turboer liggende men tviler på di er brukbare til dette. Den ene er ifra en 2liter Audi diesel og den andre er fra en 3sgte motor. Ct26 heter vel den mener jeg.
Da har jeg akkurat gjort plass til flere.
En stor vakumklokke som retarderer tenning ved ladetrykk er uansett uendelig mye bedre enn en liten vakumklokke som ikke retarderer tenningen i det hele tatt, men......
Ja, det er forskjeller mellom de store vakumklokkene. Noen retarderer tenningen mellom 0,05 og 0,4 BAR ladetrykk og disse passer godt til motorer med høyere kompresjonsforhold og lite ladetrykk. Andre trenger høyere ladetrykk før de retarderer tenningen og disse passer best til motorer med lavere kompresjonsforhold som kjører hyggelig med ladetrykk.
Ja, man bruker bare den ytterste nippelen som vender ut. Den andre er 100% unødvendig og skaper bare forvirring og bør kappes av først som sist.
Man justerer inn det hele ved å tilføre vakumklokken ca. 1,0 BAR trykkluft og vri fordeleren slik at motoren får ca. 24 - 26 grader tenning på 4000 o/min. Alt annet får bli som det blir i første omgang og dersom man ikke er fornøyd, så er det her modifiseringer av vekter, fjærer og stopperen til ladetrykksretarden kommer inn i bildet.
Alternativet er Amerikansk tenningsforsterker + coil og MAP sensor for ett mye mer justerbart og klart bedre opplegg.
http://www.jegs.com/i/FAST/244/6000-6305/10002/-1
FAST HI-6S is manufactured with a powerful inductive design for street and race performance. It has a Plug-n-Go installation for 4/6/8-cylinder applications. The HI-6S delivers Up to 70% more spark-gap energy than stock ignitions! It is suitable for up to 9.5:1 compression ratio with a max output up to 8,000 RPM. The HI-6S has a new soft urethane encapsulation that seals against moisture, dirt, dust, vibration, and heat. It can be triggered by points or module distributors and has a built-in rev limiter that's adjustable in 100 RPM increments from 3100-9900 RPM.
Features •Inductive ignition with long duration spark
•Boost retard or 20° selectable nitrous retard
Sist endret av Batland; 16/10/17 kl 07:54
Full PM igjen Batland.
Akkurat.
Da har jeg gjort plass.
takker for utdypet svar, ble litt klokkere nå ja
Oppsettet blir da:
b21e med dreide stempler slik at det blir ca 7,5:1 i komp, eller b21et stempler (blir nok kjørt med 95 blyfri mest så lavere er vel bedre for å unngå tenningsbank?)
Blåkork turboforgasser med volvos AT trykkboks
160 topp
D kam (trur jeg??, motoren stammer fra en 78mod 245 gle)
0,5 bar (0,8 bar hvis det er mulig å finne turbo cup nål)
Intercooler fra 940 med ac
t3 turbo med 0.63ar turbinhus, 60trim compressor og 0.42Ar compressor hus
b21et fordeler
malpassi fkt1
efi pumpe
blir nok m45 til å begynne med, men har en getrag 262 4 trinns liggende, originalt fra en 264 faktisk så er jo en m50 kasse
Burde vel fungere greit det? kan vel forvente ca 180hk på svinghjulet med 0,5 bar? muligens litt over 200hk med 0,8bar?
Sist endret av Schoopp; 20/10/17 kl 18:13
En god plan det der. Stor intercooler, 3" eksos og Saab Turbo trykkplate anbefales vurdert.
Forskjellen mellom 95 og 98 oktan er 3 oktan og kan sies å väre ca. 3 psi som er 0,2 BAR ladetrykk. Sånn sett er 7,5:1 ett godt utgangspunkt for bruk med 95 oktan.
Turbo cup bilene leverte vel ca. 170 hk med relativt lav ladetrykk og med större turbo, större intercooler og 3" eksos så burde 200 hk med 0,8 BAR väre mulig, men ....
0,8 bar er for beskjedne ambisjoner.
Du skal kunne klare dette: https://www.youtube.com/watch?v=ejdR...Y6sJ_acv926JUQ
Sist endret av Batland; 04/11/17 kl 10:54
Mitt oppsett sålangt:
B230 FB blokk. Stempler dreid 68x4 mm.
530 topp som jeg har portet, la ut forbrennings kammer en del og. V - kam.
Walbro gst 400 intank pumpe, montert på nytt injection tank armatur.
Malpassi FKT1, 8.5 mm bensin retur lagt opp til tank. 2 stk 5 polet rele til styring av bensin pumpen.
Zenith turbo forgasser som Batland har `Justert` og testet for meg. R.sport trykkboksen. Portet A- innsug. 2 toms trykkrør.
Stifte tenning, med ettermontert stor vakum klokke. Kjører med 22 grader tenning ved 4000 rpm. (trykksatt fordeler)
Pertronix digital HP Tennings forsterker, Acell super coil.
Ngk bp6 ES på vintern. 0.6 mm åpning.
Garrett T3 trim 60, Eksos hus A/R 0.63. 2.5 toms V-band baklokk.
Kraftigere wastgate montert, ca 1.0 bar grunn trykk. 940 manifoild.
Aluminiums intercooler. Celle pakke 550x340x76. 2.5 toms tilkobling
3 toms eksos, 1 JT potte.
74 graders termostat. (87 grader på vinterstid)
Orginale svinghjulet med kraftigere trykk plate fra pedersen racing. Organisk lamell. M46 od kasse.
Resultat sålangt: Lettstartet motor som går rent og pent, på 1.1 bar syns jeg bilen går ganske bra. Hk ukjent. Men går minst like bra som de ft/fk bilene jeg har hatt med LH-2.4 på samme ladetrykk og samme turbo.
Takk til Batland som har hjulpet meg underveis, Mannen kan forgasser turbo, det er det ingen tvil om.
Sist endret av Hansi86; 06/05/18 kl 15:50
Jeg fraråder alltid kombinasjonen: TRIMME B230 + Höykomp + turbo + pumpebensin, men det er alltid noen som vil forsöke likevel.
Etter å ha studert tenningsmappet som B230FK motoren går med, så trenger man en fordeler som er modifisert til å gi denne tenningskurven:
https://www.facebook.com/70034964675...type=3&theater
Hei Batland. Ser du stadig oppdaterer din første post i tråden. Ville bare si at jeg (og sikkert flere andre ) setter stor pris på det. Det gjør denne tråden til et godt og solid oppslagsverk for å lykkes med forgasserturbo. Så fortsett med det!
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Hei.
Kjekt å höre at du har lagt merke til det. Du holder på å videreutvikle oppsettet ditt da mistenker jeg
Det var akkurat det som var poenget mitt slik at vi kan få se noen friske og velfungerende forgasserturbo Volvoer. Det meste av nödvendig info for å kunne oppnå ett godt resultat er samlet og å finne i noen få poster.
Tenker nok at jeg fortsetter med dette ja og poster som din holder liv i tråden så takk for det.
Godt å høre ! Ja driver stadig og forbedrer så må jo inn å få litt oppfriskning i blant. Har planer om å sette på en litt friskere topp jeg driver og jobber med
Forresten, hvor mye kan man utvide forbrenningrommet på en 530 topp som skal sitte på en b21et bunndel? er det fare for at kompresjonen blir for lav?
målet er høyere ladetrykk og mer fart
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Det var gode nyheter. Har värt inne på Youtubekanalen din, men har ikke funnet så mye nytt i det siste.
Så lenge du skal kjöre pumpebensin, normal motortemp. og turbo som leverer seriöst höyt ladetrykk, så blir det nesten vanskelig å få for lavt kompresjonsforhold og Volvo Gr.A hadde 5,5:1 stempler i sortementet. På den annen side er det sjelden grunn til å gå lavere enn 6,9:1 selv om lokale helter har kjört lavere enn dette med suksess.
Egentlig er alle 8V rödmotortopper B21 topper fordi alle passer på B21 toppakningen.
Det man må väre nöye med er den nye utformingen av forbrenningskammeret i toppen og dette er en vitenskap i seg selv. Mange topplokksportere har selvsagt mest tro på seg selv, jeg har tro på Grottis og anbefaler at man tar en titt på hva han valgte å gjöre til B21 motorene. https://www.google.no/search?q=grott...w=1366&bih=768
Sist endret av Batland; 09/01/18 kl 21:18
nei har ikke vert mye aktivitet der i det siste. får håpe det blir flere videoer til sommeren.
5,5:1? det var jammen lavt og det! hvilket ladetrykk var det snakk om da?
Har studert grotiskammerene en del, så blir vel å prøve på noe slikt. Ser jo han har også har fjernet en god del materiale så da skal det vel ikke være noe problem
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Det stemmer. Noen stempler var helt flate og snudde langt nede i sylinderen, men ladetrykket var ikke spesielt höyt. Husk ordtaket: "I have never seen a broken engine win a race." Motorene MÅTTE holde sammen. Det blir VARMT når man driver med Gr.A baneracing med turbomotorer vet du og uten en masse avansert elektronikk til å justere ned ladetrykk og effekt for å unngå tenningsbank, så må man bruke andre lösninger.
Kjekkåha info her:
http://people.physics.anu.edu.au/~am...ttis_heads.htm
http://www.240grupp-a.se/English/bil...iler/motor.htm
Sist endret av Batland; 09/01/18 kl 22:09
Det er virkelig sant
Mye internsang lesning der gitt !
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/