Sist endret av bjornarw; 22/03/16 kl 23:00
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Han har samme som deg ja.
Der har du oppgraderingen ja. Anbefales vurdert.
Skjer det noe her da Bjørnar?
Ikke mer en att jeg har startet opp motoren en gang etter vinteren... må vel snart prøve å få ut fingeren og gjøre noe tenker jeg
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Skjer lite her om dagen. men kan nevne at jeg hadde en tur ut med bilen på Koppangsmarten i forrige uke, med tilhørende bilutstilling og burnekonkuranse. I den forbindelse gjorde jeg en rekke avanserte performance- vennlige forbedringer på bilen. Dette var å gjøre panseret fungerende igjen, montere cachtank laget av et meget lett og delvis gjennomsiktig plastmateriale som rommet hele 4l, feste batteriet, samt stramme to strips. Prøveskilter ble kjøpt og og bilen fungerte igrunn ubeklagelig hele dagen. Bortsett fra en sliten cluch, og så tror jeg mellomakslingsopphenget begynner å bli en smule sliten da det ramler og smeller under der. Uten om det, topp stemning hele dagen og bilen fikk mye oppmerksomhet og mange store glis
Sist endret av bjornarw; 30/07/16 kl 11:24
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Da var det på tide å voldta litt bil igjen etter vinteren
Sist endret av bjornarw; 10/04/17 kl 17:09
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Har så smått begynt å pusle lit med bilen igjen. Prøvde meg i dag på lit porting av en 530 jeg hadde liggende i deler på hylla. Prøvde trikset med å bruke en 35mm eksosventil som tolk til denne kom helt inn til styringen. Fik etter hvert til dette og resultat kan dere se under. Har nesten kun fjernet materiale fra taket og lit fra sidene i innsugskanalen for å få eksosventilen gjennom. gulvet og "innersvingen" er så og si urørt. Håper det er noen kloke hoder her som kan komme med råd og hint om jeg er på rett veg eller ikke. Hvis resultatet av dette hadde blit noen lunde brukbart hadde det vert gøy å prøve den på bilen etter hvert. Kanskje da også med større eksosventiler...
fjerner materiale der lyset ikke skinner gjennom.
Med lit lirking kommer eksosventilen helt gjennom
Som dere ser er det fjernet en god del gods fra toppen
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Du her oppfattet dette helt korrekt og er på helt rett vei, men husk at sluttresultatet skal være slik at du skal klare å lirke en 35 mm ventilen gjennom kanalen uten at gulvet er portet. Hvis sluttresultatet, etter at du har slipt, glattet og pusset hele kanalen, blir slik at du lett trør en 36 mm eller større ventil gjennom, da kan taket være i tynneste laget.
38 mm eksosventiler på originale seteringer gir godt resultat i forhold til kostnad på en lavkompmotor som går på pumpebensin og hvor det lades slik man skal på lavkomp.
Sist endret av Batland; 23/04/17 kl 10:15
Godt å høre at jeg er på rett veg. men da er nok denne kanalen i største laget ja. Blir fort borte 1mm til etter finpussen... men er jo første kanalen jeg porter i hele mitt liv. så dette kan bare bli bedre :P
Hvordan ville det fungert å sette denne toppen på en ellers original b21 eller b19 sugemotor? har nemlig så smått begynt å bytte motor og gir for å få bilen gjennom EU kontrollen. Så kunne jo vert interessant å prøvd og kaset sammen en ellers original motor med denne toppen, der fallhøyden ikke er så stor ...
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Det er fort gjort å ta litt mye Møllers på første kanalen, men det kan funke på sugemotorer. Svenskene snakker om å ta opp 530 kanalene til tilsvarende 38 mm diameter, men jeg er mer forsiktig enn dette.
I en bil med modifisert luftfilterboks og eksosanlegg samt B23 eller B230 motor med H,K eller V-kam så hadde du merket stor forbedring med en slik topp. Liten vits å trimme toppen når det er luftfilter, kam og eksosanlegg som er hovedproblemet vet du.
B19 og B200 har så liten sylinderdiameter at Volvo ikke engang leverer toppakinger (eller topplokk) som passer. Dette er lite gunstig. Videre er A-innsuget 100% ubrukelig til sugetrimming så da er vi i praksis over på B21E eller Volvo Penta og da har jeg en god histore.
Vi har gjort dette i praksis.
Draco 2000 med Volvo 2,1L AQ140 som var utslitt. Vi skaffet B23A motorblokk som ble borret, høvlet og imontert B23ET stempler. Toppen ble portet slik at eksosventilen gikk lett gjennom innsugskanalen og den ble ellers overhalt med nye ventilfjærer, slipte 3 skredder på alle seter og D-kammen ble brukt videre. Hva ble resultatet? INGEN andre Draco 2000 klarte å følgte denne båten! Ikke de med 2,3L AQ145 og ikke de med 2,5L AQ151 med 531 topp heller. "Alle" lurte på hva dette egentlig var for en motor. Vi synes selvsagt at dette var veldig morro. Båten ble solgt og den nye eieren gav samme tilbakemedinger til selgeren.
Sist endret av Batland; 23/04/17 kl 14:20
Aha morro når ting blir bedre med enkle grep ja men da blir nok å sette nedi en helt standard motor da. Men kunne jo vert noe å prøve ved en senere anledning.
Planen med bilen fremmeover er som sagt å trykke den gjennom en eu kontroll. Bilen bærer etter hvert en del preg av at ting har bilt kastet sammen i en fei, med raske løsninger og stramt budsjett. Dette er noe jeg vil prøve å endre på, og å få bilen i god teknisk stand. På lit lenger sikt skal turbomotoren og karosseriet få seg en real overhaling.
Så i dag fikk jeg nappet ut motor og girkasse. Det var i grunn ingen tryllekunst, da absolutt alt som holdt motoren fast var gått i filler Begge motorfestene, girkassefeste og hardy koblinga på mellomakslingen hadde takket for seg etter tidligere års herjinger med brutal pedalbruk... Viste i grunn det var dårlige motorfester og at ett var ødelagt men ikke at alle var ødelagt...
AFR avlesningene har nok kanskje vert so som so...
Vi fikk også tak i en slags flyttbar løftebukk i fjor sommer. Genial liten sak.
Går fremdeles en del høyere.
Motor ute
Også et bilde av hvordan choken har blidt betjent. Vet ikke om dette sier mest om latskapen min eller faktisk hvor lettstartet denne motoren har vert
Som dere ser er det mye å ta tak i her. Derfor blir det vel heller ikke veldig mye spennende oppdateringer her fremover. Men skal prøve å oppdatere når noe skjer.
Får avslutte med et bilde fra bilen sine glansdager:
Sist endret av bjornarw; 23/04/17 kl 21:09
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Choke-kvisten er legit!
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Her baller ting fort på seg gitt. Begynte like gjerne å rense motorommet og fjernet framskjermene for å se etter rust. Der fant jeg to små hull som må sveises
Har også begynt å sveise rust på bilen. Tenkte at jeg like gjerne kan gjøre det først som sist når bilen allerede er såppas ribba. Må si det er overaskende lite hull til å ha rulla 550k km! Klart rust er d på de vanligste stedene men ikke så galt som man skulle tro.
En god del rust i frembjelken..
Olejefat fra castrol fungerer som bot
Ikke pent men forhåpentligvis solid og uten rust
Sveisa noen hull etter at jeg fjernet baterikassa...
Sist endret av bjornarw; 02/05/17 kl 21:32
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Godt å se du steller litt med gamle sliter'n
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Har prøvd meg lit på 530 toppen igjen også. Trenger litt tips til hva man bør gjøre med eksoskanalen.
Prøvde meg på å åpne opp en eksoskanalen rundt setet og i taket ved ventilstyringen og der kanalen har en liten "avsats eller innsnevring. Fjernet denne men vet ikke om det er rett. Ser da hvertfall bedre ut for et utrent øye som mitt
Hvor mye har det egentlig for seg å polere forbrenningskammerene. Ser mange på nett som hevder dette øker holdbarhet og levetid på motoren?
Sist endret av bjornarw; 02/05/17 kl 22:11
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Absolutt! Ikke mye som skal til for å shine den opp litt
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Sist endret av bjornarw; 02/05/17 kl 22:20
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Mange som har gått på den smellen (inkludert meg selv med 244n)
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Fikse det som trengs?. Alltid morsomt med en sånn sleeper stil der det vises at bilen er gammel. Men at den ikke har rusta opp
Tunna Racing
V70R AWD 1998
245 GL (Turbo) 1992 (x)
965 2,5L 1995 (x)
240 GL (Turbo) 1988
245 GL (Turbo) 1983 (skrot)
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/