På PKK for ganske nøyaktig ett år siden fikk jeg en kommentar om at det kunne lønnet seg å bytte ut bremseslangene foran. Brukte lovlig lang tid på å bli sikker på hva som må gjøres, mest fordi jeg av tidligere erfaring ettertrykkelig hater bremsejobb, da messingmuttere og den driten har en lei tendens til å gå i oppløsning etter 300k på veien. Har vært litt hemmelighetsfull ang det som nå følger, mest fordi jeg ikke ville lage masse styr om noe mot formodning skulle gå i dass - men det gikk fint. Kom over en meget hyggelig pris på to XC90 V8-calipere, de er nå montert og fungerer. Skriver det som delvis som en HowTo, og kaster det inn i den seksjonen etter litt redigering. Enorm takk til Retro.L. for hjelp og sosialt under jobben idag.

Calipere fra en 2005mod XC90 V8 gått i Texas kom på døra. Dette er samme caliper på både 316mm og 336mm skiver, forskjellen ligger i braketten. Dette er 336-utgaven. Samsung Galaxy S7 Edge på siden der, disse er enorme i forhold til originalcaliperne. Veier ca 9.5kg stykket.



Fikk med klosser og greier.



Sanket deler en liten stund, blei en god mengde. Brembo skiver og klosser, samt Bosch bremseslanger fra Autodoc.no. Bremseskjold fra Bilia, Carlson pakning og støvmansjett fra Amazon, caliperbolter fra Ebay, litt småtteri som caliperfett og bremserens. Fyller fort benken.



Etter en grundig omgang bremserens, stålbørste og bading i sterkt blandet Surfex HD:







Etter å ha fått av møkk og fett så jeg at de var i virkelig god stand. Dårlig med vinter og salting i Texas, tipper jeg, hvertfall i forhold til i Norge. Stemplene hadde ikke et eneste merke nedover siden av stempelet.



Caliperene fikk nye pakninger, støvmansjetter, glidebolter og luftenipler, samt klips som holder den ytre klossen på plass.







Moderat størrelseforskjell mellom originalskiver og XC90-skivene, litt mindre størrelseforskjell på bremseskjoldene.



Fikk bilen opp på fire bukker, hjula av og demonterte helt inn til hjullageret, samt bremseskjoldet.



Hittil har det bare vært kos, nå kommer moroa. Den store forskjellen mellom XC90 og V70 er at XC90 har M14-bolter som holder braketten fast til spindel og utslagsbegrenser, V70 har M12. Det er noen forskjeller ute og går i valg av materialer mellom årsmodeller av V70, S60 og XC70, men i hovedsak må man borre opp hullene i spindelen, samt utslagsbegrenser til M14.




Her kom eBay-boltene inn, de er grad 8.8 i strekkfasthet (hva nå enn det kalles på norsk) og meg bekjent det sterkeste materialet kommersielt tilgjengelige bolter lages av. Gadd ikke kutte svinger her. Perfekt lengde for V70en min er M14x55, altså 55mm lengde under hodet på bolten, men her vet jeg det er forskjeller ute og går. En kar på Swedespeed brukte noe kortere bolter, og originalboltene fra XC90 er 35mm lange, mulig utslagsbegrenseren er støpt inn i spindelen der. Litt utfordrende å få tak i 14mm HSS-bor med tange som går ned i 13mm batteridrill-chuck, fant etter litt leting ut at Würth har. Som sagt, så gjort.





Legg merke til at spindelen er aluminium, mens utslagsbegrenseren er støpejern. Støpejern er mye mykere enn aluminium, og sløver ned skjærekanten betydelig fortere enn aluminium. Tok ikke et minutt å frese opp hullene i spindelen, men godt og vel fem minutter å komme gjennom utslagsbegrenseren, med sjenerøs bruk av skjæreolje, og drillen på første gir hele tida.

Var smånervøs for hvorvidt det ville gå med eikene på Thorfelgene. Det jeg har sett av bilder har vært andre felger, også med lavere innpress, blant annet Comet C (ET43) på en S60. Hadde derfor 3mm spacerplater fra Biltema i bakhånd om det skulle bli nødvendig, men det ble det ikke. Ble overraska over hvor god plass det er her. Thorfelgene er ET49.







Fikk lufta alle hjørner, etter å ha slitt med en luftenippel på venstre hjørne bak som ikke ville gi seg. Tok den av bilen og satte den i skrustikka, da kom den med en gang, og ble bytta ut med en fra en av de gamle caliperene, som var i mye bedre stand. Burde tenkt på nye luftenipler bak og, mens jeg var igang, men det blir i neste runde.





Sugde gjennom en drøy liter med bremsevæske, den gamle var ikke helt fin i fargen.



Det er ikke noe å lure på at dette gjøres ikke først og fremst for ytelsens del - det oppleves ikke som brutal bremseevne i forhold til den originale, 305mm-bremsene er godt dimensjonert til bilens vekt og har aldri gitt meg noen problemer. Med det sagt merker jeg at det bremser godt, selv om pedalen biter litt lengre inn i vandringa, biter den godt, men progressivt og lineært. Regner med å lufte en gang til om en liten stund, sånn for å være sikker.

Nei, først og fremst er dette en pissekonkurranse om hvem som har størst bremser, i hovedsak i forhold til Per Turbo . Såvidt jeg vet har jeg nå marginalt større bremseskiver enn han, og det er som alle vet, superviktig. Ting som at bilen min veier betydelig mye mer, snakker vi ikke om. Uavfjøret vekt snakker vi heller ikke om, annet enn at det er betydelig mye mer. Merker det muligens litt under kjøring, selv om det kan være innbilning. Dette blir uansett ikke noen banebil

Christian vinner strengt tatt bremseskivekonkurransen med Discoen sin, men det snakker vi heller ikke nevneverdig om. En britisk brakkerigg som veier et halvt fjell trenger naturligvis store bremser.

Blir litt farge på caliperene og bedre bilder om en ukes tid, først da kan bilen stå en stund så caliperlakken får herdet. Om noen har lyst på komplett 305mm-bremser minus bremseslanger, hyl ut. Det er nesten ikke slitekant på skivene, ingen ubalanse eller kast jeg har lagt merke til, 7-8mm belegg igjen på caliperene og har ikke gitt meg noen problemer. Anbefaler en overhaling på generelt grunnlag, nå tar de uansett bare plass og går billig til førstemann. Send en PM.