Fikk bytta lenkearmene nå, etter å ha hørt en liten klunkelyd fra høyre forhjul i noen uker. De som satt der monterte jeg i mars i fjor, da jeg hadde glemt de er forbindelse med senken måtte jeg ty til Biltema. Greit nok, men ingen overraskelse at de paja. Liker gode løsninger, og etter å ha lest litt på både Swedespeed og Google prøvde jeg disse lenkearmene fra Moog, populært ettermarkedsleverandør i USA, og sikkert flere steder.
De er antrasitt i fargen, og betydelig tjukkere enn originalt. Originalt er de 10mm tjukke, Moogene er 12.8mm tjukke, og det merkes på bilen min. Ikke betydelig stivere som man kan forvente fra tjukkere stabstag, men gir en litt mer kontant følelse, litt mindre svikt i understellet, om du vil.
Hovedårsaken til at jeg valgte disse er uansett ikke selve staget, men endene:
Tjukkere gummi rundt leddet, mothold bak mutteren som passer perfekt i 18mm fastnøkkel, og smørenippel. Gutta på Swedespeed er veldig fornøyd med disse.
Færre blanke overflater å holde rene og, det er jo en bonus. Og jeg må igjen påpeke at fjorårets julegave til meg selv er den beste julegaven jeg noengang har fått, fra meg selv.
Perfekt til småjobber som denne, samt hjulskift.