Da er Polestar effektoptimering på plass i min Volvo XC60 R-Design D4AWDLimited Edition Polestar 2017.
Etter at jobben er utført på verkstedet får man utlevert et dokument fra Volvo/Polestar som bekrefter effektoptimeringen. Dette dokumentet skal inneholde registreringsnummer, chassisnummer, modell, utført dato, avkryssing for motormodell og signatur fra verksmester eller annen ansvarlig person.
Man får også utlevert en liten eske fra Polestar (se bildet) som inneholder blått emblem med mal for montering på bakluke, brosjyre med info om optimeringen, nøkkelring og en påminning om å registrere optimeringen på www.polestar.com. Etter denne registreringen får man tilsendt et dokument fra Polestar i posten.
Sammen med dette må man også søke om endring av motoreffekt hos http://www.skatteetaten.no/no/Person.../bygge-om-bil/. Der må man fylle ut et skjema og legge ved skannet kopi av vognkortet. Så får man svar etter kort tid om at effektøkningen ikke utløser avgifter.
Etter dette regner jeg med at man mottar nytt vognkort (mulig at man må møte opp på en trafikkstasjon for å få nytt vognkort).
Husk også å kontakte forsikringsselskapet ditt etter godkjenning inkl nytt vognkort slik at forsikring stemmer med motorytelse.
Måling av ytelse (hastighet) med 190 hk FØR effektoptimering
(D=Drive, S=Sport, M=Manuell, flat vei, 2 personer, piggfrie vinterdekk, startet rullende i 2.gir og giret oppover i M-modus ved 4.000 rpm):
Resultat: 40-100 D, 8.7s / 40-100 S, 7.4s / 40-100 M, 7.0s / 60-120 S , 9.7s / 60-120 M, 9.6s.
Måling av ytelse (hastighet) med 220 hk ETTER effektoptimering
(D=Drive, S=Sport, M=Manuell, flat vei, 2 personer, piggfrie vinterdekk, startet rullende i 2.gir og giret oppover i M-modus ved 4.000 rpm):
Resultat: 40-100 D, 8.1s / 40-100 S, 7.2s / 40-100 M, 6.7s / 60-120 S , 9.4s / 60-120 M, 8.4s.