Da er det tid for årets første oppdatering. Jeg fikk ikke gjort så mye som jeg hadde planer om på bilen i 2016 så det ble jobba iherdig de siste par dagene av året for å få til litt progress. Har hyra inn en kompis som er oppretter/lakkerer til å hjelpe meg for å få litt fortgang i sakene slik at jeg får unna grunnarbeid og midlertidig lakk før jeg blir mer opptatt med husbygging om et par måneder.
Det som sto for tur var å få på plass bakstykket. Det krevde mye justeringer og litt tilpassinger her og der blant annet på hengslene. Bakluka på Amazon var ikke noen suksesshistorie for Volvo når det kommer til passform for å si det slik, så det blir vel egentlig bedre enn nytt nå.
For å få jevn avstand melom luke og øvrig karroseri ble det kuttet og sveist litt i radien ved baklyktene.
Bakstykke og bakluke ferdig tilpasset. Klart for sveising.
For å unngå rustfeller valgte jeg å helsveise bakstykket mot bakskjermene. Den synlige fugen som er der originalt kommer jeg til å gjenskape i tinn/sparkel. Fjernet også festehullet for refleksene bak da jeg tenker å kjøre uten disse.
Vi har også kommet godt i gang med tinnsparklinga. Her legges det tinn over skjøten nederst på bakskjermen.
Her vises det at også bakre del av skjermen har fått en runde med tinn. Min hjelper er i full gang med å preparere for sparkling.
Første runde med sparkel lagt på. Dette er Wurth sitt tinnsparkel som visstnok skal inneholde tinn og sitte skikkelig bra. Dette var en milepæl. Første gangen det har kommet sparkel på bilen etter den ble sandblåst for ca 2 år siden.
Da vi ga oss i dag så det slik ut. Vi kom i gang med finsparklinga, men det er mange timer arbeid før denne skjermen er ferdig enda. Vi får trøste oss med at dette sannsynligvis er den enkelt delen på karroseriet som vil kreve mest tid på grunnarbeid.
Parralellt har jeg startet med dørken/girkassetunnelen. For en god stund siden fikk jeg girkasseadapteren fra Scimec. Når jeg prøvde denne viste det seg at et par av hullene i girkassa ikke stemte. Adapteren stemte med tegningene på kassen så det dreide seg nok om feil fra girkasseleverandørens side. Så i dag fikk jeg slipt hullene til slik at de passa til adapteren.
Ble vakkert dette. Girkassa er nå på plass i bilen og neste steg blir å "alligne" den og motor før vi begynner å snekre ny tunnel.
Satser på god progress de kommende ukene nå.Vil man ha siste nytt til en hver tid så er det bare å følge prosjektet på Instagram: projectamazonturbo