[QUOTE=Laloba;1022869] Hei! Det er en ting jeg lurer på har spurt statens vegvesen om det men ikke fått noe svar fra dem. Kan jeg for eksempel importere en T -gul og bare betale moms , får så å vente ca et år med å betale alle andre avgifter? Tenkte bare la den stå i garasjen til jeg hadde nok penger til å betale avgifter osv? Men da dukker det opp et annet problem , går det å få noe slags tyveriforsikring på den selv om den ikke har skilter , i perioden før jeg eventuelt betale import avgifter?
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Forsikringen tegner du bare på bilens chassi nr når den er uregistrert
Liten film fra tuben med en laserblå R
Rcar
Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")
Siste R fra FINN;
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84103954
* Salgstips må vel være å ta av klistremerkene på siden, ratt trekket og den grillen....samt heve ut de ufyselige CD cardic mattene !
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84171201
* Var vel godt forbi sine glansdager denne...
Rcar
Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")
Den første der var forumbil inntil i fjor. Husker ikke hvem som hadde den, bare at han drev med polering. Ser ut til å ha levd et brutalt liv det siste året. Synd de ikke har orket å vaske den før bildetaging engang.
Den siste der har jeg sett live i Fredrikstad for et års tid siden. Husker jeg la merke til den pga skiltet bak. Den er faktisk verre i virkeligheten enn på bildene, utrolig nok. Får han 63 000,- for den, så solgte jeg min for billig
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Her er en så trenger litt ekstra pleie:
http://www.finn.no/84197112
Litt... ja...var vel forbi det stadiet siden den ikke engang var norsk reg. (Samt er nok rimelig råtten i karosseriet under etter å ha stått lagret på grass)
"Verdien" der ligger vel i frontfangeren og kanskje ellers noen gule chassis deler (men er vel tvilsomt om de lar seg shine opp til fordums glans - uten ny lakk)
Rcar
Sist endret av Rcar; 14/10/16 kl 17:13
Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")
Enten er det flere med 854 T-gul som heter Blom , eller så fremsto denne som ganske pen og velholdt i 2009-2010.
Ser han solgte interiøret i 2010 fordi det var tanker om banebil eller noe slikt?
Edit: Men trodde hans var på skilter... kanskje jeg husker feil.
Kan bygge banebil av den da, litt flammelakkering, luftinntak og bredding og sånn, og få originalmafiaen (inkl. meg selv...) etter seg
Hadde jo vært gøy å latt "patinaen" være, og møtt opp på Rudskogen med verstingmotor og kjørt fra de fleste
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Holder seg godt i pris enda
https://m.mobile.de/auto-inserat/vol...5.html?ref=srp
Var fin da....samt lav km og manuell
Rcar
Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")
Ja, verdt prisen for en entusiast
Skal ikke gjøre denne tråden til en oljediskusjonstråd.
MEN JEG ANBEFALER FOLK Å KJØRE PÅ ORDENTLIG OLJE PÅ SINE R BILER OG BYTTE OFTE.
- Siden de fleste med R har bilen som litt mer en et reint transportmiddel; er vedlikehold litt over boka nødvendig. (Min mening og ikke nødvendigvis 100 % fakta)
For biler med automat anbefales DEXRON 6ATFolje.
- Anbefalt intervall siden disse kassene begynner å bli gamle nå er 25000 km.
- Dex 6 er erstatter for alle tidligere dexron standarder og kan trygt benyttes. (Er også mye bedre enn DEX 3 G / H for skumming og på kalde dager).
- Anbefaler ingen spesielt merke - standarden dex VI holder er så høy at de fleste anerkjente merker er mer en gode nok uansett på grunn av godkjenningen fra GM.
(GM godkjenner kun DEX VI fra og med 2006 !!!!) For 1999/2000 er det best å holde seg tilATFIV type T. Enten Aisin sin (som leverer en som er på Volvokanna) eller Toyota sin etc.
- Anbefaler å først tappe, deretter å etterfylle tappet mengde. For så å pumpe ut via øverste slange på oljekjøleren. To mann trengs. Tapp til det begynner å boble, stopp motor og etterfyll tappet mengde. Totalt anbefaler 16 liter om det er lenge siden sist. Er det ikke veldig lenge siden rekker fint 8-10 liter.
- Husk at olje på automat sjekkes best ved varm motor, motoren i gang ved peiling er det som gjelder her. Husk å dra gir velgeren mellom alle gir i ca 5 sekunder før oljen peiles. Oljen peiles så i park.
- Ikke bruk additiver i kassen; med mindre den er vrang. Da er f.eks Seafoam Hydra trans ofte grei å benytte 20-30 mil før oljebytte.
For motoren er olje viskositeten 5W40 å anbefale på disse bilene.
- Bytte bør skje hver 7500 km (1 år)
- Bør være (ekte) helsyntetisk.
- Min kvalitet i dag bør være ACEA A3-04/B4-04, API SM / CF
- Anbefalingene gjelder for motorer med OK eller bra komp og ellers god stand.
- Anbefaler ikke noen spesielt merke/sier at det jeg bruker er det riktige merket; men kan nevne at jeg selv benytter Liqui Moly High Tech SYNTHOIL, eller Castrol Edge Titanium FST på mine.
- Har dog planer om å nå benytte RP (Royal Purple) HMX i min T-gule, siden den har rullet over 120000. For de som har under 120` er det RP HPS som gjelder og RP XPR for de som kjører racing/bane.
Ser du en brun hinne på metallet når du åpner oljepåfyllingslokket (på motoren) anbefales motorvask (spesifikk engine flush) før oljebytte.
- Som en preventiv effekt kan dette gjentas annen hvert år videre.
- Jeg benytter QMI sin med stort hell (men det er mange alternativer).
- Har du svært skitten (gunk) motor anbefales det ikke å flushe motoren selv med disse produktene; da risikerer du å tette de tynneste kanalene.
- Har dog personlig renset slike motorer tidligere med store mengder raffinert parafin; først 1 liter i olja med motoren i gang i 4-5 min, deretter tappet olje og byttet filter. Deretter fylt motoren til randen med vanlig parafin og så drenert. Deretter fylt på ny billigolje, byttet filter og så kjørt QMI engine flush. Deretter byttet olje og filter igjen. For så å få "helt" rein motor. (IGJEN PRESSISERER JEG AT DET ER PÅ EGEN RISK - NÅR MOTOR ER VELDIG SKITTEN INNVENDIG)
En av de vanligste grunnene til havari er friksjon.
- På en rein motor har jeg selv lenge brukt QMI sin motorbehandling. Denne flasken er ikke noe vanlig additiv, men inneholder stoffet PTFE (evt ofte kalt teflon). Det er også andre alternativer, men liker at QMI ikke blander seg med oljen og endrer strukturen til oljen min. Det denne (og sikkert fler andre konkurrenter - som jeg ikke personlig kjenner til) gjør er å legge seg på metallflatene inne i motoren. Dermed er det teflon mot teflon om oljefilmen skulle briste. (Og tro ikke at oljefilm på selv kjente merkevarer ikke brister), sjeldent i nye motorer er det dog - men i gamle motorer med litt "slingringsmonn" gjør de jo det.
- Har du en bil med lav km, evt nybygget motor tenker du kanskje at dette ikke er nødvendig. Men personlig helte jeg PTFE i en motor som hadde gått ca 100 timer forleden dag. "Motorstøyen" ble etter kun etter et par minutter betraktelig redusert (!)
Kjølevæske er det mange som glemmer bort / nedprioriterer så lenge glykolmåleren viser at den holder til -36.
- Å bytte radiator er kjedelig, å bytte varmeregister er enda kjedeligere, å få avleiringer i kjølesystemet er å be om pittring, å få vannpumpe ras er katastrofalt.
- Bytt vesken annen hvert år.
- Ingen spes. merke er nødvendig. Men kjøper du en billig type, kan det være lurt å benytte en flaske med "lurium" = som danner en beskyttende hinne over alle flater og faktisk ofte gir noe bedre kjøleeffekt.
- Er du ordentlig entusiast er jo EVANS sin vannløse kjølevæske fin å bruke. Kan fort vekk holde i 5 år (avh av km stand selvsagt).
- Bland 50/50. Mer er ikke noe poeng om du ikke bor et veldig kaldt sted. For mye glykol gir dårligere kjøle effekt.
- Husk å lufte, stå gjerne i en litt bratt bakke om du sliter å få ut lufta. Pump gjerne på kjøleslangene. Hell også gjerne rett i øverste kjøleslange på radiatoren. Et lite tips er at det går på lik mengde som du har tappet ut... får du ikke det på = har du luft. (Sett alltid også varmeapparat på full guff).
- Aldri kjør på kun vann (selv på sommer).
Servo olje
- Servo blir også ofte oversett; som fører til havari på pumpe eller lekkasje på tannstang.
- Bruk en dex VIATFolje. (På 99 modeller eller nyere bruk CHF11 olje).
- Bytt gjerne 2 ganger... gjerne med noen titalls mil imellom - tar ikke lang tid (er ofte mye dritt i den også)
- Har du en liten lekkasje, kan man få kjøpt stoffer fra en rekke produsenter som myker opp disse gummiene som lekker. (Lar vær å nevne produsent her - så slipper jeg å bli anklaget for reklame eller lignende)
- Ikke hell på mer enn du må. Prøv først med 1/4 osv. Husk evt å tappe ut litt avATF/ CHF oljen. Heller du på hele flaska. Kjør 1000 km og deretter forsøk å bytte ut servo oljen igjen (er da oftest tett om behandlingen hjalp i utgangspunktet).
Bremsevæske
- Viktigst i bilen er jo bremser, byttes alltid når dårlig. Har den en brunere farge eller bremse veske indikator (billig på eBay) viser at den må byttes = bytt.
(Jeg bytter alltid annen hvert år og sjekker den hvert år)
testeren ser slik ut; https://www.google.no/search?q=brake...Rcy_qlNyjwM%3A
- Er også rimelig surt å måtte bytte rør, calippere (fordi stempler går tregt) ogABSmodul.
- Å bytte, samt grundig flushe systemet er billig og raskt. Bruk en slik;
https://www.google.no/search?q=brake...caM0MgmD0ZM%3A
- Kjør imellom 1 liter med DOT4+ væske (ingen merke spes merke er merkbart bedre enn andre på en gammel Volvo), det er gjort på 15 minutter.
- Ønsker du en performance bremsevæske pass på at den er DOT 5.1 merket.
Ha en god kveld.
Mvh Rcar
Sist endret av Rcar; 23/11/16 kl 02:39
Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")
Dagens 850R til salgs:
http://www.finn.no/86680213
Litt sliten innvendig på de normale steder.
Hvor tøff er ikke 850R i flammerød og Sedan?
https://www.blocket.se/vastmanland/V....htm?ca=11&w=3
Dessverre så er ikke svenskene kjent for å legge ut så mange bilder når dem selger biler har jeg lagt merke til
Sist endret av regeli; 28/11/16 kl 06:34
Hei "Rcar"! Har nå på to kvelder lest ALLE innlegg og sett på de aller fleste linkene du og andre har lagt ut, for et kjempearbeid som er lagt ned i dette! Har vel vært Volvo-mann i mange år selv, og kjører selv en -00 V70 140hk. automat med 355000 på telleren og er rimelig fornøyd med den, men blir jo LITT misunnelig på dere og deres fartøy! Keep up the good work!!! "perpåhøvik"
Sort innredning til 850R, er det sjeldent da de fleste jeg har sett har lys innredning?
Setene i 850R er vel noe bedre enn det som er levert i 850T-5R også hvis jeg ikke tar feil?
Sort og sort. Mørk grå er vel mer riktig... Syns den lyse innredningen ikke er fin. Så brukte ganske lang tid og finne en som jeg likte.
Bilen er gått i nord swe og ikke rust...
Eneste minus er at det var automat. Men men... Gammal blitt jeg au så greit nok...
Filtis