planer fer my skuv da?
planer fer my skuv da?
Er så deilig den 242 en din Dre
Moro gjensyn
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Morro at det ble tatt frem fra garasjen og stelt litt med igjen
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Kult at du driver på med bilen igjen!
Rett og slett ein gammal legende detta
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Følger spent med
pen 242! skal følge med her
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Så ut som ei spenstig vogn detti
Morro å sjå
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Får du sammenligna lengdene på kassa mtp å bruke m90 mellomaksling?
Åssen går det med motor bygget ?
Blei lagt ut ett gammelt klipp på Youtube i dag.. Veit ikke om du kjenner deg igjen? :P
Ser ut til at både gass og brems til dels har hengt seg litt i klippet
Haha ja det gamle klippet der begynner og bli noen år siden.
Fått gjort litt mer på motoren nå.
Endelig fikk jeg byttet SPM rådene mine som var 155mm til 152mm så kompresjonen blir 8.0
stemplene, jeg er veldig skeptisk på disse. er bare 5mm fra topp til første ringen, noe som jeg vill helst skulle vært 7mm.
hører en del svensker har problemer med att de sprekker og oljeringen går i oppløsning.
men nå er jo hele motoren bygget på disse stemplene så jeg må bare prøve de.
rart om de skulle være dårligere enn ett original stempel.
noen her som har erfaringer?
sandblåst grenrøret og lindet det med titan bandasje.
blei meget fornøyd med dette
alle seter nyslipte og nye eksosventiler, de gamle var bøyd etter ekstrem kamjustering. men motoren gikk like fint for det...
Timet opp kammene. jeg har z7 kammer fra enem. 260 grader. skal åpne 1.2mm inn og 0.9mm ut på ødp. en helt annen innstilling enn jeg har kjør med før da, 2.3mm inn og 2 ut. men dette skal jo testes i benken
Sist endret av Dreracing@; 10/09/16 kl 17:14
Kjøre en liten update igjen da, skjedd mye nå og er så og si klar for oppstart. mangler bare koblingen for olje til turbo, blei bestilt på eBay for lenge siden men sikkert borte.
Laget giskassebrakket i 10mm alu. hadde egentli mest lyst på rustfritt her, men alu var det dem hadde i litt tykkelse.
Jeg la også eksosen over brakketten, husker helvette med og ha original braketten over eksosen der. nå kan eksos bare henge i fred hvis jeg skal ned med kassa.
girkassefestene er fra biltema.
Valgte og legge eksosen under bakakselen denne gangen. blir rimelig trangt over, men det går, er 3" herfra og bak, 3.5" forover.
Unngikk og bruke v-bands klemme her da de bare slår seg og ikke blir tette uten eksospasta uansett. Så vanlig eksos-skjøt her får duge.
B20 bunnpanna "bigwing" med oljetemp sensor. Kjøpte en bunnplugg med magnet fra ebay også men den passet faan ikke i gjengene, ennå det skulle være riktig. chinashit.
Wastegateplasseringen. Tenkte også å ha den under grenrøret, men er mer servicevennlig og ha den her. Har eksosbleie til eksoshuset også.
Ett godt lag med møkk på toppdekselet, men det hører vel til.
kjører 8stk siemens deka 630 dyser. Jeg kommer til og kjøre disse "staged" med dre-ecu nå. dvs kjører med 4 stk opp til 0.5 bar også dele dysetida i 2 derifra. men blir moro og se hvor mye jeg kan dra ut med ett dyse sett på 3bar bensintrykk også.
Bosch 4.9 bredbåndslambda som er koblet direkte i sprutet. blir godt og ha muligheten til å kontrollere lambda til enhvertid nå. mulig jeg legger til closed-loop styring også.
Dre-ecu plassert i hanskerommet. ikke helt ferdig montert boks ennå. Har også koblet oljelampa til boksen så den lyser viss AFR er magrere enn 13 og ladetykket over 1 bar
Brukte også veldig lang tid på ledningsnettet nå. strømpe fra biltema
Bare en tanke angående stempla, kan det være at de som har hatt problemer med at stempla sprekker har hatt for litt gapp på stempel ringa?
Lækkert! Gledes til oppstart
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Dette går nok veldig fint skal du se. Mange av svenskene velger ALT for høyt kompresjonsforhold og innbiller seg at de kan mappe seg ut av eksostemp. problematikken. Resultatet blir ubrukelig høye eksostemperaturer, voldsom termisk belastning og store problemer med det aller meste.
Z7 har alle de rette tallene til at man kan forvente stor suksess på en korrekt-komp. motor hvor det skal lades. Ett godt valg på en motor med pulsplitt grenrør.
Ett spm.
Hvis du hadde 9,3:1 med 155 mm råder, hvordan får du 8,0:1 med 152 mm råder?
Sist endret av Batland; 10/09/16 kl 17:50
Jeg hadde ikke 9,3:1 med 155mm råder, disse blei aldri montert, var gamle motoren min jeg hadde 9,3. 155mm råder ville vel gitt over 10 i komp
Har foreløpig kjørt 0,7mm gapp på første ring og 0,75mm gapp på andre ring på min 8 ventiler med rundt 380 nav hk. Hvilket gapp har du på denna ?
nei jeg har mye mindre enn det. 0.5 og 0.55. men det er samme som jeg har brukt tidligere