strøkent!![]()
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Fysøren å flott bil!!!
Utrolig flott bil![]()
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Blaupunkt BREMEN SQR 49
Jeg har lenge hatt lyst på en tidsriktig spiller/radio i bilen min og har ikke blitt enig med meg selv med en gang hva jeg skulle velge her. Har letet en stund etter AUX adapter til en original 940 CD spiller som er veldig god og kunne passe fint, men det ser ut til å være vanskelig å få tak i til akkurat denne spilleren.*
Kassettspiller er det som egentlig passer best i bilen min da jeg har inntrykk av at de fleste hadde det eller en ren radio. Ved å velge kassettspiller har jeg også mulighet til å få AUX via kassettadapter. Utseendemessing er det egentlig bare Blaupunkt som har rette utseende for en gammel bil. Blaupunkt var store på sin tid så de fleste gamle biler hadde en spiller fra akkurat dette merket. Jeg letet litt på Ebay til jeg fant den med rett utseende og med litt justerings muligheter. Dette skal være en av de beste Blaupunkt spillerene fra sin tid og ble brukt i mange eksklusive biler som bla. Porsche 911. Jeg så først på en som heter SQR 88. Denne har faktisk også AUX originalt, men dette er en alt for dyr spiller da den fort hadde kostet 4000-5000 kr. Letet litt mer rundt navnet SQR og fant BREMEN SQR 49. Liker utseende på denne veldig godt og den har endel knotter, justeringshjul og "ekstrautstyr". Kjøpte ironisk nok en med defekt kassettspiller, men jeg tror at dette kan fikses. Har også funnet ut av at det finnes AUX adapter for antenne inngang så jeg har tenkt til å prøve dette først.*
Spilleren var fremme på mitt postkontor liøpet av ca. 1 uke. Raskt levert fra Lithauen.*
Tok endel bilder av spilleren før jeg satte den i bilen. Den er i ganske god stand mtp. at den er 20-25 år gammel ca. Mangler side deksler over hull for demontering av spilleren. skal se om jeg får tak i dette eller så er ikke det noen kjempekrise.*
Gikk raskt over fronten med Gtechniq W2 og en børste for å få den helt ren.*
Deretter frisket jeg opp fargen med Swissvax Pneu. Synes dette produktet henter opp fargen fint uten å bli for blank.*
Bilde av gammel "nymoderne" spiller som jeg har hatt i bilen til nå.*
Plugget inn SQR 49 og ser at jeg har feil kontakt på antenne så her må jeg ha et adapter. Ser også jeg mangler lys i display så dette må jeg se litt på
Som dere ser så må jeg også lage et deksel her som tetter rommet rundt. Det finnes et deksel som kan brukes her, men det er veldig vanskelig å få tak i så jeg er forberedt på aå lage noe.*
Idag skal jeg en tur til Biltema og hande det jeg mangler som bla. er adapter for antenne kabel og AUX adapter. Må også få koblet opp noe som heter høynivåadapter som jeg har kjøpt fra Dynabel.no
Dette adapteret gir mulighet til å koble forsterker til vanlig høyttaler utgang slik at jeg kan bruke sub på denne gamle spilleren.*
Blir spennende å se om jeg får dette til å fungere som planlagt.*
Haha, genialt!Det der blir veldig kult
Korleis blir lyden med kassett/aux adapter i forhold til vanleg aux kabel?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
De kassett til 3,5mm minijack jeg har testet har vært ganske dårlige :(
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Jeg hadde kassettadapter fra Teknikkmagasinet i C70en jeg hadde. Det var ingenting å si på lyden der. Men jeg er ikke den mest kresne på lyd heller.
Nå har jeg slik høynivå inn på forsterkeren som du skal montere. Og det funker gulle godt det også.
VW Golf 1,4 ACT
X: Volvo C70 -01
X: MB 230 CE -89
X: Volvo V70 -99
X: Volvo 240 -86
Når jeg har testet kassett adapter tidligere så har det fungert helt utmerket.
Jeg har kjøpt adapter til antenne isteden slik at jeg slipper å måtte fikse kassettspilleren med en gang. Monterte dette i Martin sin 242 også igår og det fungerer veldig bra. Har ikke fått gjort meg ferdig med all koblingen i min bil enda.
Har Martin kjøpt seg 242 igjen??
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Det stemmer. Han snakket om å lage en tråd her på forumet, men vet ikke når det skjer. Det ligger masse bilder av den på DCN som jeg tok når vi polerte den.
Herlig bil, syns heilt klart Martin bør lage tråd her![]()
Ja det burde han, for den 242en ble virkelig bra![]()
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Den ramma får du ny på bilradiospesialisten og![]()
Kan se ut som denne?
https://bilradiospes.no/produkter/bi.../1-din/99-9222
Her har du ikke plastrammen rundt da, men en plate som festes bak dashborddelen.
Sist endret av Øyvind G; 03/04/17 kl 11:17
TakkFår prøve den i en av bilene mine. Slipper å lage selv da.
Bare jeg får meg gammel Volvo igjen nå så blir det full butikk i verkstedet igjenGidder ikke pusse opp 940n. Selvom den har fin farge.
Fokk koblet opp resten av spilleren idag. Kjøpte noen skikkelige kontaktstykker på jobben for å bli kvitt kabelskoene. Litt mer jobb, men det blir mye ryddigere. Ledningsnettet i disse bilene er et kråkereir fra før av, men prøver å gjøre det beste ut av det.
Slik så det ut før jeg begynte. Har hvert her å skjøtet for mange år siden.
Tok med meg ISO overgangen og de nye kontaktstykkene ned i kjelleren og begynte å koble. Strøm i den blå og høyttalere i den gule.
Som sagt, ikke så veldig ryddig lagt opp egentlig, men skikkelig skjøtet.
Når jeg brukte bilen til jobb for å hente deler kom plutselig lyset i displayet tilbake. Veldig fornøyd med det.
Jeg er ikke helt i må når det gjelder AUX, men basskassen fungerer utmerket med adapteret som ble kjøpt fra Dynabel.no
Ny Bumpstopp.
Når vi fikset speedometer på bilen mot slutten av vinteren gikk den ene bumpstopp'en istykker. Denne var dårlig fra før av for var nesten ikke borti den før gummien slapp fra stålplaten og datt av. Hadde planer om å kjøpe denne ny på Volvo, men den har utgått.
Kjedelig å montere en gammel del på bilen, men når dette er eneste utvei så får jeg gjøre det beste ut av det.
Fikk tak i en brukt en som er i god stand. Denne var selvsagt skitten og stygg da dette er en understells del som antagligvis har stått på en bil i over 20 år så jeg la den i et sterkt bad med SurfexHD i noen dager for å få løst opp skitten som lå i gummien. Børstet over og skrapet løs tectyl som lå på gummien.
Det er synd jeg ikke tok bilde av denne delen før jeg startet.
Når gummien var ren la jeg den i DeoxC for å få bort rusten som var på stål delen. Den lå i mange dager og jeg børstet og skrapet over en gang i blandt. Her ser dere hvordan det så ut før jeg fisket den opp og sa meg fornøyd.
Tørket over delen og tok noen bilder.
Så ble gummien "Pneu'et".
For at det ikke skal ruste igjen med en gang måtte jeg få på noe maling. Startet med å grunne med Volvo sin sveisegrunning (det jeg hadde for hånden), dette skal være en god grunning.
Skulle male hele ståldelen med Hammerite, men Hammerite gikk ikke så godt sammen med grunningen da grunningen ble løst opp og blandet seg med malinen. Endte opp med å legge et tykt lag Hammerite på de stedene som er synlig.
For å komme til kjørte jeg bilen i løftebukken. Da kunne jeg komme til uten å ta av hjulet.
Slik ser restene av den gamle delen ut.
Demonterte den gamle, pusset overflate rust der den hadde stått og grunnet.
Ferding montert bumpstopp.
Ved å dytte forsiktig på den som er på andre siden kan det se ut som at jeg bør skaffe en til på sikt.
Datt av på min nå også.er det ikke å få nytt noe sted?