Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Så har Holck gitt oss alle håndfaste og uangripelige bevis på hva som skjer når man oppgraderer fra 531 topp og f-innsug til en lavkomp.-portet 530 topp med store ventiler og E-innsug. En formidabel forbedring fra ca. 2800 o/min og hele veien til 7000 o/min. gir ham ett flott og hele 3000 o/min bredt register.

Til de som bare er opptatt av makstall, se på 6500 o/min., effektøkning på rundt 50 hk, og på 7000 o/min., veldig mye mer.



Hvis vi sier at det var 2,0 BAR ladetrykk på maks dreiemoment og på maks effekt så får vi 397,5 Whp og 515,5 WNm / 3,0 BAR MAP = 132,5 Whp fra sugemotoren og 172 Wnm fra sugemotoren. 172 Wnm fra 2,3 L motor, samt den litt hakkete kurven indikerer overretadert tenning p.g.a. at 8,0:1 i kompresjonsforhold er litt i høyeste laget for 2,0 BAR ladetrykk og pumpebensin. Ingen overraskelse der altså.
Skal få tatt bilde av tennings kartet etterpå så kan vi se/ konkludere litt. Wobley kurven er nok en kombinasjon av fortsatt litt for slapp actuator og boost controllern antar jeg . Det jeg trodde var 8:1 i kompresjon med 531 toppen forrige gang var nok 8,5-8,6:1 i virkeligheten. Har regna det ut her et eller annet sted, se om jeg finner det