Hei

Er det noen her inne som har noe interesse for "tukling" med motronic?
Varianten som er mest aktuell og dokumentert er 4.4, denne kom på 960 i ~96, siste 850 turboene samt V70 fram til ME7 kom.
Det er også mulig å gjøre endringer i 4.3 varianten som satt i 850 turbo fram til 4.4 tok over.

Dette er mulig med enkle grep:
-Fjerning av bakre lambda
-Finmapping
-Endring av dyse og LMM størrelse

Videre så er følgende mulig:
-COP uten noen tilleggsbokser, alt kjøres direkte fra
ECU
. (jobbes på en litt mere elegant løsning nå om dagen)
-Launch Control (kanskje ikke så nyttig da den vil være aktiv så fort bilen står stille)
-Der fantasien og plassen på prom'et tar slutt.
-Fjerning av startsperre (ved å flashe inn software fra boks uten startsperre, testing foregår nå for å verifisere at dette fungerer bra).

De som har interesse kan ta seg en kikk på www.m44.wikia.com og http://volvospeed.com/vs_forum/topic...uning-for-m44/

Terskelen er ganske lav mtp utstyr som kreves:
-En vag-com kabel, ifølge sida jeg linka til er det ftdi chippene som gjelder men skal funke med ch340 også.
-En batterilader eller annen måte å få batterispenning opp i 13-13,5V ett sted.
-Bredbåndslambda hvis tanken er å finmappe.
-Fortrinnsvis en reserve ecu for å teste på.

Dette er tidkrevende og krever at en setter seg litt inn i hvordan dyret fungerer.
Det står ikke "LAMBDA MAP" noe sted i softwaren til boksen, ligger en index tabell først som henviser til startadresse.
Tabellen er skrevet i hexadecimal, dette er ikke i grader og må regnes om med faktorer (faktorene er kjente).

Med mindre det er ønskelig å lese ut innholdet fra en boks er det ikke nødvendig å lodde ut chip eller bytte chip.
Software'n i sin helhet flashes inn med en obd kabel, gjøres det endringer er det bare å flashe på nytt.

Dersom noen har interesse er det bare bra med flere "kokker i salaten"

PS: Jeg lager ikke "trimchips" til noen, det får dere ordne selv.
Jeg forklarer gledelig hvordan dere går fram men hva dere setter for noen verdier i tabellene får dere finne ut selv :-)