Syntes forsåvidt ikke det er noen krangel, men heller en diskusjon omkring ulike prinsipper å bygge motor på. Må vel kanskje si meg enig i at det er enklere, billigere og sikrere for hvermannsen å bygge sammen en lavkomp turbomotor og få et bra resultat ja til og med et meget bra resulatat når det skal taes ut mye effekt på høye ladetrykk. for å få en høykomp turbo motor til å fungere så kreves det inngående kunskap om termodynamikk og motorlære og ikke minst tia til å gjøre tester som feks Njål og Bjørn har. Det er hvertfall liten tvil om at moderne motorteknologi går mot høyere grunnkompresjon mye takket være helt andre design enn en gammel rødblokk motor fra 70-90-tallet

Miljøkrav har faktisk presset frem motorer med høyere forbrennings effektivitet først og fremst på personbiler men også nå mer og mer innenfor racingmiljøet. Denne saken her er jo et godt eksempel:
http://www.greencarcongress.com/2014...27-nissan.html
Variabel kompresjon er også en liten kurositet:
Example of CR control (turbo engine)
The highest compression ratio is used in city driving to increase thermal efficiency for improved fuel economy. The system shifts to a low compression ratio for super charging when accelerating or climbing hills. This enables also higher turbocharging for much power while suppressing engine knock.