Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Syntes forsåvidt ikke det er noen krangel, men heller en diskusjon omkring ulike prinsipper å bygge motor på. Må vel kanskje si meg enig i at det er enklere, billigere og sikrere for hvermannsen å bygge sammen en lavkomp turbomotor og få et bra resultat ja til og med et meget bra resulatat når det skal taes ut mye effekt på høye ladetrykk. for å få en høykomp turbo motor til å fungere så kreves det inngående kunskap om termodynamikk og motorlære og ikke minst tia til å gjøre tester som feks Njål og Bjørn har. Det er hvertfall liten tvil om at moderne motorteknologi går mot høyere grunnkompresjon mye takket være helt andre design enn en gammel rødblokk motor fra 70-90-tallet Miljøkrav har faktisk presset frem motorer med høyere forbrennings effektivitet først og fremst på personbiler men også nå mer og mer innenfor racingmiljøet. Denne saken her er jo et godt eksempel: http://www.greencarcongress.com/2014...27-nissan.html

    Variabel kompresjon er også en liten kurositet:

    Example of CR control (turbo engine)
    The highest compression ratio is used in city driving to increase thermal efficiency for improved fuel economy. The system shifts to a low compression ratio for super charging when accelerating or climbing hills. This enables also higher turbocharging for much power while suppressing engine knock.
    Det hjelper hvis man ser hele bildet og ikke en og en del hver for seg. Disse gamle rødmotorene er spesielle og har lite tilfelles med moderne motorer.

    Se bare på de nyeste turbomotorene. 14:1 i kompresjonsforhold, turbo og pumpebensin. Helt fantastisk, men, disse har heller INGENTING tilfelles med en eldgammel 8V rødmotor og derfor lar det seg gjøre.

    Ellers kan man si at ALT man TRENGER å vite om dette temaet er å lese i de 3 siste linjene i posten din.

    Høyt kompresjonsforhold tilpasset lave manifoldtrykk er fordelaktig for lavt forbruk, hovedsaklig i bykjøring hvor man i gjennomsnitt kjører på lave turtall med lite gasspådrag.

    Lavt kompresjonsforhold tilpasset høye manifoldtrykk gir mye dreiemoment, høy effekt og høy effektivitet pga tidlig tenning samtidig som det hindrer tenningsbank. Dette er selvfølgeligheter..
    Hvis man er ute etter ett godt resultat så bør/må man derfor velge kompresjonforhold utifra det ladetrykk man ønsker å kjøre.
    Når utgangspunktet er en gitt motor så er det ingen hokus-pokus løsninger for å omgå dette.
    Sist endret av Batland; 07/02/14 kl 12:45

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •