Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
Før man sabler ned alt og alle som har drevet og testet i flere tiår med disse rødblokkene så må man skjønne at de sto ikke fritt til å forandre kanalene i toppene siden de fleste motorene ble utviklet for bruk i div. racing.
Derav kom vel de lange profilene.

Og en annen ting er at det krever endel kunnskap og testing for å utforme en effektiv kanal som fløder bra uten å stoppe opp på høyere løft derfor vil jeg anta at det også leveres mildere gatekammer for trimming av rødblokk som følger samme lest med mye durasjon i forhold til løft,dette for at folk med "begrenset" kunnskap også vil handle kammer og trimme mer eller mindre på egen hånd.
En 531 topp stopper opp ved ca. 12mm løft std. og vil man porte på vanlig måte så blir kanalen forholdsvis stor før den fløder godt på f.eks 15mm da vil vel spinninga gå litt opp i spinninga med mindre durasjon.
Så det hadde det blitt endel dyrere å kjøpe topper til rødblokk om man skulle betale for all denne ekstra jobben med testing,modifisering, porting og fylling med epoksy.
Kanskje i overkant kostbart i forhold til hva som finnes av andre motorer man kan trimme.
Men hadde vært moro å se at noen hadde fått det til.
Du er inne på noe

Hvitblokkene har kommet for å bli... Heller 5 høl som hvert originalt fløder 190cfm og som brenner kjapt (hvor man i de flestes effekt og moment mål aldri trenger å bytte kammer eller noen ting som helst egentlig), kontra 4 som fløder 158 og brenner treigt, og som kreves mere arbeid med og dyrere å hente 300hk av som overlever EU...