Heisann



Jeg trenger litt hjelp, og tips





Volvo 850 2,5L GLT 170hk
Bare rullet 170 000km

Forrige eier hadde kollidert, og uten at han viste det rant nok kjøleveska ut så han kjørte bilen for varm , så toppakningen gikk. Det som skjedde var at den sendte mye trykk(kompresjon) opp i ekspansasjons tanken. Som fikk vannet til å boble ut.. Etter att jeg byttet toppakning så virker det som det er ett voldsomt trykk i motoren. Da jeg startet den rett etter jeg byttet toppakning skjøt det peilepinnen ut!

Nå starter den å går veldig fint ( på både høyt og lavt turtall) men om jeg tar ut peilepinnen og ruser motoren kommer det masse røyk opp av peilepinnehullet( bare når motoren er over ca 2500 omdreininger)
Det jeg har gjort er att jeg har rengjort hele innsuget,oljefella og slangene + at jeg blåste med trykkluft inn i motoren der som de slangene kobles på som kommer fra oljefella. Så har rengjort veivhusventilasjonen med andre ord. Men det er akkurat som før, MASSE røyk ut av peilepinnehullet

Så det jeg lurer på er om jeg har gjort noe feil da jeg har byttet toppakningen. Toppen ble planslipt før montering og toppakningen var lik den gamle og satt riktig på. Det eneste jeg vet jeg har gjort feil er att jeg har skrudd igjen toppen i motsatt rekkefølge ( men med riktig moment) jeg begynte ytterst og jobba meg inn mot midten, men jeg har lite tro på att det er feilen og att jeg må bytte toppakningen igjen for det?



Kompressjonen ligger likt på alle 5 sylinderene med ca 130 (psi?)

Og kompressjonen blir ikke noe særlig høyere med litt olje i sylinderen, så stempelringa er vel bra (?)





Jeg har begynt å lurt på om motoren alltid har vært tett (før jeg byttet toppakingen) og att den da bare kjørte all røyken ut av ekspansasjonstanken i stedet for ut av peilepinne hull.



Jeg la ved ett bilde av hvor mye røyk det kom ut av peilepinne hullet da jeg har løfta opp peilepinnen litt og hadde ca 3000 omdreninger.





Hadde satt stor pris på om noen hadde hatt tid til å komme med noen nyttige tips