Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
At forgassere gir mer effekt enn EFI har jeg igrunn vanskeligheter for å tro. En kan jo tune inn sprutet perfekt over hele registeret hvis en går inn for det. En forgasser gir jo også stort tap i luftflowen kontra en dyse.

Det er ingen fordeler med forgasser . Bortsett fra at det er veldig simpelt å ha med å gjøre for en som ikke skjønner seg på ledninger, elektronikk og data .
Sannheten er den at "hva er perfekt?" Dønn flat AFR over hele registeret, som EFI lett gir, gir ikke mest effekt. I flere tilfeller har man kjørt tester på NA-motorer, Engine Masters Challenge f. eks. og selv om EFI burde HERJE i en sånn konkurranse, som er om max effekt fra 2500 til 7000 rpm, så viser det seg at forgassermotorene vinner gang på gang... Kontinuerlig variabel fuelflow, som en gasser gir, gir nemlig mer tid til avkjøling av massen som skal inn enn EFI som tupper inn bensinen. Blant annet..