Halloen!

For et par måneder siden merket jeg at min gode venn XC70'n klagde litt til meg, ved å skifte gir hardere enn normalt. Dette skjedde typisk mellom 1,2, og 3 gir. Dog uten at bilen ble belastet nevneverdig. Under litt mindre forsiktig kjøring virker det som om alt er normalt.

Den brå og harde vedvarte - og har ikke blitt spesiellt værre - eller bedre siden den gang.

For 18 000 siden flushet jeg kassa hos Bilia i forbindelse med 200 000km service. Dette ble jeg anbefalt da jeg var ny eier av bilen, og jeg hadde interesse for å stelle pent med den. Jeg fikk ingen indikasjoner fra verkstedet om noe feil, misfarget olje, brent lukt el.l.

Jeg besøkte Bilia igjen i denne uken, og ba om å få sjekket opp kassa, og dommen var ikke veldig positiv. De hevder at kassa ikke bør repareres (kunne ikke direkte påvise feil), da km. er såpass høy og bilen såpass gammel. De drenerte litt olje for å lukte på den, og konkluderte selvfølelig at det luktet noe "brent". Altså indikasjoner på at lameller er slitt. Det var ingen feilmeldinger å hente ut. Jeg fikk også slettet adapsjonen (men ingen veiledning for å "kjøre inn kassa" igjen). Konklusjonen fra verkstedet ble at det vistnok er mye "lurere" å kjøpe ny kasse, til den nette sum av 48 000,- Tillegg for montering ca 30 000,- (Ojle og verkstedmateriell kommer helt sikkert i tillegg til dette også. Altså en nett sum av 78 000,- for litt brå giring fra automatkasse. Dette er vanvittig (i mitt hode).

Er det noen som har erfart dette tidligere, hva ble løsningen? Er det å kjøre til kassa på et eller annet tidspunkt havarerer? finnes det automatkasseverksteder på østlandsområdet? Jeg er litt kritisk til å kjøpe brukt kasse fra hogger, da er det lite sikkert at noe kurant kan settes inn.

Hjelp! hva gjør jeg?

Håper noen har tips....

MVH

Geir

XC70 / 2004 / D5 - Summum
Endelig en bil, alt annet har vært lek.