Hei!

Hjelper en venninne som med en V50 som "trøbbler" litt, og historien er som følger;

Det begynte med litt ujevn gangen på tomgang, og litt "puttring" i eksosen. Det ble påstått feil på kat. og denne ble skiftet. Bedre ble det ikke. Så var den en tur innom Bilia, som egentlig ikke fant ut noe. Men så begynte den og gå virkelig dårlig, og den gikk definitivt ikke på alle syl.

Her kommer jeg inn i bildet.

Tok en komptest, og syl 4 hadde null komp. Tok så av toppen, og fant en defekt/brent eksosventil. Skiftet denne, freste sete, sjekke de andre ventilen, sjekket sylindrene osv, skiftet toppakning ++. Etter montering er det jevn og fin komp på alle syl. Den går pent, ryker ikke, trekker bra osv. MEN den har fortsatt tendensen til litt "puttring" i potta på tomgang, og motorlampa kommer stadig tilbake etter nullstilling. Skiftet så alle coilene. Litt bedre, men fortsatt same same.

Diagnose viser feil P0304, som er "Misfire cyl 4". Og det stemmer. Når jeg tar av kablene på syl 4. går den dårligere, men den går mye dårligere når jeg tar av på en av de andre syl. Altså det er "noe" med syl. 4. Det er ikke kompresjon, og det er ikke coil. Leser på nettet at P0304 henvises til kompresjon, coil, insprøytningsdyse eller katalysator.

Videre lurere jeg på hvorfor eksosventilen på syl. 4 var brent og deformert? Det kan også se ut som tilsvarende har skejd på syl 1 . Hva er det de 2 ytterste sylinderne er utstatt for? Den defekte eksosventilen ser ut til å ha vært veldig varm? På hvilken måte kan katalysatoren påvirke, og hvorfor bare på en sylinder?

Og sist men ikke minst; Hva er det neste som skal til for at bilen skal bli "frisk"?