Det som skulle ha vært en enkel jobb, har utvikla seg til å bli et (stort) problem.
Det starta med feilmeldig som tilsa at det var feil på virvelsjellet. Greit nok, MEN får å bytte virvelspjell må toppdeksel av, og får å få av toppdeksel måtte injektorene ut.
OG da begynte problemene, for på denne bilen satt de som støpt el. sveisa fast IKKE til å rikke. Etter å ha snakka med en Volvo mekaniker fikk jeg da vite at de pleide å bruke glidehammer får å
SLÅ de ut. Fikk da tak i glidehammer som skulle passe på Bosch injektorer (det gjorde IKKE den jeg fikk tak i) på grunn av klemringen fikk jeg ikke kloa på plass. Fram med slipemaskinen å fikk modifisert
den så den passa, da røyk den. I settet fulgte det også med et adapter som skulle passe rett på injektoren. Ny samtale med Volvo mekanikeren, og han fortalte at det å dele injektoren var IKKE noe problem.
Som sagt så gjort, delte injektorene en etter en, og satte de sammen igjen med engang jeg fikk de ut. Syl. 1,2,og 3 måtte ha 12 - 15 kraftige slag hver seg får å sleppe. Syl. 4 og 5 greide seg med ca. halvparten.

Så langt alt vel, skrudde av toppdekselet og fikk omtrent hakaslepp. Dette var det synet som møtte meg



IKKE akkurat vakkert. Bilen har rulla 200100 km.



Inne i EGR ventilen etter litt skraping



virvelspjellet var IKKE noe bedre :(





Innsuget like fælt



Dette er det som jeg skrapa ut av EGR ventilen, og gasspjellet



Når jeg hadde gjort rent slangen, og innsuget/toppdekselet var boksen nesten full

MEN, nå var alt på stell. Så rent som jeg greide å få det uten å demontere halve maskin
Rengjorede injetorene, og fikk tak i fresesett så jeg fikk rent annlegget til injektorene. Ny pakning til toppdekselet, og nye kobber pakninger på injektorene.
Monterte nytt virvelspjell, og skrudde resten sammen. Adapterte spjellmotoren, og alt var såre vel (trudde jeg).

Inn i bilen tenning av og på med tenninga noen ganger så jeg fikk fram diesel. Prøvde så å starte, bilen begynte å hoste å viste tegn til liv, MEN ville IKKE starte.
Tok så kontakt med dieselgrossisten, og fortalte hva jeg hadde gjort. Han mente at jeg skulle kjøre en lekkasje test å se hva som skjedde. Okay ned på apoteket å kjøpte 5 engangs sprøyter, fikk tak
noen meter med klar plastslange. Vips så hadde jeg testverktøy.
Syl. 1 og 5 hadde nesten ikke utslag, syl. 2 og 3 steg ca. 6-8 cm. opp i slangen, MEN syl. 4 fylte sprøyta på et blunk (lange blunk ca. 10 sek.)
Ny tlf. til dieselgrossisten, og han mente at jeg skulle bytte injektoren på syl. 4 Ny injektor ble bestilt, henta og montert. Ny prøve, MEN nå var maskinisten helt død. Gjorde/gjør IKKE et slag når jeg
prøver å starte. Fikk så lest av feilkoder, og følgende koder kommer opp:

ECM
-2BAA Partikelfälla - Värde Felkoden är funnen aktiv.
ECM
-8410 Spänningsmatning 1 - För låg signal Felkoden är funnen aktiv.
ECM
-6663 Glödstiftsreglering - Felaktig signal Felkoden är funnen inte aktiv.

Når jeg sjekker videre kan det se ut som om jeg har fått feil injektor. Her er den orginale:



Og her er den jeg har fått:



Som dere ser er nummeret 0445110 likt, men på den nye er tallet 251 skrapt bort, pluss at den nye har en sirkel med tallet 2 i seg.
Er ikke dette til en D5 motor? Dieselgrossisten har tatt ferie, og er IKKE tilbake før 1 August. (jeg har prøvd å sende mail men får straks beskjed om de har ferie)
JEG ER IKKE UTE ETTER Å HENGE NOEN, MEN jeg skulle gjerne ha vist om noen av de feilkodene jeg har nevnt kan gjøre så bilen ikke starter..
Lenge å vente til 1 August..
Kan injektoren ha tatt drepen på
ECM
'en??
Kan noen her helpe meg med å få prøvd
ECM
'en??
Finner IKKE noen sikringer som er gått, så gode forslag tas imot med takk..