Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 18 av 65 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 28 ... SisteSiste
Viser resultater 426 til 450 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Antall takk

Standard

Jeg har lyst til å sugetrimme 16v'n min, men samtidig kunne kjøre den langs veien

Budsjettet er ikke enormt, og motoren kunne trengt en overhaling da den har gått snart 330k... Problemet er bare at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre, begynne med eller hvordan, så jeg kunne trengt litt hjelp.
    Jeg kan å skru, det er ikke det som er problemet, det er bare det at jeg ikke tør å begi meg utpå noe med denna motoren da jeg ikke har sted å stå og bruker den hver dag

Forhåpentligvis får jeg godkjent vinterbilen før september og da kan jeg bruke hele vinteren på å bygge 16v'n.

Så jeg lurer litt på hvor mye jeg kan ta ut av motoren på org, chippa sprut, dyser og ventiler.
    Tenker på kvasse kammer i førsteomgang..
    Men som sagt, er helt blank på det området så kan egentlig trenge hjelp fra a til å...

Tenker jeg heller skulle tatt understell i vinter, men siden toppen må ut i vinter for overhaling så tenker jeg at jeg heller kan ta understellet etter jeg har tatt motoren...

Så om noen snille sugissjeler kunne hjulpet meg hadde jeg blitt veldig taknemlig!
    - HvedingN

- 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Antall takk

Standard

Kan handle meg blakk og i lån på deler, det jeg mangler er egentlig ei liste som forteller meg hva jeg skal ha, som passer sammen for å få en morsom sprek men ikke minst kjørbar sugis...

Edit: Går helt fint for meg at du skreiv det der altså! Er forsåvidt sånt jeg trenger, bare litt mer sammensatt av hvilke effekter, kammer o.l det kunne passe til
    Sist endret av Espen Hveding Nordgård; 24/07/11 kl 17:43
    - HvedingN

- 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av HvedingN Vis post
    Kan handle meg blakk og i lån på deler, det jeg mangler er egentlig ei liste som forteller meg hva jeg skal ha, som passer sammen for å få en morsom sprek men ikke minst kjørbar sugis...

Edit: Går helt fint for meg at du skreiv det der altså! Er forsåvidt sånt jeg trenger, bare litt mer sammensatt av hvilke effekter, kammer o.l det kunne passe til
    Du kan få 100Hk/liter veldig kjørbart selv som sugis, om du gjør de riktige tingene. Men spørs om du må droppe original motorstyringa da, med mindre du får noe til å lage en spesifikk chip for deg...

Innsug, eksos, kammene osv. må nok også byttes ut... og skreddersys til formålet. Jeg har nogenlunde kjørebare 60hk/L på B230F'n som jeg har i den foreløpige hverdagstralla, den har vel VE på noe ala 85% sikkert på maks, og engentlig er det ingenting som er avstemt eller tilpasset hverandre på den, men så er jo det mindre effekt enn det en B234F har originalt... Men så har jo jeg 8v toppen, og jeg bearbeidet den før jeg egentlig hadde kunnskaper nok. Samt motorstyringa passer ikke med kammen helt osv...

B234F har vel ala 67hk/l en plass men veien derfra og opp til 100hk/l OG få det hverdagsvennlig, sammtidig som den føles kvikk og sporty, er ganske "lang" om ikke annet forholdsvis dyr...

Vil du ha original "feel" men mere guffe, kan en litt mindre restriktiv eksos evt. et grenrør som matcher til originaloppsettet og en økning av løft på kammene (men beholde mest mulig lik durasjon) gi et lite hopp, det bør gå også uten å fikkle noe på motorstyringa...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Antall takk

Standard

Tenker mest på å prøve å beholde det orginale sprutet pga kostnader egentlig...
    Tenkt på chip herifra http://www.hi-tuning.com/item_list.p...t=item&lang=se

Har ikke sett på noe detaljer, men de skal jo gi litt mer futt så regner med de gir bakgrunn for mer effekt ved videre trimming.

Sett på litt kammer herifra, men veit ikke helt hvem av de som passer best, osv...
    Jeg veit heller ikkeno om hvor mye løft og hvor lang durasjon de org kamma har.
    http://www.enem.se/kamaxlar.asp#VOLVO

Eksos er jo noe jeg kan få gjort noe med kanske fort og fint, men grenrøret bør jeg nok få hjelp med Hvor stort bør eksosanlegget være? Holder det orginale egentlig?

Holder det med jobb på toppen eller bør jeg gå løs på bunndelen og?

Og forresten, hva gjør egentlig balanseakslene i den blokka?
    - HvedingN

- 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Antall takk

Standard

Hvor mye har eksosanlegget å si for en trimmet sugemotor?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Hvor mye har eksosanlegget å si for en trimmet sugemotor?
    Selve dimmensjonen etter grenrør og kollektor må ikke være for liten, men trenger ikke være så stort som på turbo, såfremst ikke effekten er lik såklart...
    etter siste kollektor er det samme spilleregel som for turbo... minst mulig motstand...

Før siste kollektor altså eksosanlegg ifm pirmærene og sekundæren(e) har VELDIG mye å si for karakteristikken for motoren...og det har mere å si på sugis enn turbo

Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Antall takk

Standard

I volvon med v8'ern er det egentlig ikke plass til stort uansett.
    Har block huggers som ender i så pen vinkel som mulig (ikke langt unna 90 grader)
    Men derfra og ut er det relativt fri fløde..
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    I volvon med v8'ern er det egentlig ikke plass til stort uansett.
    Har block huggers som ender i så pen vinkel som mulig (ikke langt unna 90 grader)
    Men derfra og ut er det relativt fri fløde..
    Du har egentlig ikke så mye å hente på den V8-ern din uansett med grenrør, annet enn å løfte VE'n på kun ett turtall siden du har "crossplane" veiv (altså det kommer kun ett stempel opp i gangen på hver banke) du kan såklart få klina det ut litt hvis man bruker steg-primærer. Om ikke annet så vil vel "megafoner" eller divergerende trakter bak primærkollektoren på hver banke funke bra (løfte VE'n over hele fjøla) og en "X" pipe som sammler røra fra begge bankene til slutt (eller bare en vanlig kollektor hvis du har ut i singlepipe) Kan spre det ut litt med 4-2-1 på hver bank også, men effekten av det er lite i forhold til strevet når du ikke har "flatplane" (vanlig firer) veiv...

Er en grunn til at feks. ferrari og judd bruker "flatplane" veiver og det har ikke BARE med turtall å gjøre... Ligger mye "ekshaust scavaging" tanker bak det også

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

..og de bruker de veivene for å fjerne vibrasjoner..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere matgra sin avatar
    Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Tynset/Nannestad
    Antall takk

Standard

Hei, er ny på forumet her, å lurte på om noen kan hjelpe meg med budsjett trim. Har en 1986 Volvo 740 GL med K-motor av typen sliten. Noen som kan forklare meg hvordan jeg kan ta ut 150hk uten å montere turbo, hvilken inngrep som skal til osv. Er forholdsvis blå på dette fra før så hadde vært godt med litt hjelp. Motor og bil er helt orginalt. Også lurte jeg på tips til en clutch som itte slurrer i hjæl bære man prøver å spinne

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av matgra Vis post
    Hei, er ny på forumet her, å lurte på om noen kan hjelpe meg med budsjett trim. Har en 1986 Volvo 740 GL med K-motor av typen sliten. Noen som kan forklare meg hvordan jeg kan ta ut 150hk uten å montere turbo, hvilken inngrep som skal til osv. Er forholdsvis blå på dette fra før så hadde vært godt med litt hjelp. Motor og bil er helt orginalt. Også lurte jeg på tips til en clutch som itte slurrer i hjæl bære man prøver å spinne
    Oi......
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

kan ikke hjelpe deg med det første, men en orginal turboclutch mener jeg skal passe på din motor, du får den for cirka 1700 på pedersens-racing.no. men en orginal clutch holder vel også til litt spinning, min begynte å slure på 0,2-0,3 bar med en F motor, altså cirka 140-150 hk. og den var sliten. men dette er vel ikke helt riktig sted å diskutere det.

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    kan ikke hjelpe deg med det første, men en orginal turboclutch mener jeg skal passe på din motor, du får den for cirka 1700 på pedersens-racing.no. men en orginal clutch holder vel også til litt spinning, min begynte å slure på 0,2-0,3 bar med en F motor, altså cirka 140-150 hk. og den var sliten. men dette er vel ikke helt riktig sted å diskutere det.
    Retter litt på denne.. Orginal 740 Turbo clutch må i tilfelle brukes.
    Men 150hk? og budsjett-trim? ikke for å være ekkel, men da bør du vurdere å skifte motor. De der er ikke noe særlig å starte med. De ser like ut utvendig, men er forskjellig innvendig. andre stempler, annen utforming av topp. mindre eksosventiler enn alle andre volvo rødmotorer.

Starter du med en Nyere B230F motor i god stand. 531 topp, mirafreste ventiler og seter, glatte ut støpearr i forbrenningsrom, jevne ut støpeskjøter i innsug og eksoskanaler, K,H, eller VX kam, tar av 0.5-0.8mm på toppen, og litt større eksos, så er du på nærmere 140hk enn med K motoren
    Sist endret av Ola Moen; 25/07/11 kl 00:54
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Tynset/Nannestad
    Antall takk

Standard

Hmm, je har itte et snev tå peiling da det gjeld slike ting, men tenkte å holde meg tell forgasser motor, men er det mye jobb å bygge om tell insprut?
    Garasjetråd
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...%C3%A5d-UPDATE!

Matz

En Volvo er alles bønders drøm, om traktorn stopper tar Volvon jobben like lett ;D

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Det er fort litt jobb om du ikke har gjort det før, og når bilen i utgangspunktet har forgassermotor. Bensinpumper i tank, bensinrør, elnett på motor som skal kobles inn i bil osv.

Men et annet forslag.
    Om jeg ikke misforsto deg fullstendig, så er du egentlig ikke ute etter en masse power, men noe som er et hakk bedre enn det du har?

Om du kommer over en rimelig B230A motor som fungerer. så får du planet toppen 0,5mm. få tak i en K-kam.
    Bruk innsuget fra den K-motoren du har, og sett på en 38-38 weber fra Ford Granada 2.8. koste på deg et 2,5" anlegg, så går det igrunn greit det også
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Men 150hk? og budsjett-trim? ikke for å være ekkel, men da bør du vurdere å skifte motor. De der er ikke noe særlig å starte med. De ser like ut utvendig, men er forskjellig innvendig. andre stempler, annen utforming av topp. mindre eksosventiler enn alle andre volvo rødmotorer.

Starter du med en Nyere B230F motor i god stand. 531 topp, mirafreste ventiler og seter, glatte ut støpearr i forbrenningsrom, jevne ut støpeskjøter i innsug og eksoskanaler, K,H, eller VX kam, tar av 0.5-0.8mm på toppen, og litt større eksos, så er du på nærmere 140hk enn med K motoren
    En overhaling av K-motoren med original V-kam så har du 136 hk i følge Volvo.... Må vel sies å være en bra start?
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

Medlem siden
    22. juli 2011
    Sted
    Tynset/Nannestad
    Antall takk

Standard

Takk for svar, nei er itte ute etter power, bære det lille ekstra , er førstegangsprosjekt så tenkte je skulle prøve meg fram
    Garasjetråd
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...%C3%A5d-UPDATE!

Matz

En Volvo er alles bønders drøm, om traktorn stopper tar Volvon jobben like lett ;D

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post

Ikke at det at den har mindre eksosventiler har noe å si da... er snakk om så små mengder avgass uansett for 150hk... faktisk er eksosventilene i største laget på rødblokk.... hadde vært MYE mere praktisk med en større innsugsventil mtp arealet i innsugshullet...

Angående eksosen så er det den fantastisk teite knekken som er største problemet... eksosen (og spess under "blowdown") vil helst fortsette rett fram i rettning eksosventilskaftet, men på en 530 topp feks. så er det første den møter bokstavelig talt en vegg, og så skal den så snu nesten 90* før den får fritt leide

Største problemet med K motor er jo at toppen har "dieselkammer"... dvs. helt flatt, også foregår forbrenningen i ei grop i stempelet isteden. Altså inget kammer rundt ventilen = dårligere styring av gassene = mindre hastighet på gassene = mindre fyllingsgrad... samt det er groper for ventila i stempelet og putter man bare en annen kam feks. med mere løft og litt mere forskudd eller etterskudd vil sannsynligvis henholdsvis endten innsugs- eller eksosventil ta i stempelet...

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Takk for svar, nei er itte ute etter power, bære det lille ekstra , er førstegangsprosjekt så tenkte je skulle prøve meg fram
    Dra til Sverige og kjøp deg en 740 GLE med B234F motor (altså GLE 16v) delebil, så flytter du over det du trenger...

De motorene har vel 155hk originalt om jeg ikke tar helt feil, og den er et mye bedre utgangspunkt om du skulle finne ut at du vil gå bananas senere, både det skulle være noe trykksatte greier eller noe som suger...

I tillegg har den en veldig fin momentkurve (mere "flat") og bruker mindre suppe siden den har tennpluggen i midten og "motarbeider" seg selv mindre

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Tromsø
    Antall takk

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Forzaa Vis post
    Hva er det meste noen hær på forumet har klart få ut av hk/nm i en rødblokk sugemotor da?

Meste jeg har klart til nå er 307hk på¨navene målt i Dynapack.

2.8 ltr 16V sugemotor det.
    Har forbedret dette idag.

Det meste jeg har klart nå er 329hk på navene målt i Dynapack.
    Er bygd etter Rcn reglement så denne har katalysator.

3 ltr 16V B230 motor.

Noen andre som har bygd storvolum rødblokk 16V sugemotor med gode resultater?

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Da er det bare å fortsette på min motor da men den forblir på 2316cc.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Antall takk

Standard

Begynner å bli bra det med 329 på nava Er det en E30 som får den?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Tromsø
    Antall takk

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Stig Vis post
    Begynner å bli bra det med 329 på nava Er det en E30 som får den?
    Står i en E 30 ja å eiern er 64år å kjøre skole lærer

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Forzaa Vis post
    Står i en E 30 ja å eiern er 64år å kjøre skole lærer
    Rå gammling! Åssen maskin? 12 eller 24v?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Tromsø
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Rå gammling! Åssen maskin? 12 eller 24v?
    3 ltr 16V B230 motor

Side 18 av 65 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 28 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •