Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 50 av 50

Tråd: Mekaniske løftere på 16v motor?

Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Fredde Holmgren har kjørt med standar hydrauliske og ofte varvet 8500rpm (omslipte orginalkammer fra enem).
    Så tror det går. men det måtte være kamaksler som var laget for hydrauliske løftere
    Jeg kjøpte en 16V turbomotor av en svenske en gang (som jeg selvsagt aldri fikk montert) med GT42, GLT kammer og hydrauliske løftere, han hadde turtallssperra på 8500 og påsto han hadde plaga den mye på 7500-8500 Så det gikk visst. Dette var på en 230 blokk uten underspyling.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Alle Volvo 340/440/460/480 med motoren med det snodige toppdekslet har samme mekaniske trykkere, med delenr. 3342107

Motorkoder: B172K, B172KD (Volvo 340), B16F, B18E, B20F (Volvo 440/460)

Har 16 slike, men trenger andre shims da den minste jeg har på 3,775mm ga en ventilklaring på 0,10mm.. :(

Og siden disse er så herdede, er det vel ikke bare bare å slipe dem lavere?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Takker så meget
    Da skal jeg skaffe 16stk slike og ordne noen kamaksler til senere bruk!
    Joda, det går fint å slipe de ned. motorbyggerne har maskiner til dette. De er som oftest gjennomherdet så er ingen problem (hvertfall med orginaltrykkere, som er fra SKF)
    One Ring to rule them all

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Jeg kjøpte en 16V turbomotor av en svenske en gang (som jeg selvsagt aldri fikk montert) med GT42, GLT kammer og hydrauliske løftere, han hadde turtallssperra på 8500 og påsto han hadde plaga den mye på 7500-8500 Så det gikk visst. Dette var på en 230 blokk uten underspyling.

Ja, jeg har lest andre har gjort dette også! men hvorfor klarer noen og andre ikke?
    Jeg vet om folk som burner mye å har de samme dekkene hele sommern

Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Husker ikke om det var større kapasitet på oljepumpa på den, men det kan jo ha litt sammenheng med oljeresurser? Kjører en med underspyling og 16V med hydrauliske løftere på original pumpe kan det jo virke logisk at det kan bli litt dårlig trykk i perioder ved slike turtall.

Samtidig så er du selvsagt inne på noe, men tåler det din bruk så tåler det andres også, derfor burde du prøvd!
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Antall takk

Standard

hva med no sånt evnt om du ikke skal ha hydrauliske løftere?
    http://kmcams.com/product_info.php?c...roducts_id=386

Registrerte brukere JEMracing sin avatar
    Medlem siden
    07. april 2010
    Sted
    Larvik (kongeriket sundet)
    Antall takk

Standard

Jeg også var litt i tvil angående bruk av hydrauliske løftere fremfor mekaniske løftere. Trur det skal gå bra å bruke hydrauliske løftere så lenge man har en god oljepumpe og oljekjøler.(Kommer litt an på oppsettet og hvor mye man skal varve også
    Vet at ved lengre tids bruk av smøreolje eller spesielt ved høy oljetemperaturer vil oljen brytes ned kjemisk slik at den kan skumme.
    Oljen er tilsatt antiskummings middel som punkterer bobler som blir i toppdekselet.

Oppsettet jeg går for: B230FT,16v GLT topp med hydrauliske løftere, sportsfjærer,F svinghjul (lettet ca. 5kg).

Bruksbil: Transporter 2.5tdi 4 motion
    Konebil: Volvo v70N 2001mod. 2l turbo.
    Sommerbil: Volvo 940 98mod. ("300hk oppsettet")SOLGThttp://forum.vccn.no/showthread.php?t=14552
    Sommerbil: volvo 144 74mod. prosjekt b5204t2 http://forum.vccn.no/showthread.php?...204T2-prosjekt
    Banebil/prosjekt: volvo 240 turbo b230ft,16v (487hk/636nm)http://forum.vccn.no/showthread.php?...Volvo240-Turbo

Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Antall takk

Standard

Fant ut at det ikke var så stort problem med hydrauliske trykkere når jeg satte inn en høykapasitets oljepumpe fra KG, det bader godt med olje under toppdekslet på motoren min nå.

Hadde ikke tenkt å bruke hydrauliske, men hadde ikke råd til å ta den helt ut med omslip av kammer akkurat nå..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Fant ut at det ikke var så stort problem med hydrauliske trykkere når jeg satte inn en høykapasitets oljepumpe fra KG, det bader godt med olje under toppdekslet på motoren min nå.

Hadde ikke tenkt å bruke hydrauliske, men hadde ikke råd til å ta den helt ut med omslip av kammer akkurat nå..
    Den som KG selger er samme som FT/FK med underspyling. Jeg hadde problemer med trykket selv med en slik pumpe. Da med turbo, underspyling og hydrauliske løftere. Trykket kom aldri over 3,5bar, prøvde med mange viskositeter på olja og helt åpen termostat i oljerkjøleren. Oljelampa blinket til av og til på tomgang også, og jeg kunne se tydelig slitasje på ramlagrene etter 18000km. Nå har jeg mekaniske løftere og omslipte kammer sammen med en kulelagret turbo med restriktor på oljetilførsel og en ny orginal Volvo oljepumpe. Neste steg blir tørrsump om det ikke hjelper. Men det koster en hel del høvdinger, og jeg gidder ikke å kjøpe brukt.

Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Antall takk

Standard

Har forstått at det blir lite trykk om du har underspyling i tillegg ja, men siden jeg bygde på en '91 B230FB uten det, og heller ikke har turbo så klarer det seg godt. Har ikke montert oljetrykksmåler da, men det ser veldig bra ut hittil ihvertfall.

Er det Melling Volvo bruker på FT/FK altså? Trodde kanskje KG solgte en "kopi", siden den originale til Volvo koster en liten formue mer..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Antall takk

Standard

Har forstått at det blir lite trykk om du har underspyling i tillegg ja, men siden jeg bygde på en '91 B230FB uten det, og heller ikke har turbo så klarer det seg godt. Har ikke montert oljetrykksmåler da, men det ser veldig bra ut hittil ihvertfall.

Er det Melling Volvo bruker på FT/FK altså? Trodde kanskje KG solgte en "kopi", siden den originale til Volvo koster en liten formue mer..
    Blir nok rikelig med olje når du ikke har underspyling eller turbo ja. Er sikker en ettermarkeds del KG selger. Men kapasiteten tørr jeg påstå er den samme som den orginale FT/FK pumpa. Drevene er ca 5-7mm bredere på disse kontra de som ikke har underspyling.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Kan bekrefte at de er litt breiere

Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Antall takk

Standard

Kan bekrefte at de er litt breiere
    Er det enda breiere drev på den KG selger kontra std FK?
    Mener dette spørsmålet har vært oppe mange ganger på ulike forum, og alltid så har konklusjonen blitt den samme. KG sine høyeffektspumper er de samme som orginalt i FK. Jeg skal ikke påstå 100% at de er like.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Den kg selger er den samme typen ja. Hvilken som er best aner jeg ikke...
    Men orginal volvo ser hvertfall litt bedre ut og gir litt bedre kvalitets følse...

Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Antall takk

Standard

Den kg selger er den samme typen ja. Hvilken som er best aner jeg ikke...
    Men orginal volvo ser hvertfall litt bedre ut og gir litt bedre kvalitets følse...
    Jeg kommer ihvertfall til å kjøre Volvo orginal.

Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Antall takk

Standard

Joa, men Melling er jo et anerkjent merke "over there", så jeg kommer ikke til å bekymre meg for kvaliteten.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Antall takk

Standard

Joa, men Melling er jo et anerkjent merke "over there", så jeg kommer ikke til å bekymre meg for kvaliteten.
    Husker det ble brukt en slik en i bilsport sin Turbocontainer, minnes at det stod at det ikke var Volvo kvalitet over denne..... Funksjonaliteten kan jo være bra fordi.

Medlem siden
    07. april 2010
    Sted
    Antall takk

Standard

Noen som vet om b234 kom med mekaniske løftere orginalt? Er vel levert 3 forskjellige 16v topper mener jeg.
    Er det forskjell på kammene ved bruk av hydrauliske eller ved bruk av mekaniske løftere da?

Sommerbil: Volvo 940 98mod. ("300hk oppsettet")SOLGThttp://forum.vccn.no/showthread.php?t=14552
    Sommerbil: volvo 144 74mod. prosjekt b5204t2 http://forum.vccn.no/showthread.php?...204T2-prosjekt
    Banebil/prosjekt: volvo 240 turbo b230ft,16v (487hk/636nm)http://forum.vccn.no/showthread.php?...Volvo240-Turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Antall takk

Standard

Kom nok bare med hyd løftere. Jeg har ikke sett i b204 toppen, men penta toppen (aq171c)er ganske like b234 med hyd løftere.
    Var vel mekaniske i r-sport toppen men det er jo sjelden fisk.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

Medlem siden
    07. april 2010
    Sted
    Antall takk

Standard

Sendte mail til km cams angående bytting fra hydraulike til mekaniske løftere.
    Lurte da på hva som måtte gjøres med GLT kammene for å bruke mekaniske løftere + pris på mekainske løftere og lash caps.

Svar fra KM cams:
    De originale GLT kammene er laget med hydraulisk kamprofil.
    Det vil si at det ikke er noe "rampe" på kamprofilen som tar opp for ventilkaringen.

Pris for 16 Mekaniske løftere 2400,-
    Pris for omslip av kammer 3600,-
    Pris for 16 Lash caps for shimsing 640,-

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

dei selger vel mekaniske løftarar til 16v på ksr såg det ut som no

Registrerte brukere wetterhus sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Antall takk

Standard

Det er jo ingen av dere som sier noe om valg av kamprofil, ventilfjærer, ønsket effekt osv.
    Er jo en mengde variabler som gjør valg av oppsett forskjellig.

Men rent generelt er hydr.løftere helt greit opp til 7500 rpm så sant riktige ventilfjærer og innspenningstrykk blir brukt.
    Vi har god erfaring med std GLT kammer, doble ventilfjærer laget på spec og effekter på 600+ hk.
    Vi har nå også løst problemet med oljepumpedrevet på B234 motorene. har nå drev i billetfrest alu ferdig eloksert for bedre slitasjestyrke. Dette er nå lagervare. 1850,- + mva. Leveres i blå eller naturfarget.
    Mvh
    Torgeir
    www.wetterhusracing.no

Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Velkommen hit, Torgeir.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Problemet er vell bare skruen som går av? ikke reimhjulet?

Registrerte brukere wetterhus sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Antall takk

Standard

Skruen er ikke problemet, men godset rundt sentrum av hjulet.
    det blir sprekkdannelser i dette området.
    problemet kommer for fullt når man begynner å få mer motstand/moment over hjulet grunnet hardere ventilfjører/kamprofiler.

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •