Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
0,9 BAR ladetrykk uten intercooler på pumpebensin og uten vanninnsprut er ingen god idé.

På generelt grunnlag er det slik at rødmotorene til Volvo bare fungerer når de får mellom ca. 26 og 36 grader fortenning ved fullt ladetrykk. Sånn er det bare. Dette er det de MÅ!! ha for å fungere. At tenningskurven tilpasses motorens reelle behov av noen som vet hva de driver med og som kan sette opp og analysere en motors funksjonsevne anbefales på det aller, aller sterkeste. Se bildet under her.
Det er opp til oss som eiere å se til at dette kan gjennomføres enten ved bruk av intercooler, vanninnspurt, høyoktan drivstoff eller redusert kompresjonsforhold. Her må den enkelte velge sin foretrukne strategi for å unngå tenningsbank, men overdrevet tenningsretard sløser bort den potensielle effektgevinsten.

Tenningsbank knekker ALT og det svakeste leddet ryker først, i ditt tilfelle toppakningen. Med forsterket toppakning er det stemplene som ryker.

Oppsettene som gav resultatene som sees under her er ikke helt identiske, men de er ganske like og resultatene skulle og burde egentlig vært helt like, men bare dersom begge motorene ble kvalitetssikret, satt opp og mappet på samme sted av samme mann.
Ta alltid ladetrykkskurven, ladetrykkstyringen og ikke minst tenningsmappet så seriøst som du bare klarer fordi disse to er, som du ser, voldsomt avgjørende for sluttresultatet.

Ja det er klart, kjøpte denne bilen av en som visste fint lite om den.
Se der ja det er helt klart, hadde tenkt å ta turen til trond stensbøl, bare jeg får alt sammen igjen
Tenkte å holde meg på 0,7 før jeg får på vanninnsprut, det burde vel gå fint
Derfor jeg må få bytta wastegaten også da den er ustabil, plutselig lader den 0,9 så er det 0,5 på neste tur
Setter stor pris på tips da jeg aldri har drevet med slik gasserturbo opplegg


Sent from my iPhone using Tapatalk