Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: sbrech 265GLE-79 ambisjon

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1

    Medlem siden
    17. april 2010
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    116
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard sbrech 265GLE-79 ambisjon

    I tilfelle interesse har jeg bestemt meg for å legg ut endel om mitt 265GLE prosjekt. Jeg starter med en liten innledning, fyller ut mer underveis.

    Dette blir neppe noen "work log" da jeg begynte på dette for en god stund tilbake og er elendig når det gjelder å ta vare på historikken. Mangel på historikk skyldes også at det nåværende målsetning har tatt lang tid å utvikle seg. Dette startet med enklere og mer beskjedne målsetninger, men et prosjekt har blitt til etterhvert.

    Opprinnelig skulle jeg bare ha en ekte (PRV) 265. En 265 med redblokk er ikke annet enn en 245. Det finnes mange ekte 245 modeller derute.

    Litt bakgrunn:
    Jeg har hatt endel 264 biler siden ca 2004, da jeg fikk min første ved en tilfeldighet. Vi hadde hatt en 80-modell 244/B19/M45 som kone-/ familie bil i mange år, men rusten tok den til slutt. Jeg likte aldri den bilen, men lojal traver hadde den alltid vært. Som erstatning kjøpte vi en brukt Volvo som jeg syntes så ganske kult ut. Jeg fant ut først da jeg kom for å prøvekjøre at den var en 264.

    Min første tur i en 264/B27/M46 fikk jeg bakoversveis. Jeg ante ikke at Volvo bygget slike biler som var så gøy å kjøre. Da jeg endelig fikk høre at PRV var noe dritt, var det for sent å gjøre noe med det. Jeg var blitt frelst.

    Nå har jeg kjørt diverse 264/PRV biler i nesten 20 år uten at en eneste av de såkalte PRV svakhetene slo til. Jeg tror at hvis syntetisk olje hadde blitt spesifisert av Volvo da motoren kom på 70-tallet, ville PRV ha fått en annen skjebne med Volvo. Andre utgaver av PRV (typ. Renault/ Peugeot) der syntetisk olje var spesifisert av fabrikken, hadde ikke samme smørings svikt som Volvo versjonene gjorde.

    264/PRV er noe sjeldne. 265 biler er nesten ikke å drive opp. Men jeg hadde bestemt meg for å finne en 265 som jeg kunne ta meg råd til, som ikke var gjort om til 245. Fortrinnvis skulle jeg ha "gamle type" utseende, men foretrekker den nye bakparti. Catwalk trim skulle jeg også ha.

    Jeg fant aldri drømmebilen min (Jeg har faktisk kommet over noen slike i ettertid.) men tok til takke med det nærmeste jeg kunne komme i min prisklasse. Jeg fant bilen i gamle svenska200klubben.se. Bildene ble tatt i 2015.

    Dette er første innlegg om prosjektet. Det blir flere innlegg utover. Bilen blir litt spesiell når den endelig er ferdig i denne omgang.

    Høres
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Sist endret av sbrech; 02/02/22 kl 13:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •