Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Heving av v70 awd, hvilke dekk?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard Heving av v70 awd, hvilke dekk?

    Heisann!

    Tenkte å bytte ut vinterdekkene på v70'n min med vinterdekk i høyere profil. Noen som vet hva jeg bør gå for?
    I dag sitter det 195/65r15. Ønsker så høy bil som mulig uten og ødelegge kjøreegenskapene helt ved vanlig kjøring.
    Evt, andre muligheter for å øke fremkomligheten i snø? (Untatt å bytte bil da, er selvfølgelig ikke den beste bilen å bruke til sånn, men morro læll )

    Fått helt dilla av å kjøre i snø, helt siden jeg kom opp en nedsnødd, lang skogsveg. Hehe.

    Setter stor pris på svar !

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Hva du bør gå for er vanskelig å svare på. Du må holde deg innenfor 5% økning i rulleomkrets i forhold til dekkdimensjonen spesifisert i vognkortet, dette for ikke å påvirke speedometer og odometer mer enn tillatte marginer. Effektiv økt fremkommelighet ligger da kun i bakkeklaring, og er ikke mange centimetere det er snakk om da, kanskje to eller tre centimeter. Dette altså om du holder det lovlig.

    Om vi ser bort fra lovligheten, så gjenstår vi med plassproblemet.
    P80
    er ikke kjent for god plass i hjulbuer, og selv om
    AWD
    har noe bedre bakkeklaring i utgangspunktet, må du tillate understellet å komprimere og flytte på seg, så stort mer enn original rulleomkrets og bredde blir nok vanskelig på originalt understell og skjermer, om du ikke vil subbe.

    Kjøreegenskapene dikteres mer av dekkene enn av størrelsen, selv om man i ekstreme tilfeller merker forskjell.

    Det blir spekulering, men om vi tar utgangspunkt i en kjent dimensjon som passer fint på bilen din, 225/45-17, så er det innenfor 0.16% av rulleomkretsen til 195/65-15. Går du opp ett hakk profil får du 195/70-15, og 3% økning i rulleomrets - men mer ballongprofil på dekket, og høyere fare for subbing i innerskjerm og skjermkanten.

    Konklusjonen er at du lovlig ikke får særlig mer bakkeklaring enn du allerede har. Bilen din blir aldri en rock crawler uansett, men min gamle
    AWD
    hevda seg fint gjennom 25cm snø med riktige dekk - skal du ha fremkommelighet, hadde jeg investert i gode vinterdekk, i samme dimensjon du har. Du vil ikke tro hvor mye grep man kan få på dyp snø og is bare ved å velge riktig dekk.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. Takk Hypnotisk takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Har Hakka 8 215/60x16 på min V70XC
    AWD
    og det funker fint,usikker på om det går på vanlig V70. Helt ok på svingete vinterveier og krabber som fy i dyp snø og fokkskavler. Mener jeg fant ut at de var noen % for store i forhold til lovlig,men speedometeret viser det samme som GPSn nå.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  5. Takk Hypnotisk takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar! etter en liten ringerunde forstår jeg at dette blir vanskelig. Har hørt at 215/75R15 skal passe, men det tviler jeg på uten at jeg evt må bruke spacere eller fåtaki et "lift-kit" Min lokale dekkforhalder anbefalte evt 205/70R15. Tror det billigste (og kanskje beste) måten er og kjøpe kjettinger til alle 4 hjulene. Det vil jeg tro fungerer. Tenkte å bruke snøkjettingen fra Thule (12mm kjetting med manuell spenning, Thule CB 12 080).
    Det eneste som plager meg er at bilen er såpass lav så snøen pakker seg så fryktelig under bilen.
    Det beste er nok å invistere i sikkelig gode dekk, evt kjettinger da vil nok fremkommeligheten øke betraktlig.

    På min er det nye Nivomat dempere bak + fjærer. Men syns fortsatt bilen er lav. Vurderer å kjøpe slike gummiklosser man legger mellom fjæra selv om jeg tviler på at det hjelper noe, da disse egentlig er for utslitte fjærer.

  7. #5
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    215/65R15 er det største dekket som du bør satse på til denne bilen. Det blir 4,094% økning iforhold til rulleomkrets, då er bilen fortsatt lovleg. Forutsetning er at det er plass under hjulbuane, eg ser for meg at det kan kanskje ta i framskjermane dine når du er i sving. Dekket er ca 3cm høgare og ca 2cm breiare enn det orginale 195/65R15.

  8. Takk Hypnotisk takket for denne posten
  9. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Om du bruker kjettinger, husk på at disse kun skal brukes til å komme seg ut av vanskelige situasjoner. Viskosekoblinga di har ikke godt av forskjellig rulleomkrets på dekka, og kjettingee lwgger på litt omkrets.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. Takk Hypnotisk takket for denne posten
  11. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Om du bruker kjettinger, husk på at disse kun skal brukes til å komme seg ut av vanskelige situasjoner. Viskosekoblinga di har ikke godt av forskjellig rulleomkrets på dekka, og kjettingee lwgger på litt omkrets.
    Blir vel ikke noe forskjell i rulleomkrets om jeg bruker kjettinger på alle 4 hjulene?

  12. #8
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    I utgangspunktet ikke, om alle kjettingene er strammet like hardt osv, men det blir flisespikking. Kjettinger legger uansett til en del ubalanse i hjulet, så det er ikke laget for permanent kjøring i høy hastighet. Spesielt om du har litt ballong på dekka er det å kjøre hardt med kjettinger risikosport, om en av taggene får tak på skjermen kommer du til å ha en mindre hyggelig opplevelse
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. #9
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Mener bruksanvisningen til disse awd-bilene sier at kjettinger kun skal brukes foran, men det kan være for å hindre tullinger fra å bruke kjettinger bare bak..
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  14. #10
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    I utgangspunktet ikke, om alle kjettingene er strammet like hardt osv, men det blir flisespikking. Kjettinger legger uansett til en del ubalanse i hjulet, så det er ikke laget for permanent kjøring i høy hastighet. Spesielt om du har litt ballong på dekka er det å kjøre hardt med kjettinger risikosport, om en av taggene får tak på skjermen kommer du til å ha en mindre hyggelig opplevelse
    Ref Top gear S22E6 (Clarkson & May redder Hammond fra Wolf Mountain i Canada, i hver sin 4x4 pickup)
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  15. Takk mrstfu takket for denne posten
  16. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Ref Top gear S22E6 (Clarkson & May redder Hammond fra Wolf Mountain i Canada, i hver sin 4x4 pickup)
    Godt referert. Får man fart på hjula og stramminga løsner elns, har man fort skader utover det kosmetiske og, om det skulle vikle seg inn i felg og bremsecaliper, eksempelvis.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  17. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Til mitt bruk så blir aldri kjettingene brukt i høy hastighet, kun på litt "offroad" kjøring med mye snø, og der bruker jeg ikke så mye annet enn 1.gir :-)

  18. #13
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Godt referert. Får man fart på hjula og stramminga løsner elns, har man fort skader utover det kosmetiske og, om det skulle vikle seg inn i felg og bremsecaliper, eksempelvis.
    POWER!!
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  19. Takk mrstfu takket for denne posten
  20. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde gått opp til 16" felger å brukt 205/60-16. Da mister du ikke så mye kjøreegenskaper som med (ballong) dekk.

Lignende tråder

  1. Hvilke fjærer og dempere V70 AWD
    By Haug1 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 06/06/15, 19:17
  2. Hvilke dekk bør jeg velge?
    By piddil in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 22/04/14, 22:31
  3. Hvilke vinter dekk på V70
    By Ole B. in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 04/10/11, 14:13
  4. Dekk/felger til 1998 V70 AWD
    By Tore in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 33
    Siste post: 10/09/10, 09:55
  5. hvilke dekk er gode på 7/9 serie
    By Noddiii in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 11
    Siste post: 05/03/10, 16:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •