Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: *LØST*Ulyd/vibrasjon fra servopumpe+lekasje fra rør tannstang

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard *LØST*Ulyd/vibrasjon fra servopumpe+lekasje fra rør tannstang

    Hei.
    Når eg svinger på rattet kjem det ein kraftig vibrasjon/ ulyd fra servopumpa. (Ingen ulyd uten at rattet blir svingt på) Sjekka beholderen og nivået er på add streken på peiliepinnen.
    Klarer ikkje finne lekasje fra beholderen, men ser at på høgresiden på bunnplaten ved tannstangen ligger det olje som ser ut som servoolje. Klarer ikkje å sjå nåke lekasje fra selve tannstangen no i kveld.
    Nåken som har vært borti lignende feil? Er det tannstangen som lekker eller kan det være tilkoblinger osv? Eg må seff. Demontere og finne feilen i morgen, men lurer på om folk har vært borti tilsvarende/ har erfaring med tilsvarende??
    Trudde først det var servopumpen pga lyd og vibrasjon fra den, men når eg fant oljen under tannstangen uten at eg ser lekasje fra pumpe eller beholder så er det vell tvilsom det kjem derfra??
    På forhånd, takk for all hjelp
    Sist endret av Mr_DooDee; 30/03/16 kl 20:18

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Har funnet lekasjen, det lekker fra de 2 små rørene i tilkoblingen der som rattakslingen kommer ned.
    Noen som veit ka tetning som er på de røra? Kun kon? Eller står det nåke o-ringer på? Ser ut som kon også berre ei plate som låser begge røra?? eventuellt går det an å kjøpe nye rør fra volvo?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Bilde av røret som lekker:
    http://bildr.no/view/Nkx1MExS

  4. #4

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Kjent sak dette på bensinere.Bitte små Oringer som sitter på disse rørene.Disse oringene får du ikke kjøpt løst på volvo du må kjøpe begge rørene med oringer.
    Skal du skifte rørene er disse svært vanskelig å komme til.Mulig noen kan skaffe oringene uorginalt da kan du prøve å bare skifte ringene men også disse er vanskelig å komme til.
    På forumet har dette tidligere blitt omtalt fra en som har skiftet begge rørene.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbakemelding, sjølv om det ikkje hørtes så oppløftende ut

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Siden eg fekk mindre respons her enn eg hadde håpet på, så kan eg komme med litt oppklaring rundt problemet mitt som no er løst.
    Første problem var ulyd og vibrasjon i servopumpen, nivået var på add streken på peilepinnen og eg antar at sjølv om suget til pumpen er i bunn på tanken så blir oljen såpass masse pisket opp av det som kjem i retur at pumpen suger ein del luft. Så dette vart ordnet ved å fylle olje, som igrunn var logisk siden nivået var på add streken.

    Så var det over til roten av problemet, altså at nivået var sunket og det var lekasje fra det eine røret som går på tannstangen.
    Lekasjen min var på ca 1 dl pr 10 minutt, lite triveligt å kjøre med...

    Kjøpte nytt:
    rørsats VO 30776289 til kr 459
    "Volvo" Servoolje til 249kr literen( kjem relativt lite olje ut når rørene løsnes, så holder med ein liter med mindre tanken er tom)

    Brukte 1,5 time på å bytte dette, var trang og komme til og tannstangen må løsnes på boltene og løftes så høgt at boltene går utav boltehullene for å få plass til å få ut rørene.
    Står eit motorfeste der også så kan være grett å ha ein jekk under girkassen.

    Som nevnt over så var lekasjen fra det eine røret som kjem ut fra tannstangen rett under rattakslingen. Er O-ringstetning som går i mot ein krage på røret.
    Eg for min del fant tilsynelatende ingen feil på rør eller O-ring fra den som var lekasje på, men vart tett når det vart byttet, så det får være godt nok

    Kan nevne at bilen min er ein 05 V70 D5 automat og sumum utgaven
    Sist endret av Mr_DooDee; 30/03/16 kl 20:26

  7. Takk FroBe takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    Kjent sak dette på bensinere.Bitte små Oringer som sitter på disse rørene.Disse oringene får du ikke kjøpt løst på volvo du må kjøpe begge rørene med oringer.
    Skal du skifte rørene er disse svært vanskelig å komme til.Mulig noen kan skaffe oringene uorginalt da kan du prøve å bare skifte ringene men også disse er vanskelig å komme til.
    På forumet har dette tidligere blitt omtalt fra en som har skiftet begge rørene.
    Man byttet som oftes rørene også da de kan ha skader osv.
    Har tatt mange slike jobber. Har da sett sprekk i rørene.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. aug. 2014
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Godt det ordnet seg. Jeg fikk lekasje på de rørene på ferie i Tyskland. Oljen rant rett gjennom og de ville skifte tannstang. Etter mye leting på forum her måtte jeg finne delenr selv og be de bestille rør. Bil ferdig fredag og jeg skulle på jobb mandag så det var bare å gi gass. 170 mil hjem.

Lignende tråder

  1. Lekkasje fra servopumpe
    By piddil in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 06/09/13, 22:34
  2. B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?
    By fogw in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 30/12/12, 12:26
  3. Mellomlager høyre drivaksling???Ulyd og vibrasjon
    By Hardangermannen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 23/08/12, 17:54
  4. Vibrasjon fra dashbord
    By fiba in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 5
    Siste post: 07/08/12, 00:07
  5. Vibrasjon og ulyd v70
    By roar in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 07/08/11, 21:14

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •