Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Godkjenning av turbomotor i 240.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard Godkjenning av turbomotor i 240.

    Hei , drive og bygge ein turbo motor som eg ønsker å godkjenne. Men har ikkje salgsmelding på motor og veit ikkje ka bil motoren kommer fra. kjøpte kun ei blokk til å begynne med . Kan få tak i salgsmelding , men kan ikkje dokumentere ka for ein bil motoren kommer fra. Pleier dei å se etter serie nummeret på motoren ? Må det vera FK motor , eller er det mulig å godkjenne ein ombygd F ?

    Takker for svar
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Det er mulig å godkjenne en turbokonvertert f-motor,men om bilen din er regga første gang i 89 eller senere er dette langt ifra plankekjøring.
    Det er vanlig å måtte søke om slikt motorbytte, og svaret du mest trolig får (om bilen er en 89-)om du søker om å turbokonvertere en f-motor er at det er mulig å godkjenne dersom du dokumenterer at effekt og moment er i henhold til volvo sine spesifikasjoner for din bilmodell OG at du legger frem dokumentasjon ifra eu-akkridert uavhengig kompetent laboratorium på at bilen tilfredsstiller de avgasskravene som gjaldt da bilen ble solgt ny.

    Kort fortalt:Monter en orginal utrimmet motor og godkjenn denne,er bilen din en 89 modell får du ikke godkjent f.eks b230et ifra 740 fordi den tilfredsstiller andre og slappere avgasskrav enn de som gjelder for din bil.
    Er motoren ifra en europeisk-solgt bil kan den ikke være ifra en bil som er eldre enn 89.

  3. #3
    Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    VCCN medlemsnummer
    55
    Innlegg
    658
    Antall takk

    Standard

    gjelder dette bare på biler fra 89 ? "legger frem dokumentasjon ifra eu-akkridert uavhengig kompetent laboratorium på at bilen tilfredsstiller de avgasskravene som gjaldt da bilen ble solgt ny."

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av J.A.S Vis post
    gjelder dette bare på biler fra 89 ? "legger frem dokumentasjon ifra eu-akkridert uavhengig kompetent laboratorium på at bilen tilfredsstiller de avgasskravene som gjaldt da bilen ble solgt ny."
    Sånn egentlig gjelder det biler ifra 1971,men kravene frem til 1989 er så romslige at mange saksbehandlere ser bort ifra dette kravet og nøyer seg med en tomgangsmåling.

    Men ingenting er en selvfølge.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Bilen e 89 modell , med 2,4 Motoren Er merka med ein K , så e litt usikker ka motor det e . Men uttaket og returen til olja ser orginal ut. Har overhalt motoren så det e FK rådar og stempel. Pleier dei å se etter at det er ein FK motor ? Må vel dukumentera at motoren ikkje e stjelt ?
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Motorkoden(som de kommer til å sjekke på bt) står stemplet langt frem på venstre side like ved skillet imellom blokk/topp.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Har sett litt rundt , og det koster kun 800 kr for bremsing. Skal jo ikkje mappe. Då er det ikkje noe problem og godkjenne med ombygd motor.
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Har du søkt og fått svar ifra bt?

    Effekt og moment er bagatellmessig når det gjelder godkjenning av ombygd motor.
    Kan selvfølgelig ha flaks når det gjelder svar ifra bt og saksbehandler,men om bilen er 89 eller nyere er det vanlig å måtte dokumentere avgass.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Har du søkt og fått svar ifra bt?

    Effekt og moment er bagatellmessig når det gjelder godkjenning av ombygd motor.
    Kan selvfølgelig ha flaks når det gjelder svar ifra bt og saksbehandler,men om bilen er 89 eller nyere er det vanlig å måtte dokumentere avgass.
    Ein kompis sendte inn søknad til sin bil , og fekk søknaden godkjent , men det var FK. Planen va å kjøra med lav effekt , og orginal chip, blir vel ok avgassar då ? blir vell som ein orginal FK
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Er ikke sammenlignbart med å ettermontere turbo på en f-motor(som du nevnte over)

    Søk og legg ut svaret her når det kommer

  11. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  12. #11
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Det er som Terje sier over her, at kameraten din har fått godkjent en original FK er helt urelevant for det du har tenkt å gjøre. Det finnes papirer til alle originalmotorer som dokumenterer ting som avgass, effekt, dreiemoment osv. På en original FK er det enkelt: Kontrolløren kan se i papirene til motoren at den er innenfor både avgasskrav, vekt, effekt og dreiemoment. Derfor en enkel sak å få godkjent.

    Når du begynner å turbokonvertere en original F-motor, så kommer problemene da motoren ikke samsvarer med papirene til en F-motor. Det vil da si at Vegvesenet ikke har noen form for dokumentasjon på effekt, dreiemoment, vekt eller avgass. Derfor kan de pålegge deg å reise til et godkjent testlab, for å få utført disse målingene sånn at du har papirer på det, så du kanskje får godkjent motoren hvis alt er innenfor kravene.

    Er det mye jobb? Ja. Koster det mer enn det smaker? Ja. Koster det mer enn å få tak i en bra original FK med papirer som er "bolt on"? Ja.

    Jeg hadde helt klart kjøpt meg en original FK og fått godkjent den i stedet.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Det er som Terje sier over her, at kameraten din har fått godkjent en original FK er helt urelevant for det du har tenkt å gjøre. Det finnes papirer til alle originalmotorer som dokumenterer ting som avgass, effekt, dreiemoment osv. På en original FK er det enkelt: Kontrolløren kan se i papirene til motoren at den er innenfor både avgasskrav, vekt, effekt og dreiemoment. Derfor en enkel sak å få godkjent.

    Når du begynner å turbokonvertere en original F-motor, så kommer problemene da motoren ikke samsvarer med papirene til en F-motor. Det vil da si at Vegvesenet ikke har noen form for dokumentasjon på effekt, dreiemoment, vekt eller avgass. Derfor kan de pålegge deg å reise til et godkjent testlab, for å få utført disse målingene sånn at du har papirer på det, så du kanskje får godkjent motoren hvis alt er innenfor kravene.

    Er det mye jobb? Ja. Koster det mer enn det smaker? Ja. Koster det mer enn å få tak i en bra original FK med papirer som er "bolt on"? Ja.

    Jeg hadde helt klart kjøpt meg en original FK og fått godkjent den i stedet.
    Koste kun 800 kr å måle effekten , har forhørt med om prisar , Stemplene og rådane har eg bytta til FK, så tåler lika mye. ja koste meir en å kjøpa ferdig fk. Når eg kjøpte blokka skulle det vera ein FK , men når eg overhalte den Såg eg at det stod ein K på blokka. Oljeuttak ser ut til å vera orginalt som på FK , men e vell ei konverta K blokk ?
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  14. #13
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Motorkoden(som de kommer til å sjekke på bt) står stemplet langt frem på venstre side like ved skillet imellom blokk/topp.
    Les hva som skrives her TS. At blokka har ett K merke betyr ikke at det er ifra en K motor

  15. Takk Hansi9stad takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Les hva som skrives her TS. At blokka har ett K merke betyr ikke at det er ifra en K motor
    Okai, står det fleire siffer så eg må søka opp noen plass ?
    Sist endret av Hansi9stad; 31/03/16 kl 11:48
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  17. #15
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi9stad Vis post
    Koste kun 800 kr å måle effekten , har forhørt med om prisar , Stemplene og rådane har eg bytta til FK, så tåler lika mye. ja koste meir en å kjøpa ferdig fk. Når eg kjøpte blokka skulle det vera ein FK , men når eg overhalte den Såg eg at det stod ein K på blokka. Oljeuttak ser ut til å vera orginalt som på FK , men e vell ei konverta K blokk ?
    Effekten er nok det minste problemet. Er avgassen som ofte er problemet. Nå husker ikke jeg hvordan det er med krav til katalysator på 89 mod, men dersom du har det må du ha en syklustest fra uavhengig laboratorium, og det koster.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi9stad Vis post
    Koste kun 800 kr å måle effekten , har forhørt med om prisar , Stemplene og rådane har eg bytta til FK, så tåler lika mye. ja koste meir en å kjøpa ferdig fk. Når eg kjøpte blokka skulle det vera ein FK , men når eg overhalte den Såg eg at det stod ein K på blokka. Oljeuttak ser ut til å vera orginalt som på FK , men e vell ei konverta K blokk ?

    Effektmåling koster sikkert bare 800 kroner ja,men biltilsynet kommer til å kreve en laboratorietest av eksosen,og en slik test koster vel imellom 10 og 50 tusen kroner.

    Det du burde gjort først er å sjekke motorkoden som står stemplet inn i blokka.
    Er det tur/retur olje til turbo der ifra før så er det mest trolig en org.turboblokk/motor,og da er saken en helt annen.
    Da må/bør motor bygges orginal før godkjenning og du trenger bare opprinnelsedokumentasjon/kvittering på motoren.

    Sjekk motorkoden

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Effektmåling koster sikkert bare 800 kroner ja,men biltilsynet kommer til å kreve en laboratorietest av eksosen,og en slik test koster vel imellom 10 og 50 tusen kroner.

    Det du burde gjort først er å sjekke motorkoden som står stemplet inn i blokka.
    Er det tur/retur olje til turbo der ifra før så er det mest trolig en org.turboblokk/motor,og da er saken en helt annen.
    Da må/bør motor bygges orginal før godkjenning og du trenger bare opprinnelsedokumentasjon/kvittering på motoren.

    Sjekk motorkoden
    Skal se etter i morgo eller lørdag , når eg kommer heim.

    Tvile på at dei tar labratorietest av exsosen? Skal vell gå fint vist utslippene ikkje er høgare en det blilen kom med orginalt?
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  20. #18
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Øverst på blokka, på innsugssiden rett under der som termostathuset havner skal det stå et serienummer og motorkode
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  21. #19
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Nå må du lese hva som blir sagt her trådstarter.

    Statens Vegvesen kan fint kreve at du tester bilen din i et laboratorium for å dokumentere avgassen. Dette kalles en syklustest, og er svindyrt. Vi snakker her summer på opp mot 50 000,-.

    Jeg føler det blir litt meningsløst å svare i denne tråden, for du avviser jo veldig mye av det som blir sagt. Statens Vegvesen har sine prosedyrer, og de kan som sagt fint fremme krav om at bilen skal syklustestes for å måle avgass. Da er det plutselig ikke så kult med F til FK konvertering. Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, når du på forhånd har bestemt at dette går helt fint
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  22. Takk Volvonikko takket for denne posten
  23. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Nå må du lese hva som blir sagt her trådstarter.

    Statens Vegvesen kan fint kreve at du tester bilen din i et laboratorium for å dokumentere avgassen. Dette kalles en syklustest, og er svindyrt. Vi snakker her summer på opp mot 50 000,-.

    Jeg føler det blir litt meningsløst å svare i denne tråden, for du avviser jo veldig mye av det som blir sagt. Statens Vegvesen har sine prosedyrer, og de kan som sagt fint fremme krav om at bilen skal syklustestes for å måle avgass. Da er det plutselig ikke så kult med F til FK konvertering. Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, når du på forhånd har bestemt at dette går helt fint
    Syntest det hørtest veldig groft ut med labratoriums test, men kan sikkert vera tilfelle det Det har gått ein 240 på voss som var godkjent ombygd FD , så har tenkt at det ikkje va så vanskelig å få det godkjent. Det besta er vel å snakka med biltilsynet å spør ka avgass test dei tar Det er vel avhegi av kva stasjon det er .Som sagt skal eg se etter motor nr på blokka Aviser ikkje noe på tråden ? bare setter spørsmål. Veit at det er billigare å kjøpa ferdig FK. Er så mage forskjellige meiningar rundt godkjenning av turbo, så setter pris på alle svar
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  24. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Såg på motoren i dag , det var ein b230F motor.
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  25. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi9stad Vis post
    Såg på motoren i dag , det var ein b230F motor.
    Det er et dårlig utgangspunkt dessverre.
    Du kan selvfølgelig få det igjennom dersom du argumenterer med at motoren er 99.9% identisk med en ft/fk motor,og at den er å regne som en ft/fk motor.

    Evt søk om å montere ft/fk motor i håp om at de ikke sjekker motorkoden ved godkjenning.

    Som nevnt tidligere,søk og vent på svaret før man setter i noen motor som helst
    En 240 med motor som evt ikke går å godkjenne kommer ikke til å bli værdt noe særlig sammenlignet med en med alle papirer i orden.

  26. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2014
    Sted
    Voss/Odda
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Det er et dårlig utgangspunkt dessverre.
    Du kan selvfølgelig få det igjennom dersom du argumenterer med at motoren er 99.9% identisk med en ft/fk motor,og at den er å regne som en ft/fk motor.

    Evt søk om å montere ft/fk motor i håp om at de ikke sjekker motorkoden ved godkjenning.

    Som nevnt tidligere,søk og vent på svaret før man setter i noen motor som helst
    En 240 med motor som evt ikke går å godkjenne kommer ikke til å bli værdt noe særlig sammenlignet med en med alle papirer i orden.
    Usikker på om eg skal sende in søknad om motorbytte til FK eller koverting av F.

    Har jo ikkje dokumentasjon på kva bil motoren kommer fra, men det hadde vert lettare å finna ein Bil med F, en med FK, til salgsmelding.
    Volvo 945 GL (RIP) volvo 240 89 bruksbil

  27. #24

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Enkleste er nok å bare finne deg en FT/FK med engang. Begge får du godkjent i 240 uten noen store problemer om du sørger for å ha papirene i orden.

    Om du skal bygge om en B230F kan BT som de andre i tråden her sier kreve en avgassyklustest og om du stryker på den så koster den akkurat like mye når du har fått fiksa problemet som gjorde at du ikke fikk den godkjent og skal prøve igjen. Dette blir fort dyrt. I tillegg kan BT kreve at du legger frem dokumentasjon på alle delene du bruker for å bygge om. Og det er ikke BT som utfører avgassyklustesten heller.

    Det ligger ofte både FT og FK ute for salg på finn, facebook eller her på forumet. Fullt mulig å kjøre til Sverige å kjøpe en og. Men det er viktig å få med papirer på hvor motoren kommer fra også.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Lignende tråder

  1. Spørsmål om godkjenning av turbomotor
    By Midtbø in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 24/03/16, 13:52
  2. Godkjenning av turbomotor i 91mod 945
    By Jobbe88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 20/09/11, 19:05
  3. orginal eksos m. kat og godkjenning av turbomotor...
    By paal-andre in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 03/06/11, 01:25
  4. Godkjenning av turbomotor i 240 90+
    By Riff in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 19/03/11, 19:16
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •