Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  13
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 94

Tråd: [Martin]s 242L, 77modell, B19A -> B230A -> B230FK +M90

  1. #1

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard [Martin]s 242L, 77modell, B19A -> B230A -> B230FK +M90

    Etter noen år med Nissan 200sx som bruks- og hobbybil har jeg kommet meg over til Volvo, og kjøpt meg en 77-modell 242L.
    Bilen hadde stått siden tidlig 2011 da jeg kjøpte den i august, men bilen har stått lagret inne, så den var ikke så verst.

    Fra jeg hentet den






    Bilen er ikke så aller verst for rust, men reservehjulsbaljene var dårlige, så begge ble byttet. I tillegg var nedre del av bakskjermen dårlig, så jeg byttet nedre del der også. Jeg er absolutt ingen sveiser, så det blir litt prøv og lær.











    Har brukt volvos sveisegrunning på alle overlapp.






    Ting blir lakkert enkelt og midlertidig, men gjør grunnarbeidet skikkelig. med tokomponent grunning.



    Har gått over bremser, montert originale fjærer og byttet en del foringer.

    Fikk tak i en B230FK og M90 på svenskesiden nå rett før jul, som jeg dro over og hentet. Fikk med fremre mellomaksel fra 940, IC, diverse rør,
    ECU
    osv. Har også fått tak i et LH2.4 fra 240.
    Dro ut B230A-motoren som satt i bilen nå i romjula, fikk vasket litt i motorrommet, og har så smått begynt å klargjøre for å sette i FK-motoren.





    Ute..


    B230A med 531-topp. Noen som syns det er en god ide? Det var i hvertfall det som satt i bilen da jeg kjøpte.


    Tomt.




    Har stående et gammelt offer i form av en B230A, som jeg dro ut akselen til oljepumpe og fordeler i fra, siden 940-motoren min ikke har det.


    Aksel som skal over i fk.


    Dro også ut clutchpedalen, som må sveises om for å fungere til hydraulisk clutch.

    Har jo også en del arbeid som må gjøres på bilen:
    - Bygge om til bakaksel med tonehjul og giver for speedometer. Litt usikker på om jeg kan montere tonehjul og bytte baklokket på diffen jeg har, eller om jeg må bytte hele driten. Må også finne en løsning på el speedometer i det gamle panelet mitt.
    - Legge opp returrør til bensin. Må finne noe greit å feste røret med som ikke ser jalla ut.
    - Bytte tankarmatur. Tenker å kjøre med bare en Walbro 255l/h pumpe i tanken, og ingen pumpe under bilen.
    - Montere LH2.4
    - Finne en løsning på det med mellomaksel.
    - Må også få tak i et par Girling-kalippere for ventilerte skiver, det sitter solide skiver på bilen nå..

    og sikkert 200 ting jeg ikke har tenkt på ennå

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Følger med her

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2010
    Sted
    Gjøvik
    Innlegg
    1.331
    Antall takk

    Standard

    Følger med her!
    Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
    Eks biler.

    1985 VW Golf 2. (Solgt)
    1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
    1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
    1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
    1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
    1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
    1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
    1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)

  4. #4
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Skal følge med, samme fargen som min ser jeg

    Ett par innspill:
    Du bør ikke bruke org bensinslangen som sitter der som tur slange, men du kan bruke den som retur (forutsatt at den er i grei stand). Med walbro tankpumpe får du meget høyt bensintrykk før bensintrykksregulatoren, som jeg ihvertfall ikke ville sendt gjennom gammel slange. Returen har mye lavere trykk, å derav mindre sjangse for bensinlekkasje. Du får "doble klips" til bensinslanger, de sitter på bilene som har innsprut orginalt, mulig det går å få kjøpt nytt.
    Hvis du har gammel type tank (noe du har hvis den ikke har blitt byttet) så må du bytte til nye typen, armaturet passer ikke rett i (det passer i nyere forgassertank)
    Biltema har(hadde ihvertfall) kalippere som er OK.

  5. #5

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Takk for nyttige innspill, du svarer på en del av de tingene jeg har lurt på.. Da må jeg ha meg en bensintank også. Burde egentlig hatt meg en kollisjonsskadd delebil, for alle "delebiler" jeg kommer over har feil på de tingene jeg trenger og ALLTID esab-sperre..
    Planen min er å bruke bensinrøret som ligger der til retur, men et stålrør må da tåle såpass trykk? Det var aldri noe problem på 200sx'ene

    Fikk begynt litt på motoren i går. Må jeg flytte over dynamo og servopumpe fra 240-motoren forresten? Må også lage meg en løsning på oljefilter, men har lyst til å beholde vannkjølt oljekjøler. Kan det være en løsning å montere filterflytter fra B6304 i stedet for den originale, vil den passe over? Må muligens bytte olje-tur til turbo til en flexi-slange for ikke å komme i konflikt med filterflytter da..? No

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Kløfta
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    - Finne en løsning på det med mellomaksel.
    Jeg synes denne ser smart ut.

    http://www.retroturbo.com/?product=v...lvo-200-series
    Volvo 240SE -93
    Volvo 242
    Volvo 940 -98

  7. #7
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av [Martin] Vis post
    Planen min er å bruke bensinrøret som ligger der til retur, men et stålrør må da tåle såpass trykk? Det var aldri noe problem på 200sx'ene
    Røret tåler det nok, men det er gummislange både siste og første biten

  8. #8

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Even Vis post
    Ja, den er fin. Har tittet litt på den, men spørs om ikke det er like rimelig å få forlenget en M47-aksel..

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Røret tåler det nok, men det er gummislange både siste og første biten
    Kommer til å bytte gummislangene, og tror vel egentlig at det skal fungere fint (siden det har funket fint i alle år på 200sx'ene)

  9. #9

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Driver med motoren nå, men er bedre på å ta snap enn bilder :(

    Er det noen ulemper med å bruke fordeleren i fra en A-motor på FK'en?

  10. #10

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Dropboxen min er full, så jeg må finne på en annen måte å laste opp bilder på, men holder da på:

    Har fått byttet hjelpeaksel på motoren, og satt på regreim. Må finne en løsning på oljekjøler, og ser for meg at jeg må kunne sette et mellomstykke på i blokka så pinnebolten som holder kjøler og filter blir lang nok.. Det er vel 3/4 UNF gjenger er det ikke?

    Ellers er jeg veldig delt om dagen: Skal jeg sette inn M90 med det samme, eller M46 først. Dette pga speedometer, jeg har ikke el speedo, og ikke uttak i bakaksel. Ser evt for meg at jeg kunne brukt
    ABS
    fjærbein og en el-speedo til wire speedo converter. Innspill?

    Hvor får jeg tak i billig bensintank? Jeg har gammel tank, og armatur for ny pumpe passer ikke oppi siden hullene er forskjellige.

  11. #11

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Åpnet diffen i dag, fant ut at jeg har diffbrems:


    Ser ut til at det står 26421X på den, og jeg googler meg fram til Dana PowerLoc. Er det no bra greier?



    OG, hva slags speedometerring må jeg ha på denne?
    Sist endret av [Martin]; 06/02/15 kl 20:55

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    God diff, hvis akslene er hele...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  13. #13

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    stikkakslene?

    Skulle de ikke være det?

  14. #14
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Spiller vel nesten ingen rolle åssen speedoring du har, det du må ha for å få det speedometeret du har til å funke kan vel justeres så det virker på "alt".

    Et alternativ er å bytte til nye typen dashbord da, men da mister man litt av sjarmen som den gamle typen har syntes jeg ihvertfall. Det er nok både den billigste og letteste løsningen om du skal ha i m90 med en gang. Husk også at mellomaksling må bygges om med m90 (evt spacer)

    Den pinnen som sitter i blokka kan du ta ifra biler som har org oljekjøler (740 turbo blant annet). Er å få taki på volvo, koster vel en hundrings ellernoe sånt.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av [Martin] Vis post
    stikkakslene?

    Skulle de ikke være det?
    Nei, to aksler inne i diffen...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  16. #16

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Spiller vel nesten ingen rolle åssen speedoring du har, det du må ha for å få det speedometeret du har til å funke kan vel justeres så det virker på "alt".

    Et alternativ er å bytte til nye typen dashbord da, men da mister man litt av sjarmen som den gamle typen har syntes jeg ihvertfall. Det er nok både den billigste og letteste løsningen om du skal ha i m90 med en gang. Husk også at mellomaksling må bygges om med m90 (evt spacer)

    Den pinnen som sitter i blokka kan du ta ifra biler som har org oljekjøler (740 turbo blant annet). Er å få taki på volvo, koster vel en hundrings ellernoe sånt.
    Ser ut til at det er en type speedometerring til åpen diff og en annen til sperrediff, når man ser på delekatalogen i hvertfall. Uansett blir det vel 12-puls.

    Jeg skal ikke bytte dashbord, jeg skal beholde det gamle. Regner med å bruke en konverter fra elektrisk til wire speedo, evt bygge om et speedometer som jeg har sett Sikkan gjorde.
    Tenkte å korte inn mellomaksel fra 940 med M90, som jeg fikk med da jeg kjøpte motor og gir.

    Spurte på Volvo om den pinnen til oljekjøler, men han mente at han ikke fant den. Får vel finne delenummeret selv og komme med det til dem.



    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Nei, to aksler inne i diffen...
    Aha.. Tror jeg bare tar sjansen på at det er i orden

    I dag fikk jeg meg ny bensintank, deksel til diffen (med sensor), og travers til M47, så det begynner å bli bra nå.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mai 2012
    Sted
    Kristiansand, Norway, Norway
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Dette ser veldig bra ut.
    hvor fikk du tak i den nederste delen av bakskjerm ? kjøpte meg just en 242 76 mod selv, med rusthull på samme plass der du har sveist inn.
    Stå på !

  18. #18

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Nedre del av bakskjermen og reservehjulsbaljer er kjøpt på Veng.

    I dag har jeg bytta bensintank, hadde ca 40 liter bensin i den jeg tok ut, så det ble litt ballansering. Må visst få tak i røret fra påfyllinga og til tanken også, ser jeg..

  19. #19

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Har mye rart jeg jeg styrer med om dagene nå, men noe volvo får jeg holdt på med også.

    Har fått montert pumpe til clutchen i fra 94, og bygget om clutchpedalen Tror jeg bør forlenge pedalen også, men det er ikke nødvendigvis så kritisk for funksjonen..
    Før:


    Etter, med oppborret hull:


    Og clutchpumpa:




    Også har jeg fått speedometerring i fra volvo, så den skal på diffen nå i helga (håper jeg)..

  20. #20

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Blir nok bra

    Du kan og bruke photobucket for bilder.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  21. #21

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Er bare så pes med Photobucket sammenlignet med Dropbox. Men fikk visst ordnet meg litt mer plass.

    Fikk da gjort litt i helga også, huska på å ta hele 2 bilder..
    Målet for helga var å få på speedometerring på diffen.
    Fikk nå ut diffen, og åpnet den for å konstatere at tidligere nevnte pinner var hele, noe de var
    Fikk på speedometerring, 12-puls for sperrediff som jeg fikk fra Volvo forrige uke.
    Fikk sammen diffsperra og satt den inn i huset igjen, og har fått meg et cover med sensor.
    Bakbremser og stikkaksler er på plass igjen, så da gjenstår bare pakning til dekslet, og oljefylling.

    Bilder, av sperra. Selvfølgelig før jeg fikk på speedo-ringen.




    Har også ordnet med bensinpåfyllingsrør til den nye tanken. Bestemte meg for å benytte en kombinasjon av nytt rør og gammel påfylling. Så gjenstår bare å få trykket inn tetningen der røret går inn i bagasjerommet, eller lage en spesialløsning.
    Lover å komme sterkere tilbake med flere bilder.

  22. #22

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Har fikset en løsning på oljekjøling, siden jeg ikke finner noen ferdig løsning på å flytte kjøleren rett på blokka.

    Tok bolten fra filterflytteren som holder varmeveksleren for olje/vann og kappet den akkurat der gjengepartiet begynner.
    Så kappet jeg en bolt for filter direkte i blokka der det korte gjengepartiet slutter, og la den i mot bolten for filteret som på bildet.



    Har ikke dreiebenk her hjemme så fikk ikke planet flatene, men det er likevel relativt lett å line det opp, så jeg fant ut jeg måtte prøve. Dro på mye strøm på MIG'en og sveiste sammen, og det ser ut til at det ble rett nok.



    Satt da igjen med et passelig utstikk til at jeg får feste i gjengene i blokka.



    Ganske tight mot dynamoen, men funker fint med marinefilter


    Dårlig med plass til det originale oljerøret, så får fikse meg en stålomspunnet slange



    Har også fått ny klemring til bensinrøret inn i tanken fra Volvo.

  23. #23

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Er det forskjell på platene for kabelgjennomføring i torpedoveggen på min 77-modell og 240 med LH2.4? Syns lissom ikke pluggene vil igjennom hullet som er der i dag.. PAsser evt nyere plate rett over?

  24. #24
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Platene passer over hverandre ja, jeg bytta 2 ganger på passasjer side. Først bytta jeg til den jeg trodde var rett.. hadde 1 ekstra hull. Etter at jeg hadde googla litt fann jeg ut at den braketten/holderen som holder tenningshjerna er sveisa på plata på innsiden. Hvis du har en stor nippel/mansjett som sitter på LH 2,4 nettet så bruker du den, den plata skal ha 1 stort hull til LH 2,4 nippelen, i tillegg til et par andre mindre runde hull med nippel i, men det som egentlig skiller LH 2.4 torpedoplata er at den har en oval nippel og en nippel med 3 uttak i om du skjønner hva jeg mener

    Men den holder ivertfall tenningshjerna
    Kan ta et bilde av min om du vil ha

    Anbefaler deg å bytte bensintank ja, er nok høyest sannsynlig at den er rusta og fæl, du ville usansett sikkert fått problemer med å få ut den gamle tankarmaturen som du ikke kan bruke.
    Kjøpte ny tank på bcb for ca. 2000kr men det er verdt alle penga, bensin må jo en ha

  25. #25

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    Mistenkte at det var flere forskjellige, siden jeg ikke engang fikk igjennom pluggene til hjernene i min plate. Mitt LH2.4 har en rund mansjett på ledningsnettet, ikke oval.

    Tanken har jeg byttet. Ikke til ny, men til den nye typen, siden min tank fra 1977 ikke har plass til armatur for pumpe i tanken. Det var et mye mindre hull og en annen festemetode enn på de nye tankene.
    Fikk montert eller prøvemontert clutchpedalen i går også. Den klarer fint å trykke clutchpumpa hele veien, men burde vært 5cm lenger for å være like langt nede som brems og gasspedal. Ingen krise, men det bør gjøres ved anledning.

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasser fra B230A på B19A?
    By Oddwar in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 23/02/12, 08:42
  2. b230a-b230fk lh2,4 nett
    By runejakobsen in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 26/10/11, 21:24
  3. b19a, b21a, eller b230a i GOD stand ønskes kjøpt (trøndelag)
    By Oddwar in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 11/03/11, 19:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •